fot. Przemysław Woźnica, lic. CC BY-SA 3.0Przewidziana do odbudowy stacja Świętoszów
PKP PLK ogłaszają przetarg na projekt modernizacji i częściowej odbudowy linii kolejowej nr 283 Jelenia Góra – Żagań na odcinku Zebrzydowa – Żagań. Przedstawiają także szczegóły inwestycji, o którą od kilku lat zabiegało Ministerstwo Obrony Narodowej. Pierwsze pociągi – najpewniej wyłącznie towarowe – mają pojechać po tym odcinku za pięć lat.
Choć losy zapowiadanej od dłuższego czasu modernizacji linii kolejowej nr 283 na odcinku Zebrzydowa – Żagań były niepewne, bo zainteresowane inwestycją Ministerstwo Obrony Narodowej zmieniało zdanie co do realizacji przedsięwzięcia, niedawno PKP Polskie Linie Kolejowe powtórnie ogłosiły przetarg dotyczący remontu i częściowej odbudowy trasy. Pierwsze postępowanie w tej sprawie zostało unieważnione w 2020 r. z uwagi na wysokość ofert przekraczającą założony budżet. Tym razem zamówienie nie dotyczy samych robót, a przygotowania dokumentacji projektowej, która ma określić szczegółowy zakres prac i sposób realizacji robót budowlanych, które zostaną zamówione w ramach oddzielnego postępowania.
PKP SA nie są właścicielem wszystkich nieruchomości
– Przewidywana jest przebudowa infrastruktury kolejowej pomiędzy Zebrzydową a Ławszową oraz zakładane jest odtworzenie szlaku Ławszowa – Żagań – mówi Radosław Śledziński z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Część trasy została bowiem fizycznie rozebrana. Torowisko pozostawało tam nieczynne od 2004 r., będzie więc odbudowywane po około dwóch dekadach od jego zamknięcia.
W związku z tym, że wspomniana część trasy została formalnie zlikwidowana, PLK nie są właścicielem wszystkich działek, na których ponownie ułożony ma zostać tor. – Pozostajemy w kontakcie z PKP SA w sprawie tych gruntów – zapewnia nas przedstawiciel zarządcy infrastruktury. Wynika z tego, że dotychczas sprawy własnościowe nie zostały w pełni uregulowane.
Trzy nowe perony pasażerskie, w tym na odbudowywanej stacji
Odcinki przewidziane do modernizacji i odbudowy mają łącznie ok. 45 km. PKP PLK zakładają, że po remoncie pociągi pojadą tam z prędkością ok. 80 km/godz. Inwestycja będzie prowadzona przede wszystkim z myślą o ruchu towarowym na potrzeby wojska, ważnym parametrem ma być więc dopuszczalny nacisk na oś na poziomie 221 kN. – Zakładana jest m.in. modernizacja ponad 40 przepustów, planowany jest też montaż nowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym – opisuje zapowiadane prace nasz rozmówca. Co nieco zaskakujące, wykonane mają być też pewne roboty związane z obsługą pasażerów: dodatkowy peron ma powstać na stacji Zebrzydowa, a w Świętoszowie (na odcinku do dobudowy) powstaną dwa perony. Wydaje się to jednak zbyt mało, by móc wznowić regularny ruch regionalny. Ewentualna decyzja o jego przywróceniu pociągałaby za sobą konieczność kolejnych nakładów.
Prace mają być w całości finansowane z budżetu państwa. – Rozpoczęcie prac budowlanych planowane jest w 2024 r., a ich zakończenie – na 2026 r. – informuje Radosław Śledziński.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.