Jak wynika z informacji opublikowanych na jednym z lokalnych portali, w 2017 roku PKP Polskie Linie Kolejowe przywrócą do ruchu łącznicę omijającą stację Rejowiec.
Lubelskie łącznice
Budowane w celu ograniczenia liczby czasochłonnych zmian kierunków jazdy na stacjach węzłowych krótkie linie kolejowe, powstały również na Lubelszczyźnie. W północnej części regionu powstał odcinek torów o długości 2,3 km (linia kolejowa nr 523 Trzaskoniec – Poważe) łącząca linię nr 2 Warszawa – Terespol z linią nr 12 Skierniewice – Łuków, co pozwalało na przejazd np. z Czeremchy do Pilawy z ominięciem stacji Łuków. W Dęblinie wybudowano 2 łącznice, pozwalające na wjazd od strony Lublina do Radomia bez wjazdu na stację oraz przejazd z linii nr 26 odcinek Łuków – Dęblin w kierunku Warszawy bez zmiany kierunku jazdy. W Lublinie łącznice pozwalały na wyjazd ze stacji Tatary na linię nr 30 Łuków – Lublin Północny oraz z kierunku Warszawy do Stalowej Woli z ominięciem stacji Lublin. Możliwy był również przejazd z Lublina do Zamościa (najpierw do stacji Zamość, potem „tylko” do kolejowej północnej „obwodnicy Zamościa”, czyli linii nr 83 Zawada – Zamość Bortatycze – Jarosławiec) bez zmiany kierunku jazdy w Rejowcu i Zawadzie. Istniała również łącznica pozwalająca na zjazd z linii Chełm – Włodawa na stację towarową położoną na linii nr 7 z pominięciem stacji Chełm.
Linie znikające z map
Z biegiem czasu łącznice zaczęły znikać z listy tras kolejowych dostępnych do ruchu kolejowego. Doszło to tego, że przewoźnicy mogli korzystać jedynie z trzech łącznic położonych w północno-zachodniej części regionu, czyli omijających stacje Dęblin i Łuków. O istnieniu łącznic w Chełmie oraz Lublin Rury – Lublin Wrotków świadczą już jedynie nasypy kolejowe i przepusty. Wyłączono z ruchu linie kolejowe nr 561 Zadębie – Adampol, nr 563 Rejowiec Zachodni – Rejowiec Południowy i nr 564 Kolonia – Siedliska.
Łącznice do odbudowy!
Jednak po czasach „chudych” dla łącznic, zarządca infrastruktury kolejowej zainteresował się kilkoma z nich. W ramach różnych etapów modernizacji linii E20, przebudowano linię nr 523. Wyremontowano ok. 750-metrową linię kolejową nr 580 Wieprz – Wisła, co pozwoliło na odczuwalne zwiększenie dopuszczalnej prędkości dla pociągów.
Obecnie w związku z przygotowaniami do modernizacji linii kolejowej nr 7 na odcinku Otwock – Lublin, trwają prace na trasach objazdowych. Nakładem ok. 9,6 mln zł wykonano m.in. kompleksową wymianę rozjazdów, naprawę torów i nawierzchni drogowej na przejazdach kolejowych, zabudowę urządzeń elektrycznego ogrzewania rozjazdów i remont przepustów linii nr 561. Od maja będą mogły po niej jeździć pociągi towarowe z prędkością 60 km/h. Dodatkowo pewne prace wykonano na linii kolejowej nr 562 Adampol – Lublin Tatary, która stanowi fragment dojazdu ze stacji Tatary do linii nr 30.
Jak wynika z informacji opublikowanych w portalu informacyjnym „roztocze.net”, co stanowi także potwierdzenie wcześniejszych zapowiedzi, zarządca infrastruktury kolejowej planuje przywrócić ruch kolejowy na linii kolejowej nr 563 Rejowiec Zachodni – Rejowiec Południowy. Prace na łącznicy w Rejowcu wiązałyby się z budową m.in 1.8 km torów, dwóch peronów, montażem sześciu rozjazdów i nowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym. W dalszej kolejności wybudowana ma również zostać łącznica omijająca tracącą na znaczeniu stację Zawada. W ramach inwestycji wybudowane zostaną m.in. 1,9 km torów, jeden lub dwa wiadukty, zabudowane będą cztery rozjazdy i nowe urządzenia srk. Wykonanie obu łącznic ma pozwolić na uruchamianie szybkich połączeń między Lublinem a Zamościem, czyli między miastami o największej liczbie mieszkańców w regionie.
Raczej nie powstaną…Natomiast nie należy spodziewać się rychłej odbudowy łącznicy Lublin Rury – Lublin – Wrotków. Mimo sprzyjających okoliczności, takich jak doskonałe wpisywanie się łącznicy przedsięwzięcie pn.
Magistrala Wschodnia oraz przebudowy linii nr 7 i 68, nie jest planowana odbudowa trasy pozwalającej usprawnić ruch na kierunku północ – południe. Jeszcze mniej realne jest powstanie łącznicy chełmskiej, której szansą byłoby uruchomienia kolejowego przejścia granicznego pod Włodawą i rewitalizacją linii nr 81. Jednak od lat postulowana przez samorządy lokalne inwestycja nie może wyjść poza wstępne koncepcje.