Partnerzy serwisu:
Pasażer

Od grudnia zmiany na pograniczu Dolnego Śląska i Opolszczyzny

Dalej Wstecz
Data publikacji:
06-09-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Od grudnia zmiany na pograniczu Dolnego Śląska i Opolszczyzny
Fot. Damian Kapinos
Województwa opolskie i dolnośląskie zapowiadają, że od nowego rozkładu jazdy znikną bezpośrednie pociągi z Nysy do Wrocławia, ale podróż w tej relacji nadal ma być możliwa z przesiadką. Rozwój oferty zaplanowano za to pomiędzy Opolem a Wrocławiem, choć samorządy nie zdradzają jeszcze szczegółów tych działań.

Kilka dni temu szeroko opisywaliśmy sytuację związaną z funkcjonowaniem pasażerskich połączeń kolejowych w województwie opolskim. W wyniku kumulacji opóźnionych przeglądów okresowych poszczególnych pociągów, województwo zmuszone jest odwoływać niektóre kursy regionalne i choć sytuacja ma poprawić się w najbliższym czasie, to przeglądy pojazdów wpłyną też na przyszły rozkład jazdy.

Pociągi do i z Brzegu

Jak dowiadujemy się bowiem od Violetty Ruszczewskiej, rzeczniczki prasowej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Opolskiego, w kolejnym rozkładzie jazdy (od grudnia 2023) zniknie bezpośrednie połączenie Nysy z Wrocławiem, co ma właśnie związek z planowanymi przeglądami okresowymi opolskich szynobusów.

– Mając na uwadze obecne i przyszłe przeglądy pojazdów spalinowych podjęto decyzję o niekursowaniu takimi składami na liniach zelektryfikowanych w przyszłym rozkładzie jazdy 2023/2024. Połączenia kursujące do tej pory w bezpośredniej relacji Nysa – Brzeg – Wrocław i powrotnej będą kończyć/zaczynać bieg w Brzegu, gdzie będą skomunikowane z pociągami do Wrocławia. Poprawie ulegnie także skomunikowanie w kierunku do/z Opola – mówi Ruszczewska, jednocześnie wyraźnie podkreślając, że liczba połączeń kolejowych na poszczególnych liniach nie ulegnie zmianie.

Obecnie, pomiędzy Nysą a Wrocławiem kursują dwie pary połączeń bezpośrednich w dni robocze, z czego jedna jest wydłużona do Kędzierzyna-Koźla. W weekendy podróżni mogą skorzystać z trzeciej pary połączeń, także kursującej z Nysy do Wrocławia.

Ratunkiem pojazdy dwutrakcyjne?

Trasa między Nysą a Wrocławiem biegnie dwoma liniami kolejowymi, a więc linią 288 (ma charakter spalinowy, bowiem nie posiada sieci trakcyjnej) oraz zelektryfikowaną linią 132, będącą główną magistralą łączącą Wrocław z Opolem i Śląskiem. Trasa ma więc charakter mieszany, spalinowo-elektryczny, dlatego idealnym taborem do jej obsługi byłyby pociągi dwutrakcyjne, których jednak województwo opolskie nie posiada. Region chce kupić taki tabor, ale na jego ewentualny zakup i dostarczenie poczekamy kilka lat. Do tego czasu trasa musiałaby, tak jak do tej pory, być obsługiwana szynobusami i to mimo tego, że sieci trakcyjnej nie ma na około połowie trasy (a w przypadku kursu do Kędzierzyna na jej większej części).

– Decyzja o niekursowaniu pojazdami spalinowymi pod trakcją wynika z ograniczonej liczby taboru spalinowego. Ok. ¼ pracy eksploatacyjnej w województwie opolskim jest realizowana na liniach niezelektryfikowanych i jako organizator musimy patrzeć na całą ofertę i właściwe zabezpieczenie kursowania na wszystkich liniach spalinowych – dodaje przedstawicielka województwa opolskiego.

Informacje pochodzące od województwa opolskiego potwierdza drugie województwo odpowiadające za organizację pociągów z Nysy do Wrocławia, a więc województwo dolnośląskie.

– Faktem jest, że decyzją Województwa Opolskiego od grudnia br. bezpośrednie połączenia z/do Nysy do/z Wrocławia nie będą realizowane. Wobec takiego stanowiska opolskiego Organizatora, Województwo Dolnośląskie podjęło starania mające na celu zabezpieczenie standardu oferty na dolnośląskim odcinku trasy, dzięki czemu liczba połączeń i ich godziny kursowania będą tożsame dla pasażerów podróżujących na odcinku Wrocław – Oława – granica województw – (Brzeg) – mówi nam Michał Nowakowski, a więc rzecznik prasowy dolnośląskiego marszałka.

Więcej większych pociągów z Opola do Wrocławia?

Przedstawiciel Dolnego Śląska podzielił się z nami także informacją o tym, że oba regiony (Dolny Śląsk i Opolszczyzna) planują rozwój oferty kolejowej pomiędzy Opolem a Wrocławiem.

– Linia cechuje się bardzo dużymi potokami pasażerskimi, które wynikają przede wszystkim z atrakcyjnego czasu przejazdu, obsługi dużych miast oraz uruchamiania połączeń w atrakcyjnych dalekich relacjach do/z Kędzierzyna-Koźle czy nawet Raciborza. W związku ze stale rosnącym popytem na transport na tym ciągu komunikacyjnym Organizatorzy połączeń w województwie dolnośląskim i województwie opolskim uzgodnili wprowadzenie od grudnia br. szeregu zmian w obsłudze komunikacyjnej tej linii, których założeniem jest nie tylko pojawienie się dodatkowych połączeń na odcinku do/z Opola (możliwości rozwoju oferty są tutaj mocno ograniczone z uwagi za przepustowość linii w znacznym stopniu wykorzystywaną przez pociągi PKP Intercity), ale również skierowanie do obsługi połączeń pojazdów o większej pojemności – mówi Nowakowski, jednocześnie dodając, że szczegóły w tym zakresie pojawią się po zakończeniu konstrukcji rocznego rozkładu jazdy przez PKP PLK – Będzie tak, bowiem na tej linii na możliwą ofertę połączeń w ruchu regionalnym w kluczowej mierze wpływa układ połączeń PKP Intercity często warunkujący nie tylko zmiany w godzinach kursowania pociągów regionalnych, ale również sam fakt możliwości ich uruchamiania – kończy przedstawiciel dolnośląskiego samorządu.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5