Jacek Krupa, marszałek województwa małopolskiego oficjalnie potwierdził powrót całorocznych weekendowych połączeń na linii kolejowej Sucha Beskidzka – Żywiec. Jedno piątkowe połączenie pojedzie bezpośrednio z Krakowa Głównego do Żywca.
Pod koniec tygodnia
opisywaliśmy zmiany, jakie szykują się na małopolskich torach od 11 grudnia 2016 roku. Najważniejsze z nich to przejęcie obsługi trasy Kraków Główny – Tarnów przez Koleje Małopolskie i uruchomienie w tej relacji trzeciej linii Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Część pociągów KMŁ będzie kursowała w relacjach wydłużonych do Nowego Sącza i Krynicy-Zdrój. Pomiędzy Tarnowem a stolicą Sądecczyzny obsługę trasy, obok KMŁ, będą realizowały Przewozy Regionalne. Z Nowego Sącza do Krynicy będziemy podróżować wyłącznie pociągami KMŁ. Zawieszone zostaną połączenia z Krakowa przez Spytkowice i Zator do Oświęcimia. Kwota dofinansowania z budżetu woj. małopolskiego wyniesie 13,5 mln zł a liczba nowych pociągów wzrośnie o 31.
Powrót pociągów do Żywca
Obok nowej linii SKA i pociągów KMŁ do Krynicy, kolejną nowością będzie powrót całorocznych weekendowych połączeń pomiędzy Suchą Beskidzką a Żywcem. Czas przejazdu z Krakowa Gł. do Żywca wyniesie poniżej 3 godzin a z Krakowa Głównego do Jeleśni około 2 godziny 30 minut. Połączenie będzie obsługiwane przez cztery pociągi w weekendy, w tym jeden w bezpośredniej relacji Kraków Główny – Żywiec. Pociągi będą skomunikowane z połączeniami w kierunkach: Katowice i Zwardoń oraz Kraków – Zakopane.
– Bardzo nas cieszy ta decyzja. To bardzo dobra decyzja, oczekiwana przede wszystkim przez pasażerów. Dla nas jako stowarzyszenia, które od roku starało się przekonać oba urzędy marszałkowskie o przywrócenie połączenia, to przede wszystkim moment rozpoczynający konkretne działania, zarówno w wymiarze promocyjnym połączenia, ale także konkretnych rozmów z samorządami lokalnymi, które chcemy przekonać do zintegrowania połączenia z własnymi systemami transportu, za które są odpowiedzialne – powiedział Hubert Maślanka, prezes stowarzyszenia Kolej Beskidzka.
– Jesteśmy raczej spokojni jeśli chodzi o sukces tego połączenia, ponieważ dotychczasowe doświadczenia z roku 2015 pozwalają nam na to. Oczywiście nie wszystko zależy od nas, ale w tych sprawach, na które mamy wpływ, deklaruję pełne wsparcie dla tego projektu. Bardzo mnie cieszy otwartość obu urzędów marszałkowskich na ideę ratowania linii, również pozytywne doświadczenia we współpracy z przewoźnikiem pozwalają mi być optymistą. Dodam jeszcze, że pociągi te prócz podstawowej funkcji, jaką będzie ułatwienie przemieszczania się mieszkańców tej części makroregionu, przysłużą się do opracowywanego lada dzień studium wykonalności dla rewitalizacji linii 97C. Badanie faktycznego potencjału połączenia w ograniczonych warunkach technicznych infrastruktury z pewnością będzie cennym źródłem danych empirycznych dla opracowywanej dokumentacji przedprojektowej – powiedział Hubert Maślanka.
Uznanie dla aktywistówOd 2010 do 2014 roku Przewozy Regionalne w Małopolsce nie realizowały przewozów pasażerskich w relacji Sucha Beskidzka – Żywiec – Sucha Beskidzka. Po linii kursował sezonowy pociąg InterRegio Giewont relacji Częstochowa – Zakopane uruchamiany przez Przewozy Regionalne. Z inicjatywy Stowarzyszenia Kolej Beskidzka i przy współpracy z Małopolskim Oddziałem PR, 9 stycznia 2015 r. uruchomione zostały komercyjne połączenie we wspomnianej relacji w liczbie czterech pociągów tygodniowo (w piątek z Suchej Beskidzkiej do Żywca, w sobotę do Suchej B. w niedzielę do Żywca i wieczorem do Suchej B.).
Woj. małopolskie poinformował pod koniec 2015 r., że nie obejmie finansowaniem pociągów w 2016 roku tłumacząc decyzję m.in. niską frekwencją. Usilne dążenia Kolei Beskidzkiej do powrotu linii kolejowej Sucha Beskidzka – Żywiec do systemu transportowego regionu, przynoszą konkretne rezultaty. Objęcie połączeń do Żywca finansowaniem z budżetu województwa małopolskiego i woj. śląskiego to uznanie dla aktywistów i jednocześnie wyzwanie, by połączenie zyskało popularność.
– O powrocie pociągów na linię Sucha Beskidzka – Żywiec przekonały nas przede wszystkim tamtejsze środowiska miłośników kolei. To będą pociągi weekendowe, które będą funkcjonowały głównie w charakterze turystycznym, również dla studentów. Ta linia ma przyszłość, ale trzeba wykonać prace modernizacyjne z uwagi na dużą ilość przejazdów kolejowych i ogólny stan wpływający na ograniczenia prędkości. Nie traktujemy tej linii jako takiej o charakterze SKA, wykorzystywanej do codziennych dojazdów np. do pracy, ale raczej w charakterze pewnej atrakcji turystycznej. Beskid Żywiecki czy obszar po stronie woj. małopolskiego to są tereny bardzo atrakcyjny turystycznie – powiedział Jacek Krupa, marszałek województwa małopolskiego.
– Oferta jest podobna do tej z 2015 roku. Będą to cztery pociągi weekendowe dedykowane grupie m.in. studentów. Oczywiście mogą służyć turystyce, ale jest to przede wszystkim połączenie dla studentów dojeżdżających z okolic Żywca poprzez Suchą Beskidzką do Krakowa. Pociągi będą finansowane przez urzędy marszałkowskie z województwa śląskiego i woj. małopolskiego. Będziemy obserwować wyniki tej linii, jesteśmy otwarci na modyfikacje rozkładu jazdy. Nie wykluczamy, że jeżeli ta oferta będzie się cieszyła popularnością, być może w drugiej części roku zwiększy się liczba pociągów choćby na zasadzie produktu komercyjnego, jak w 2015 roku. Nie zamykamy sobie takiej ścieżki – powiedział Andrzej Siemieński, dyrektor Przewozów Regionalnych Oddziału Małopolskiego w Krakowie.
Będzie studium wykonalności
3 marca, po niespełna roku prowadzonych uzgodnień z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi, podpisano porozumienie w sprawie wykonania studium wykonalności rewitalizacji linii kolejowej Żywiec – Sucha Beskidzka. Porozumienie zostało zawarte pomiędzy PKP PLK S.A., Powiatem Żywieckim, Powiatem Suskim, Miastem Żywiec, Miastem Sucha Beskidzka, Gminą Świnna, Gminą Jeleśnia, Gminą Stryszawa oraz Stowarzyszeniem „Kolej Beskidzka”. Inwestycja rewitalizacji linii kolejowej Sucha Beskidzka - Żywiec na odcinku do granicy województwa, znajduje się w Krajowym Programie Kolejowym na liście projektów rezerwowych woj. małopolskiego. O KPK pisaliśmy m.in.
tutaj. Niestety woj. śląskie nie ujęło inwestycji po swojej stronie, czyli od granicy woj. do Żywca stojąc na stanowisku, że linia ma zdecydowanie ponadregionalny charakter. Podczas konferencji dotyczącej konsultacji KPK podsekretarz stanu Tomasz Żuchowski potwierdził, że ministerstwo pracuje nad ostateczną analizą charakteru linii.
Linia kolejowa Sucha Beskidzka – Żywiec stanowi element najkrótszej trasy dla połączeń kolejowych z Zakopanego na Śląsk, m.in. do Katowic, Gliwic czy Częstochowy, oraz do zachodniej części kraju, np. do Wrocławia. Od roku 1948 linia wykorzystywana była przez pociągi w relacjach Mysłowice – Zakopane, Jelenia Góra – Zagórz, Gliwice – Zakopane. W latach 90-tych Szczecin – Zakopane, Poznań – Zakopane, Częstochowa – Zakopane i Żywiec – Kraków Główny. Tą trasą kursował popularny pociąg InterRegio „Szyndzielnia” z Wrocławia do Zakopanego. W rozkładzie jazdy z końca 2002 roku Suchą Beskidzką i Żywiec łączyło siedem codziennych pociągów a w relacji odwrotnej funkcjonowało osiem połączeń. Stowarzyszenie Kolej Beskidzka prowadzi działania nad przywróceniem bezpośredniego połączenia ze Śląska na Podhale przez Żywiec.