Poznaliśmy oferty w przetargu na studium wykonalności dla linii kolejowej 132. W analizach znajdzie się m. in. odbudowa linii kolejowej z Bytomia przez Zabrze do centrum Pyskowic.
Na początku roku PKP PLK ogłosiło przetarg na
wykonanie studium wykonalności dla linii kolejowej 132 i linii do niej przylegających na Śląsku. Chodzi o udrożnienie i poprawę warunków przewozu alternatywnych dla trasy Katowice – Gliwice – Kędzierzyn Koźle – Opole linii kolejowych z Bytomia przez Zabrze do Pyskowic, Strzelec Opolskich i Opola. Wykonawca dokumentacji przeanalizuje także sensowności odbudowy lub budowy łącznic i połączeń prowadzących do linii nr 132 na terenie aglomeracji śląskiej. Jedną z nich jest nieczynny obecnie odcinek Zabrze Biskupice – Pyskowice, którego odbudowa jest priorytetem tego projektu, innym – linia nr 189 Ruda Chebzie – Zabrze Biskupice. PKP PLK zleci też sprawdzenie też możliwości odbudowy połączenia kolejowego do centrum Pyskowic.
Lokalne media przypominają, że rozbiórkę odcinka linii nr 132 Zabrze - Pyskowice przeprowadzono zaledwie 15 lat temu, przez co pociągi muszą jeździć drogą okrężną przez Gliwice. - PKP Polskie Linie Kolejowe SA dostrzegają nowe potrzeby w ruchu pasażerskim jak i towarowym na sieci kolejowej na Górnym Śląsku. Ogłoszone studium wykonalności ma dać odpowiedź na pytania jak rozwijać infrastrukturę kolejową dla wskazanych odcinków i przygotować dokumentację przedprojektową, umożliwiającą realizację robót. Ostateczna decyzja o realizacji projektu będzie uwarunkowana m.in. dostępnością środków finansowych oraz decyzjami organizatorów publicznego transportu zbiorowego. Prowadzenie prac studialnych określa zakres projektu, jego efekty oraz koszty realizacji -
powiedziała "Dziennikowi Zachodniemu" Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP PLK.
Sześć ofert na studiumW przetargu na realizację dokumentacji, której wartość oceniono na aż 12,8 mln złotych brutto wpłynęło sześć ofert. Wszystkie zmieściły się w kosztorysie. Najtańszą (7,7 mln zł brutto) złożyła firma TPF. Wszyscy wykonawcy deklarują przygotowanie studium w 566 dni.
Szereg innych projektów
To nie jedyne dokumenty studialne, które przygotowywane będą z myślą o poprawie potencjału przewozowego kolei na Górnym Śląsku. PKP PLK ogłosiło też przetargi m. in. na studium
dodatkowej pary torów między Katowicami Ligotą a Tychami oraz
między Będzinem i Zawierciem. Z kolei Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia
ogłosiła przetarg na wykonanie studium wykonalności kolei metropolitalnej.