Nowy rozkład jazdy pociągów wszedł życie o północy z 12 na 13 grudnia 2020 r. Podsumowujemy zmiany, których mogą oczekiwać pasażerowie i piszemy jak w praktyce wygląda jego wprowadzenie.
[aktualizacja: 13 grudnia, godzina 21:00]Nie ma większych problemów z wdrożeniem nowego rozkładu jazdy w Polsce. Opóźnienia są nieliczne, łaskawa jest pogoda. Czytelnicy informują nas natomiast o ciekawostkach związanych z nowym planem kursowania pociągów. Chodzi m.in. o pociągi Poznań - Warszawa. Pociągi PKP Intercity w tej relacji odjeżdżają o następujących godzinach: 16:32 (EIC), 16:36 (IC), po czym kolejne kursy zaplanowano po dwóch godzinach: 18:32 (EIC) i 18:44 (IC). Ten ostatni pociąg jest zarazem ostatnim, który ze stolicy Wielkopolski odjeżdża w kierunku Warszawy (następny jest o... 2:22). Skierowaliśmy do PKP Intercity pytania o taką konstrukcję rozkładu jazdy. Jutro napiszemy też jak wygląda rozkład jazdy pociągów na wciąż modernizowanej magistrali E20.
[aktualizacja: 13 grudnia, godzina 17:00]Na godzinę 17 nie ma większych problemów z kursowaniem pociągów zaplanowanych w nowym rozkładzie jazdy. Portal Pasażera wskazuje, że największe opóźnienie (problem z taborem) ma IC Orłowicz z Krakowa do Olsztyna, który jest opóźniony o 76 minut. Pozostałe pociągi w wykazie opóźnień mają najwyżej 26 minut opóźnienia..
Karol Gajdzik, nasz czytelnik z Podkarpacia przypomniał nam o jeszcze jednym ważnym, nowym połączniu. IC Cracovia jeździ obecnie z Przemyśla i posiada wagony bezpośrednie do Pragi i Budapesztu. Szczególnie nowe węgierskie wagony z miejscami na rowery robią bardzo pozytywne wrażenie.
O tym pociągi pisaliśmy już na łamach "Rynku Kolejowego". Przypomnijmy, że trasą Przemyśl - Praga jest zainteresowany również RegioJet, który jednak, z uwagi na koronawirusa,
opóźnia start połączenia. Nasi czytelnicy sprawdzili jak jeździ się pociągami
między Poznaniem a Wrocławiem, gdzie PKP PLK kończy modernizację magistrali E59. Okazuje się, że sytuacja jest jeszcze daleka od ideału. W stosunku do sytuacji z 12 grudnia, 13 grudnia pociągi spółki PKP Intercity kursują o średnio 10 minut krócej (o tyle krócej kursują też pociągi regionalne). Średni czas ich przejazdu to godzina i 55 minut, najszybszy z nich jedzie w godzinę i 48 minut. Co ważne: od Kościana do Starego Bojanowa (ok. 10 km) wciąż nie jest możliwa jazda po dwóch torach. Od Rawicza do Leszna pociągi nie jadą z prędkością 140 km/h (taka powinna być tu prędkość drogowa), lecz wolniej: 120 km/h i 130 km/h. Na kilku skrzyżowaniach kolejowo-drogowych niestety pociąg zwalnia do 20 km/h. Zaznaczmy, że po 4 latach od zakończenia modernizacji odcinka Poznań Główny - Czempiń pociągi jadą tu prędkością 160 km/h, która od początku była tu planowana. Warto zaznaczyć, że pociąg wyjeżdżający z Wrocławia do Poznania z 7 minutowym opóźnieniem, dojeżdża do stolicy Wielkopolski tylko minutę za rozkładem. Wygląda więc na to, że na linii są jeszcze możliwości skrócenia czasu przejazdu
PKP Polskie Linie Kolejowe od 13 grudnia umożliwiły ruch pociągów elektrycznych na zelektryfikowanym odcinku Stalowa Wola - Lublin. Pierwszym pociągiem, który wykorzystał nowe możliwości był IC Hetman z Lublina do Wrocławia. PLK pochwaliła się zdjęciem składu ze stacji Wilkołaz.
[aktualizacja: 13 grudnia, godzina 13:00]Jak dotąd wdrażanie nowego rozkładu jazdy 2020/2021 przebiega dość sprawnie. O godzinie 13 Portal Pasażera wskazywał tylko dwa poważnie opóźnione pociągi: IC Matejko ze Szczecina do Przemyśla (156 minut) oraz IC Mewa ze Szczecina do Warszawy (139 minut). Przyczyną opóźnień była awaria taboru.
Sprawnie jeżdżą pociągi między Krakowem a Katowicami, gdzie PKP Intercity, Polregio i Koleje Śląskie
uruchamiają aż 37 połączeń. Jak dowiedzieliśmy się w Kolejach Śląskich (uruchamiają 4 pary przyspieszonych pociągów), nowa oferta ma już swoich klientów. W pierwszy kurs Elfem do Krakowa udało się 30 osób, drugim Impulsem już 52. Wieść o dobrym czasie przejazdu, dobrej cenie i komfortowych pociągach rozeszła się na Śląsku szybko, bowiem z autobusów, które dotychczas królowały na trasie Kraków - Katowice korzystało dziś zaledwie (do południa) po kilka osób na kurs.
W pierwszy kurs po wielu latach z Krakowa udał się
EC Wawel do Berlina. Jak dowiedzieliśmy się od naszych czytelników: pociąg uruchamiany jest w bardzo przyzwoitym standardzie, na odcinku z Krakowa do Wrocławia miał niezłą frekwencję. Co więcej: pomimo czas przejazdu między Krakowem a Katowicami określonego w rozkładzie PKP PLK na 57 minut, dystans między miastami udało się pokonać w 53 minuty, co jest absolutnych rekordem tej trasy o momentu jej powstania.
Niestety, już istnieją obawy, czy tak dobrą kolejową ofertę da się utrzymać w momencie rozpoczęcia przebudowy przystanku Kraków Business Park, kiedy dojdzie do zamknięcia jednego toru przy stacji (najpierw jednego, później drugiego), co znacząco wpłynie na przepustowość linii, a pewnie i na czas przejazdu. Przypomnijmy, że wciąż trwają prace na stacji Trzebinia.
Mamy też garść informacji z centrum kraju. Nasz dziennikarz Kasper Fiszer sprawdził jak wygląda wjazd na nowe linie ŁKA:
do Drzewicy i
do Ostrowa Wielkopolskiego.Najważniejsze zmiany u przewoźników
Państwowy przewoźnik dalekobieżny PKP Intercity zapowiada sporo zmian w swojej ofercie. Wreszcie szybciej pojedziemy pociągiem między Poznaniem a Wrocławiem, znacznie lepsza będzie oferta operatora na odcinku Kraków – Katowice. PKP Intercity zapowiada też podniesienie prędkości na magistrali E65 z Warszawy do Gdańska. Mają pojawić się nowe relacje pociągów spółki na Dolnym Śląsku, których dotychczas brakowało. Zmiany będą dotyczyć także komunikacji międzynarodowej. Zniknie m.in. pociąg do słowackiej Żyliny, ale pojawi się długo oczekiwany EC Wawel z Krakowa do Berlina z niezłym czasem przejazdu.
Więcej informacji można znaleźć tutaj. Istotna zmiana u przewoźnika to
zmiana sporej liczby postojów technicznych na handlowe.
Największy operator regionalny w Polsce: Polregio, porozumiało się z niemal wszystkimi regionami w Polsce na realizację połączeń pasażerskich na wiele kolejnych lat. W wielu regionach będziemy mieli do czynienia z dogęszczeniem siatki połączeń, a nawet z nowymi relacjami. Piszemy o tym w tekście
„Jak zmieni się rozkład jazdy pociągów Polregio po 13 grudnia?”
Rozkład jazdy 13 grudnia zmieniają też przewoźnicy samorządowi.
Koleje Dolnośląskie bardzo skrócą czas przejazdu między Wrocławiem a Legnicą, nowe połączenia
będą też udziałem Kolei Wielkopolskich. Uruchomienie przyspieszonych pociągów Kraków – Katowice od 13 grudnia zapowiedziały Koleje Śląskie, tam też będzie miało miejsce
sporo pozytywnych zmian w ofercie. O zmianach w siatce połączeń Kolei Mazowieckich – drugiego największego operatora pasażerskiego w kraju – przeczytacie w tekście
„Nowy rozkład jazdy w Kolejach Mazowieckich. Będzie sporo zmian”. Z kolei o zmianach w siatce połączeń Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej
piszemy tutaj. W ostatnich dniach dużo czasu poświęcaliśmy sytuacji na Kujawach i Pomorzu, gdzie dojdzie
do ograniczenia oferty pociągów regionalnych.
Zmiany w rozkładzie jazdy podsumował też zarządca infrastruktury: PKP Polskie Linie Kolejowe. Informację prasową zarządcy infrastruktury prezentujemy poniżej.
PLK: krótszy czas przejazdu i reaktywacje
Z Warszawy do Trójmiasta od 13 grudnia skróci się podróż najszybszymi pociągami dzięki systemowi ERTMS/ETCS poziomu 2 i
wprowadzeniu na linii prędkości 200 km/h. Najszybsze pociągi PKP Intercity pokonają trasę ze stacji Warszawa Centralna do stacji Gdańsk Główny w 2 h 32 min (obecnie czas ten wynosi 2 h i 47 min). Z efektów uzyskanych na tej trasie skorzystają również podróżni innych połączeń np. Kraków – Gdynia, Katowice – Gdynia, Rzeszów – Gdynia.
Mieszkańcy Małopolski i Śląska oraz podróżujący między stolicami województw skorzystają z efektów
modernizacji trasy Kraków – Katowice. Najszybszy pociąg pojedzie między stolicami w czasie poniżej godziny (57 min) – to o ok. 30 min krócej niż obecnie. Dzięki temu skróci się także czas przejazdu w innych relacjach dalekobieżnych m.in. z Krakowa do Wrocławia o ok. 40 min (z obecnie 3h 27 min do 2h 51 min), a także z Katowic do Rzeszowa do 2 h 47 min (z obecnie 3 h 36 min).
W woj. warmińsko-mazurskim po pracach na linii Szczytno – Ełk, czas przejazdu najszybszego pociągu na trasie Olsztyn – Ełk skróci się o kolejne 10 min, a w stosunku do czasu przed modernizacją będzie krótszy o ponad godzinę (będzie 2 h 31 min, przed modernizacja 3 h 36 min). Na trasie Działdowo – Olsztyn od 13 grudnia czas przejazdu najszybszego pociągu skróci się o kwadrans, zajmie 59 min. Dotychczas najkrótsza podróż zajmowała 1h 14 min.
Krócej pojedziemy między Wielkopolską a Dolnym Śląskiem, dzięki modernizacji odcinka Czempiń – gr. województwa dolnośląskiego. Podróż najszybszym pociągiem będzie ok. 20 min krótsza i zajmie 1h 44 min (obecnie 2h 4 min). Krótsze podróże będą także między miastami na modernizowanej trasie. Komfort podróży zwiększają stacje i przystanki wyposażone w windy, pochylnie i przejścia podziemne np. Leszno i Rawicz.
W województwie śląskim skróci się czas przejazdu między Zawierciem a Częstochową o kolejne kilka minut. Najszybsze składy pojadą ten dystans w 31 min. Po modernizacji wszystkie przystanki gwarantują dogodny dostęp do kolei.
W Małopolsce od 19 grudnia wrócą pociągi na kolejową „zakopiankę” na czas zimowych przejazdów. Bezpośrednim pociągiem dojedziemy do Zakopanego z Krakowa oraz m.in. z Gdyni, Warszawy. Na odcinku Chabówka – Zakopane podróżni będą mogli wygodniej skorzystać z przebudowanej stacji Sieniawa i zmodernizowanych peronów na przystankach.
Po 25 latach, od 1 stycznia podróż koleją na linii Bielsk Podlaski – Lewki – Hajnówka. Pojedziemy pociągami w relacjach: Białystok – Hajnówka, Bielsk Podlaski – Hajnówka oraz Białystok – Siedlce przez Bielsk Podlaski i Hajnówkę. Czas przejazdu najszybszego pociągu Białystok – Hajnówka 80 min, natomiast Bielsk Podlaski – Hajnówka to 31 min. Dla podróżnych przygotowany jest nowy przystanek Mikłasze oraz zwiększono komfort i dostępność 5 przystanków Lewki, Orlanka, Morze, Stare Berezowo, Chytra.
Kolej będzie bardziej przyjazna środowisku między Lubelszczyzną a Podkarpaciem. Dzięki zakończeniu elektryfikacji na linii Lublin Główny – Stalowa Wola Rozwadów w grudniu pojadą pociągi elektryczne. Inwestycja pozytywnie wpłynie zarówno na obsługę podróży regionalnych i dalekobieżnych.
Dodatkowe przystanki na sieci kolejowej
Pasażerowie kolei skorzystają z nowych przystanków: Wałbrzych Centrum na trasie Wrocław – Wałbrzych – Jelenia Góra; Kochcice-Glinica na trasie Lubliniec – Kluczbork; Mikłasze na linii Bielsk Podlaski – Hajnówka. Po latach przerwy będzie nowy przystanek Wygoda na trasie z Warszawy do Lublina. Na trasie Warszawa – Białystok pociągi regionalne znów zatrzymają się na nowych peronach przystanków Zaręby Kościelne, Kietlanka, Szulborze Wielkie.
Dla podróżnych o kilkadziesiąt więcej dostępniejszych stacji i przystanków (w porównaniu do rozkładu z grudnia 2019 r.). Perony są przygotowane do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Największe zmodernizowane stacje: Szczecin Gł., Gdańsk Gł., Rzeszów Gł. Z nowych peronów wsiadamy do pociągów na modernizowanych liniach Poznań – Wrocław, Kraków – Katowice, Trzebinia – Oświęcim, Chabówka – Zakopane, Żywiec – Sucha Beskidzka, Częstochowa – Zawiercie, Kutno – Toruń, Działdowo – Olsztyn, Łódź Kaliska – Zduńska Wola, Lublin – Łuków, Lublin – Warszawa, Kędzierzyn-Koźle – Opole, Poznań – Szczecin.
UTK przypomina o korektach rozkładu jazdy
Urząd Transportu Kolejowego przypomina, że w czasie obowiązywania tego rozkładu narodowy zarządca infrastruktury (PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.) przewidział cztery korekty związane głównie z dostosowaniem godzin kursowania pociągów do postępujących prac modernizacyjnych na liniach kolejowych. Wejdą one w życie w następujących terminach:
14 marca 2021 r.
13 czerwca 2021 r.
29 sierpnia 2021 r.
7 listopada 2021 r.
Szczegóły dotyczące nowego rozkładu muszą być ogłoszone podróżnym na stronie internetowej zarządcy infrastruktury co najmniej na 21 dni przed ich wejściem w życie. Na dworcach, peronach lub dojściach na perony powinny pojawić się w formie plakatów lub tablic z co najmniej 10-dniowym wyprzedzeniem. Aktualny rozkład jazdy powinien być również dostępny na stronach internetowych przewoźników, choć w odniesieniu do nich przepisy nie wskazują, z jakim wyprzedzeniem czasowym musi być opublikowany.