Bardzo ważną dla PKP Intercity decyzję podjęło Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju. Uwzględniło ono odwołanie przewoźnika od wyników konkursu na dofinansowanie projektów unijnych. Dzięki temu przewoźnik uzyska dodatkowe ćwierć miliarda złotych, co pozwoli m.in. na zakup nowych lokomotyw.
Spółka PKP Intercity do 2023
chce wydać na inwestycje ponad siedem miliardów złotych. Duży udział w strategii taborowej przewoźnika miały pieniądze unijne, które planowano pozyskać dzięki wygraniu konkursu Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Złożone wnioski obejmowały zakupy warte dwa miliardy złotych, czyli więcej niż jedną czwartą planowanych zakupów. Jednak z dwóch złożonych projektów tylko jeden otrzymał dofinansowanie.
Projekt „Przyspieszamy komfortowo – unowocześnienie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity” wart 952 986 091,91 złotych
nie spełnił wymagań formalnych konkursu i odpadł, mimo że właściwie nie miał konkurencji. To mocno skomplikowało plany przewoźnika, który odwołał się w CUPT od wyników konkursu. Zgodnie z procedurą instytucja przekazała odwołanie do Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju.
Odwołanie skuteczne, ale zmniejszono dofinansowanieW środę, 2 maja, CUPT poinformował, że po rozpatrzeniu odwołania lista rankingowa projektów została zaktualizowana. W dokumencie pojawił się wspomniany projekt PKP IC, co oznacza, że odwołanie zostało uwzględnione. Obniżono jednak dofinansowanie projektu z wnioskowanych 50 procent do 32,43 procent. Wciąż oznacza to jednak ponad ćwierć miliarda złotych (251 224 672,75 zł) dofinansowania na zakupy warte niecały miliard.
Umowy czekają na podpisanieCo ciekawe, ostatecznie projekt ten uzyskał więcej punktów (84 na 100), niż zaakceptowany już wcześniej projekt „Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity”, również wart około miliarda (
piszemy o nim tutaj). Przypomnijmy, że od wielu miesięcy na podpisanie czekają umowy
z Newagiem na produkcję lokomotyw Griffin oraz z Pesą na
przebudowę wagonów do wielofunkcyjnego standardu COMBO. Podpisano już za to duże umowy na
modernizację ponad 120 wagonów oraz na
budowę 55 nowych wagonów.
Jeśli zaś chodzi o sam konkurs CUPT, to nie wszystko jest jeszcze rozstrzygnięte. Odwołanie od wyników zapowiadała m.in. spółka PKP PLK, która chciała uzyskać dofinansowanie na
odbudowę kolei do lotniska Pyrzowice oraz województwo podkarpackie, które chce
dofinansować budowę kolei aglomeracyjnej. Projekty te nie spełniły jednak wymogów konkursowych i obecnie czekamy na informację o wynikach odwołań. Jak mówił „Rynkowi Kolejowemu” Witold Słowik,
podsekretarz stanu w MIiR, możliwe jest rozpisanie nowego konkursu, by dać drugą szansę beneficjentom na pozyskanie dofinansowania.