Zgodnie z zapowiedzią władz woj. opolskiego, wraz ze zmianą rozkładu jazdy, przywrócone zostanie kursowanie polskich pociągów do Głuchołaz. Dwie pary pociągów, umożliwiające bezpośredni dojazd m.in. z Opola do Głuchołaz, kursować będzie w weekendy.
Poranna para pociągów kursować będzie w relacji Opole – Nysa – Głuchołazy, a popołudniowa w relacji Kluczbork – Opole – Nysa – Głuchołazy. Odjazdy z Opola zaplanowano na godz. 7.23 i 15.39, a z Głuchołaz Miasta na godz. 10.05 i 18.00. Niestety, wbrew zapowiedziom władz woj. opolskiego, nie udało się w pełni skomunikować tych pociągów z pociągami czeskimi, które w Głuchołazach zmieniają kierunek jazdy i mają postój handlowy. Poranny pociąg, przyjeżdżający do Głuchołaz o godz. 9.34, nie jest praktycznie z niczym skomunikowany (o godz. 10.12 odjeżdża pociąg do Krnova), a popołudniowe połączenie (odj. ze stacji Głuchołazy 18.10) jest skomunikowane z pociągiem Jesenik – Krnov, ale w tym kontekście, brakuje porannego składu do Jesenika skomunikowanego z pociągiem z Opola.
Nowością na Opolszczyźnie będzie też bezpośrednia para pociągów Nysa – Brzeg – Wrocław. Pociąg ten będzie jednak kursować w środku dnia: z Nysy o godz. 10.40, z Wrocławia o godz. 12.27.
Powrót pociągów do Zakopanego, oferta PR bez większych zmian
A jakie – między innymi – zmiany będą mieć miejsce w innych regionach Polski? W związku z zakończeniem przebudowy fragmentu linii Kraków – Zakopane (związanej z budową zbiornika Świnna Poręba), od 14 grudnia pociągi powracają – tym razem już na stałe – pod Tatry. Oferta niewiele będzie się różnić od tej sprzed inwestycji: w bezpośredniej relacji z Krakowa do Zakopanego kursować będą dwa pociągi Regio codziennie, trzeci w dni robocze i czwarty dodatkowo w piątkowe popołudnia (w pozostałe dni ten ostatni pociąg będzie kursować w skróconej relacji z Krakowa do Suchej Beskidzkiej). Z Zakopanego pojadą dwa pociągi codziennie, dwa w dni robocze i jeden w niedzielne popołudnia. Kursować będzie też (w dni robocze) poranny pociąg z Suchej Beskidzkiej do Zakopanego. Zwrócić jednocześnie należy uwagę na stosunkowo wczesny odjazd ostatniego popołudniowego pociągu z Krakowa do Suchej: w nowym rozkładzie będzie to godz. 18.46.
Od nowego rozkładu 3 pociągi Regio dziennie będą kursować w relacji z Krakowa do Bielska-Białej przez Wadowice. Zmiana ta związek z faktem, że od 14 grudnia PR całkowicie przejmą od Kolei Śląskich obsługę linii Wadowice – Bielsko. Mankamentem oferty będzie jednak bardzo wczesny odjazd ostatniego pociągu z Krakowa (14.19; jedynie w piątki będzie kursować dodatkowy, czwarty pociąg, odjeżdżający o godz. 18.04; z powrotem dodatkowy czwarty pociąg pojedzie w niedziele). Taka oferta – abstrahując od mało atrakcyjnego czasu przejazdu (ok. 100 min) – w dalszym ciągu nie będzie w stanie podjąć udanej rywalizacji z licznymi przewoźnikami autobusowymi i mikrobusowymi obsługującymi trasę z Krakowa do Wadowic.
Z 3 do 4 pociągów bezpośrednich zwiększy się liczba połączeń Regio pomiędzy Rzeszowem i Lublinem (w przeciwną stronę, podobnie jak obecnie, pozostaną 3 pociągi), od 7 stycznia na części tej trasy (Rzeszów – Tarnobrzeg) w dni robocze pojawi się jeszcze jedna, szósta para pociągów. Mankamentem oferty zarówno na tej trasie, jak i na innej trasie wychodzącej ze stolicy Podkarpacia jest brak pociągów w porze późnopopołudniowej i wieczornej. Ostatni pociąg z Rzeszowa w kierunku Tarnobrzega, Stalowej Woli i Lublina odjeżdżać będzie w nowym rozkładzie o godz. 17.34, a do Strzyżowa i Jasła – już o godz. 15.30.
Bezpośrednio, ale wcześniej z Gdyni do Elbląga
Z 6 do 10 wzrośnie liczba bezpośrednich pociągów PR łączących Gdynię z Elblągiem. Mankamentem będzie natomiast wcześniejszy niż obecnie odjazd ostatniego pociągu z Trójmiasta do Elbląga: obecnie ostatni pociąg z Gdańska Gł. odjeżdża obecnie o godz. 21.18, w nowym rozkładzie będzie to godz. 20.40. W tym względzie pozytywna zmiana zajdzie natomiast np. w woj. zachodniopomorskim: obecnie ostatni pociąg ze Szczecina do Kołobrzegu odjeżdża o godz. 20.05, w nowym rozkładzie będzie to godz. 21.16.
Na Podlasiu minimalnie poprawi się oferta na trasie Białystok – Czeremcha: od nowego rozkładu na tej trasie codziennie kursować będą dwa pociągi, obecnie jeździ tam jeden pociąg codziennie i drugi w weekendy.
* * *
To druga część analizy rozkładu jazdy PR (nie licząc opublikowanego wcześniej artykułu nt. zmian w rozkładzie jazdy w woj. lubelskim); z pierwszą można zapoznać się tutaj. Jutro opublikujemy część trzecią i ostatnią - główne zmiany w ofercie dalekobieżnej PR. Zapraszamy też do zapoznania się z najważniejszymi zmianami w rozkładach pociągów