Odbudowana linia kolejowa nr 182 od 10 grudnia umożliwi kursowanie pociągów na trasie Tarnowskie Góry – Pyrzowice Lotnisko – Zawiercie. Projekt o wartości 660 mln zł jest współfinansowany z funduszy unijnych.
Jak informują PKP PLK, od niedzieli 10 grudnia, dojedziemy pociągiem do portu lotniczego Katowice Airport od strony Zawiercia i Tarnowskich Gór. Połączenia będą realizowane w relacji Częstochowa – Tarnowskie Góry. To nowa oferta podróży pociągiem, która poprawi skomunikowanie lotniska w Pyrzowicach z miastami woj. śląskiego i usprawni kolej aglomeracyjną. Najszybszy pociąg z Zawiercia do lotniska dojedzie w 22 min, a z Tarnowskich Gór w 17 min. Podróżnym z Częstochowy przejazd zajmie około 1h.
Powstała nowa stacja Pyrzowice Lotnisko i nowe przystanki: Miasteczko Śląskie Centrum, Mierzęcice, Zawiercie Kądzielów (PLK SA umożliwią pasażerom korzystanie z przystanku Zawiercie Kądzielów po tym, jak przewoźnik złoży wniosek). Jest nowy peron na stacji Zawiercie oraz przebudowane perony na stacjach: Tarnowskie Góry, Siewierz i Poręba. Wszystkie obiekty są dostosowane do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się, dzięki windom lub pochylniom. Perony wyposażono w wiaty, ławki, oświetlenie. Orientację w podróży ułatwią tablice informacyjne, nagłośnienie oraz wyświetlacze zawierające wizualne informacje o najbliższych pociągach i monitoring.
PKP Polskie Linie Kolejowe odbudowały 30-kilometrowy odcinek linii między Tarnowskimi Górami a Siewierzem, dzięki czemu pociągi wróciły na tory po 30 latach. Rewitalizacja i elektryfikacja dotyczyła łącznie ok. 48 km linii od Tarnowskich Gór do Zawiercia. Wybudowane łącznice w Zawierciu i Tarnowskich Górach pozwolą na sprawne prowadzenie ruchu pociągów. Pociągi pasażerskie będą jeździć z prędkością do 140 km/h, a towarowe do 80 km/h. Linią pojadą też cięższe składy.
Jak czytamy w komunikacie prasowym, inwestycja obejmuje 59 obiektów inżynieryjnych i 38 przejazdów kolejowo-drogowych. Dla zwiększenia bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym powstały bezkolizyjne skrzyżowania, m.in. wiadukty kolejowe w Miasteczku Śląskim nad drogą DW 908, nad autostradą A1 oraz w Pyrzowicach nad drogą DW 913. Wybudowano nowe przejścia podziemne w stacjach Pyrzowice Lotnisko i Siewierz. W Siewierzu powstało też lokalne centrum sterowania, z którego dyżurni będą dbali o bezpieczne prowadzenie ruchu na całej linii.
Linia będzie ważną trasą obsługującą bocznicę towarową CARGO MPL Katowice oraz dwie bocznice w Siewierzu. Projekt zwiększy rolę kolei jako ekologicznego transportu również w połączeniu z transportem lotniczym.
Koleje Śląskie, które zostały wyznaczone jako przewoźnik w wyniku
kontrowersyjnego przetargu, przygotowały
specjalną taryfę lotniskową.