PKP PLK wybrała wykonawców dwóch odcinków linii E59 w ramach modernizacji połączenia Poznań – Szczecin. Są nimi giełdowe spółki Budimex i Trakcja PRKiI. Wciąż nie ma jednak kluczowych przetargów na kolejne odcinki linii.
Modernizacja linii E59 Poznań – Szczecin wciąż się nie rozpoczęła – dotychczas wykonano tylko
roboty wyprzedzające na części odcinków od strony Szczecina. Tymczasem PKP PLK chce dofinansować modernizację linii z funduszu CEF, co oznacza ograniczony czas na realizację projektu.
Są wykonawcy dwóch odcinków do Wronek
Stosunkowo najlepsza sytuacja jest na odcinku Poznań – Wronki. PKP PLK wczoraj (10 lipca) wybrała wykonawców prac. Odcinek Wronki – Rokietnica zmodernizuje Budimex. Budimex wcale nie zaoferował najniższej ceny, ale jako jedyny zdobył maksymalną liczbę (25) punktów za skrócenie terminu realizacji prac – do 22 miesięcy. Oferta w wysokości 589 136 061,84 zł brutto została zaakceptowana przez PKP PLK, pomimo przekroczenia kosztorysu (opiewał na 522,75 mln zł brutto). Budimex pokonał Trakcję PRKiI (579,8 mln zł), Torpol (637,5 mln zł) Intercor (602,3 mln zł) oraz konsorcjum ZRK DOM-Alusta-Intop (575 mln zł).
Odcinek Rokietnica – Poznań zmodernizuje Trakcja PRKiI. Tutaj zwycięski wykonawca również zaoferował największe skrócenie terminu realizacji (do 23 miesięcy) i otrzymał 25 punktów. Oferta Trakcji była też jednocześnie najtańsza (359,4 mln zł brutto). Oferty złożyły też Porr (468,6 mln zł brutto), Budimex (387,8 mln), Intercor (408,8 mln), Alusta-ZRK DOM-Intop (365,2 mln) oraz Torpol (374 mln).
Wronki – Dobiegniew do 2022 rokuW marcu wojewoda wielkopolski
wydał decyzję lokalizacyjną dla modernizacji linii E59 na odcinku Wronki – Dobiegniew z rygorem natychmiastowej wykonalności. PKP PLK wciąż nie rozpisała jednak przetargu na wykonanie prac na tym odcinku. Przypomnijmy, że inwestor
zaproponował tu obniżenie prędkości pociągów, by uniknąć odwołań i wydłużenia procedury środowiskowej.
Jak się okazuje, aż takiego pośpiechu nie ma – jak poinformował "Rynek Kolejowy" Zbigniew Wolny z PKP PLK, projekt jest realizowany na tym odcinku w ramach konkursu CEF „blending call”, którego okres realizacji przypada w latach 2019–2023. – Zaplanowany koniec robót budowlanych to koniec 2022 roku – informuje Wolny.
Co z odcinkiem Dobiegniew – Szczecin?Wciąż nie ma przetargów na realizację ostatniego odcinka linii, od Dobiegniewa do Szczecina. Na odcinku Słonice – Szczecin prace muszą zostać wykonane najszybciej – tu program CEF kończy się już w 2020 roku. – Wykonane są projekty budowlane oraz złożony wniosek na decyzję lokalizacyjną. Przygotowywane są materiały przetargowe na roboty zasadnicze. Roboty budowlane na tym odcinku zaplanowane są na lata 2019–2020 – informował "RK" w kwietniu Zbigniew Wolny z PKP PLK.
Jak dodaje, prace będą trwały dwa lata, aby rozpoczęły się w 2019 r., przetargi muszą być rozstrzygnięte do końca 2018 r. Przedstawiciel PLK twierdzi, że aktualnie nie jest zakładane przyspieszenie modernizacji poprzez całkowite zamknięcia poszczególnych odcinków linii. Na razie inwestor rozpisał jednak jedynie
przetarg na systemy sterowania ruchem kolejowym na tym odcinku.