Zakończyła się renowacja zabytkowego parowozu Ty2-22. Lokomotywa wraz z czterema wagonami zostanie wystawiona w Lubinie pod koniec października.
Muzeum Historyczne w Lubinie
kupiło zabytkową, blisko 80-letnią lokomotywę Ty2-22 na początku 2018 r. Od początku planowało ją wyeksponować na stacji kolejowej, wówczas jeszcze omijanej przez pociągi pasażerskie. W maju
wydawało się, że pojazd trafi na miejsce we wrześniu. Teraz urząd miasta informuje, że będzie to koniec października. Parowa lokomotywa będzie eksponatem stacjonarnym - razem z tendrem i czterema wagonami.
– W czasie remontu musieliśmy pokonać przeszkodę w postaci… braku materiałów. Sytuacja gospodarcza zmieniła się tak, że na rynku jest dziś za mało na przykład stali, bez której remont lokomotywy byłby niemożliwy. Nie mogliśmy też przewidzieć pandemii i jej konsekwencji – mówi na stronie urzędu miasta dyrektor muzeum Marek Zawadka. – Udało nam się doprowadzić prace do końca i teraz szykujemy się do finału.
Zabytkowy skład ma być częścią projektu poświęconego losom osób, które przybywały do regionu po II wojnie światowej. Wstępem do tego była rekonstrukcyjna sesja zdjęciowa „Pionierzy ‘45”. Takie lokomotywy prowadziły wagony, którymi osiedleńcy docierali na Ziemie Odzyskane. Historyczny eksponat będzie stał w pobliżu lubińskich peronów przez cały rok - podaje magistrat.
Parowóz z Dworca Świebodzkiego wyprodukowano w zakładach Henschel&Sohn w Kassel w roku 1942. Po zakończeniu II wojny światowej przejęły go PKP. Większość okresu eksploatacji maszyna spędziła na południu Polski (MD Rybnik, Racibórz, Orzesze, Oleśnica), choć w latach 60. stacjonowała w kilku lokomotywowniach w Wielkopolsce (m. in. Piła i Wolsztyn). Od 1984 r. miejscem jej służby był Wrocław (zakłady na Gądowie i Brochowie). Właśnie w tej ostatniej w marcu 1991 r. została skreślona z inwentarza. Na dawnym Dworcu Świebodzkim ustawiono parowóz w grudniu 1997 r.