Zaplanowane na 2024 prace na linii kolejowej 276 z Wrocławia do Międzylesia mają umożliwić kursowanie najszybszych pociągów na tym odcinku nawet w 100 minut.
O zmianach, które ma przechodzić linia 276 poinformował podczas Kongresu Praktyków Kolei Regionalnych we Wrocławiu wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.
– Zaplanowane na jesień prace, które naszym zdaniem będzie można skrócić poniżej trzech miesięcy, doprowadzą do poprawy stanu linii kolejowej 276 w rejonie Kamieńca. To przyczyni się do lepszych warunków prowadzenia ruchu kolejowego, co ma znaczenia także dla realizacji połączeń Praga – Wrocław – Poznań – Gdynia – powiedział wiceminister Piotr Malepszak.
Jak ocenił, możliwe będzie uzyskanie czasu przejazdu od Międzylesia (czyli praktycznie od granicy czesko-polskiej) do Wrocławia w czasie 100 minut dla najszybszych pociągów. Dla porównania: obecnie najszybszy sprinter Kolei Dolnośląskich między wspomnianymi stacjami (po drodze zatrzymuje na 13 stacjach i przystankach) jedzie w 123 minuty (2 godziny i 3 minuty).
To szczególnie ważne z punktu widzenia nowego pociągu Praga – Wrocław – Gdynia, który ma ruszyć od grudnia 2024, a który będzie kursować po linii 276 przez Kotlinę Kłodzką. Na razie pewna jest jedna para pociągów w takiej relacji, trwają dyskusje Kolei Czeskich z PKP Intercity,
o uruchomieniu drugiej takie pary.Prace, które będzie wykonywać opolski oddział PKP Polskich Linii Kolejowych dotyczyć będą odcinka od Ziębic do Kamieńca Ząbkowickiego, gdzie do dyspozycji przewoźników jest obecnie jeden tor. Przez brak należytego utrzymania w ostatnich latach stopniowo ograniczano tam prędkość jazdy pociągów ze 100 do nawet 60 km/h.
Na razie odcinek pozostanie jednotorowy, parametry prowadzenia ruchu po nim mają się jednak poprawić ze względu na poprawę stanu toru, obiektów inżynieryjnych i budowę posterunku odstępowego.