Zarówno czeskie jak i polskie przetargi na zakup zespołów trakcyjnych z bateryjnym napędem nie mogą doczekać się szczęśliwego końca.
Jak podał czeski portal zdopravy.cz, już 14 miesiąc toczy się przetarg na zakup akumulatorowych zespołów trakcyjnych do obsługi niektórych linii w Kraju Morawsko-Śląskim. Do przetargu akces zgłosiła Grupa Škoda i Stadler Rail a także CAF, Alstom i Siemens, ale trzy ostatnie nie są już nim zainteresowane.
Wciąż nikt nie przedstawił jednak konkretnych ofert, bo nieustannie zmienia się termin ich składania, zmianie ulegają też warunki i wymagania techniczne, które, jak zauważają dziennikarze portalu, stale są obniżane. Rozmowy o akumulatorowych pojazdach prowadzone są
od jesieni 2022 roku, dotąd jednak nikt ich nie widział i może być tak, że ich dostawa ziści się dopiero w 2026 roku (proces produkcji od zamówienia trwa minimum dwa lata). Pojazdy będą przeznaczone na linię Ostrava – Studénka – Štramberk
Znaczne opóźnienia w zamówieniach na pojazdy akumulatorowe nie są tylko domeną Czechów. Mazowsze właśnie ogłosiło czwarty przetarg na sześć dwutrakcyjnych pojazdów a próby ich zakupu
trwają od czerwca 2023 roku.