Po 14 marca pasażerowie pociągów kończących i zaczynających bieg w Warszawie muszą liczyć się z poważnymi zmianami w rozkładzie jazdy. W niektórych przypadkach bardzo utrudnią one dotarcie do centrum stolicy. Na razie PKP Intercity wprowadza specjalny dojazdowy bilet "Aglo-rezerwacja Warszawa", ale decyzji o honorowaniu biletów PKP Intercity w pojazdach ZTM Warszawa wciąż nie ma.
O tym, jak poważne będą
zmiany związane z budową nowej Warszawy Zachodniej już pisaliśmy. Przez Warszawę Gdańską, z pominięciem centrum stolicy, skierowanych zostanie aż 40 pociągów PKP Intercity, dotąd kursujących przez Warszawę Centralną. Dla kolejnych 9 pociągów stacja Warszawa Gdańska będzie jedynym postojem w stolicy. Z kolei stacja Warszawa Wschodnia będzie jedynym postojem w Warszawie dla kolejnych 17 pociągów przewoźnika. Wydawałoby się naturalne, że przy tak dużych utrudnieniach należałoby, wzorem lat ubiegłych, umożliwić pasażerom bezkosztową przesiadkę na transport miejski: pociągi SKM, autobusy i tramwaje oraz metro. Tymczasem w komunikacie z 10 marca PKP Intercity przedstawia oferty, które raczej nie ulżą pasażerom.
Pierwsza istnieje od dawna. Od dawna też jest dostępna wyłącznie w kasach PKP Intercity i ograniczona tylko do pociągów IC i TLK. Chodzi o Bilet Warszawski IC, który uprawnia, poza podróżą pociągiem, do podróżowania przez 75 minut w warszawskiej pierwszej strefie pojazdami ZTM Warszawa. Jeśli nie kupimy Biletu Warszawskiego w kasie, taki sam efekt osiągniemy kupując np. bilet na dowolny pociąg przez internet i dokupując (np. przez aplikację w telefonie lub w automacie) bilet ZTM. Będzie to nas kosztować tyle samo.
"Aglo-rezerwacja" lekiem na dojazd z centrum i do centrum miasta?
PKP Intercity przygotowało również nową ofertę Aglo-rezerwacja Warszawa, która w teorii ma ułatwić poruszanie się pociągami przewoźnika po stolicy.
– Dzięki tej ofercie każdy podróżny posiadający bilet na przejazd pociągiem PKP Intercity od i do Warszawy lub przez nią, będzie mógł nabyć złotówkę rezerwację na przejazd pomiędzy stacjami w Warszawie. Pozwoli ona dokończyć podróż lub dojechać do stacji wyjazdu pociągu. Rezerwację można nabyć na jednorazowy przejazd bezpośrednim pociągiem TLK, IC, EIC i EIP (Pendolino) w klasie 1. lub 2., bez względu na klasę i kategorię pociągu posiadanego biletu na przejazd – napisało biuro prasowe PKP Intercity. Jak będzie to wyglądać w praktyce?
Np. do biletu ważnego w klasie 2. pociągu TLK w relacji Warszawy Centralna – Łódź Fabryczna można zakupić rezerwację w relacji Warszawa Wschodnia – Warszawa Centralna na pociąg IC w klasie 1 o ile tylko będą w nim miejsca z puli 50% miejsc siedzących, na których można w czasie pandemii usiąść. Inny przykład: Podróżny ma bilet na pociąg z Warszawy Wschodniej do Lublina, rezerwację na pociąg spółki PKP Intercity można więc wykupić od stacji Warszawa Zachodnia, Warszawa Centralna lub Warszawa Gdańska do stacji Warszawa Wschodnia, skąd odjedzie pociąg do Lublina. Rezerwację można nabyć w kasie biletowej, w serwisie e-IC oraz u konduktora w pociągu, którym podróżny jedzie do Warszawy – bez opłaty pokładowej. W szczegółach oferty czytamy jednak wyraźnie, że
z rezerwacji wyłączone są pociągi Pendolino i „strefy wygody” w EIC, wbrew komunikatowi PKP Intercity.
Aktualizacja: Aglo-rezerwacja za złotówkę, konieczne zapewnienie bezpieczeństwa
PKP Intercity zadaliśmy dodatkowe pytania w związku z ofertą na czas przebudowy Warszawy Zachodniej.
RK: Jeśli pociąg skończy bieg w Warszawie Wschodniej, a chcę np. dojechać do Zachodniej, to wystarczy, że dokupię rezerwację za złotówkę na inny pociąg na odcinku Wwa Wsch. - Wwa Zach. i ta złotówka to będzie cały dodatkowy koszt biletu?
PKP Intercity: Tak, w ramach oferty Aglo-rezerwacja pasażer będzie mógł dojechać np. z Warszawy Wschodniej do Zachodniej dokupując jedynie rezerwację na ten przejazd.
RK: Dlaczego dla pasażerów, którzy dodatkowo będą musieli się przesiadać, podnosicie koszt biletu o koszt rezerwacji? Cena biletu obecnie, niezależnie od tego czy wysiada w Warszawie Wschodniej, Centralnej, czy Zachodniej, jest taka sama w relacjach spoza Warszawy, np. z Białegostoku czy Lublina.
PKP Intercity: Biorąc pod uwagę istniejące ograniczenie sprzedaży miejsc do 50%, zależy nam na tym, aby zapewnić bezpieczną podróż jak największej liczbie osób zainteresowanych danym pociągiem. Aby zminimalizować sytuacje, gdy pasażerowie pobierają miejscówki na kilka różnych pociągów tego samego dnia, po czym korzystają tylko jednej z nich, zdecydowaliśmy się na wprowadzenie symbolicznej opłaty za rezerwacje w ramach oferty Aglo-rezerwacje. Dzięki temu reszta miejsc nie jest sztucznie blokowana, więc mogą z nich skorzystać inni pasażerowie.
Co z przejazdami miejską koleją, tramwajem, metrem i autobusami?
Ofertę powyższą trudno nazwać atrakcyjną, gdyż wymaga nie tylko przesiadki, ale i dodatkowej, choć niewielkiej opłaty przy przesiadce. Tymczasem pociągi PKP Intercity po linii średnicowej kursują bardzo nieregularnie i nawet w środku dnia zdarzać się będą półgodzinne i dłuższe przerwy w ich odjazdach. W wypadku opóźnień, będzie to rodzić problemy, dlatego naturalnym rozwiązaniem wydawałaby się współpraca z warszawskim ZTM lub Kolejami Mazowieckimi, których pociągi często kursują przez warszawską średnicę. O tym, na 4 dni przed wprowadzeniem rozkładu jazdy, PKP Intercity jednak nie informuje. Czy planowane wcześniej honorowanie biletów PKP Intercity w pojazdach warszawskiej komunikacji będzie miało miejsce?
– Mogę tylko zdradzić, że umowa na honorowanie biletów PKP Intercity w pojazdach ZTM jest procedowana. Chodzi o relacje dla określonych linii tramwajowych i metra na odcinku Warszawa Gdańską - Warszawa Wschodnią i Warszawa Centralna – Warszawa Gdańską – powiedział Tomasz Kunert, rzecznik prasowy ZTM Warszawa. Na razie nie ma mowy o możliwości podróży między Warszawą Wschodnią, Centralną (lub Śródmieściem) a Warszawą Zachodnią np. pociągami SKM, jednak Kunert podkreśla, że umowa nie jest jeszcze podpisana. Po naszych pytaniach PKP Intercity potwierdziło tylko, że rozmowy między międzymiastowym operatorem a ZTM Warszawa są prowadzone i że o ustaleniach będzie informować na bieżąco.
Aktualizacja: PKP Intercity dogadało się z ZTM Warszawa w sprawie honorowania biletów. O szczegółach tego honorowania piszemy
TUTAJ.
Bilety okresowe i przesiadki między dworcami
Bilety okresowe i abonamentowe wystawione do stacji Warszawa Zachodnia/Centralna/Wschodnia będą również ważne w przypadku przejazdu do Warszawy Gdańskiej. Podróżni, którzy podczas swojej podróży będą się przesiadać w Warszawie pomiędzy różnymi dworcami (np. Warszawa Gdańska i Warszawa Centralna) kupując bilet zachowają ciągłość przejazdu, zatem skorzystają też z występującej w cennikach degresji cenowej. Relacje, w których przejazd do Warszawy Gdańskiej spowodowałby zmianę ceny przejazdu, zostały wprowadzone do cennika Biletu Taniomiastowego, zatem ich cena utrzyma się na takim poziomie jak przy przejeździe do Warszawy Centralnej.