W niedzielę 10 grudnia wchodzi w życie nowy rozkład jazdy. W Polsce najciekawszym wydarzeniem będzie możliwość dojazdu pociągiem na lotnisko Katowice-Pyrzowice, powrót pociągów z Chorzeli do Wielbarka, a także do Braniewa. To także powrót pociągów Kolei Dolnośląskich do Świeradowa w Izerach oraz powrót codziennych składów na linię z Krakowa do Zakopanego. Zebraliśmy dla czytelników wszystkie informacje o nowym kolejowym rozkładzie jazdy.
PKP Intercity zaprezentowało zmiany w rozkładzie jazdy, które wprowadzi od 10 grudnia.
Informacja prasowa spółki na ten temat jest tutaj. "Rynek Kolejowy" krytycznie przyjrzał się zmianom w rozkładzie jazdy dalekobieżnej spółki
dla Lublina i Lubelszczyzny,
Wrocławia i Dolnego Śląska, Białegostoku i Podlasia, a także
dla Szczecina. W tym miejscu piszemy zaś
o fatalnej nowej ofercie pociągów międzynarodowych do Monachium.
Rozkład zmienia się oczywiście również u operatorów regionalnych. Poniżej zmiany u niektórych z nich:
"Rynek Kolejowy" był na inauguracji pociągów na lotnisko Katowice-Pyrzowice. Relację z tego wydarzenia
opublikowaliśmy tutaj.
Najważniejsze zmiany w rozkładzie jazdy opisały też PKP Polskie Linie Kolejowe. Oto one:
Krócej na trasie Warszawa – Białystok
Dzięki postępowi prac modernizacyjnych na odcinku Czyżew– Białystok, w grudniu czas przejazdu pociągów na trasie z Warszawy do stolicy Podlasia skróci się o około 10 min. Od niedzieli dostępny będzie także nowy peron na przystanku Białystok Zielone Wzgórza.
"Rynek Kolejowy" w tym miejscu przestawia zmiany na tej linii.
Dojedziemy koleją do lotniska w Pyrzowicach.
To efekt zakończonej inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na odcinku Zawiercie – Pyrzowice Lotnisko – Tarnowskie Góry. Pociągi zatrzymają się na zmodernizowanych peronach na stacjach: Zawiercie (nowy peron), Poręba, Siewierz, Tarnowskie Góry oraz nowych przystankach: Mierzęcice, Miasteczko Śląskie Centrum, nowej stacji Pyrzowice Lotnisko oraz Zawiercie Kądzielów (PLK SA umożliwią pasażerom korzystanie z przystanku po tym jak przewoźnik złoży wniosek). Połączenia będą realizowane w relacji Częstochowa – Tarnowskie Góry.
Jak będzie wyglądać rozkład jazdy przy dojeździe na lotnisko? Czytaj tutaj.
Po ponad 20 latach, po wykonaniu prac remontowanych,
powrócą pociągi pasażerskie na trasę Chorzele – Wielbark – Szczytno (linia 35). W czerwcu tego roku po 22 latach, dzięki inwestycji PLK SA, przywrócone zostało połącznie na mazowieckim odcinku z Ostrołęki do Chorzel. Ta reaktywacja może zakończyć się klapą, bo po wspomnianym odcinku pojadą tylko cztery pary pociągów, z których tylko dwie będą skomunikowane z przyjeżdżającymi od strony Ostrołęki do Chorzeli pociągami Kolei Mazowieckich.
O połączeniu i bezsensie przesiadek piszemy tutaj.
Od 10 grudnia wrócą pociągi na trasę Olsztyn Gutkowo – Braniewo. Powstał na niej nowy przystanek Nowy Dwór koło Ornety. Rozkład jazdy po remoncie będzie fatalny, a czas przejazdu będzie dokładnie taki sam (2 godziny i 5 minut), jak przed remontem. Jeśli weźmiemy pod uwagę to, że inwestycja przyczyniła się do pogorszenia wykluczenia komunikacyjnego mieszkańców i że dotąd pochłonęła prawie pół miliarda złotych, niemal nie widać jej plusów z punktu widzenia pasażera.
Piszemy o tym tutaj.
Będzie więcej połączeń na przywróconej do eksploatacji w czerwcu br. linii Świdnica Kraszowice – Jedlina Zdró.
. Obecnie pociągi kursują w weekendy. Od 10 grudnia Koleje Dolnośląskie zaplanowały także połączenia w tygodniu. O reaktywacji tych połączeń
pisaliśmy w czerwcu.
W Małopolsce przywrócone zostaną połączenia z Krakowa do Oświęcimia przez Skawinę i Zator (linia nr 94). Obecnie pociągi kończą bieg w Przeciszowie. Podróżni wygodniej wsiądą do pociągów ze zmodernizowanej stacji Brzeźnica i peronu przy przystanku Jaśkowice.
Nowy rozkład jazdy
na Warszawskim Węźle Kolejowym uwzględnia prace prowadzone przy modernizacji stacji Warszawa Zachodnia. Mimo prac pod ciągłym ruchem pociągów, wraz ze zmianą rozkładu jazdy zaplanowano zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów na podmiejskiej linii średnicowej. Większość pociągów dalekobieżnych wróci jednak do kursowania przez Warszawę Centralną, zamiast przez Warszawę Gdańską. Wiemy już, ze prace, które Budimex prowadzi na Warszawie Zachodniej,
potrwają o rok dłużej, do końca 2024 roku.
Nowe przystanki i zmodernizowane perony z Programu Przystankowego
PKP PLK wyliczyło także nowe i zmodernizowane perony, z których podróżni pojadą od 10 grudnia.
- w woj. łódzkim; Pabianice Północne na linii Łódź Kaliska – Zduńska Wola, Zgierz Rudunki na linii Łódź – Łowicz, Jedlicze k. Zgierza na linii Łódź – Kutno.
- w woj. mazowieckim; Warszawa Grochów na linii Warszawa – Otwock, Kosów na linii między Tomaszowem Mazowieckim a Radomiem.
- w woj. małopolskim; Nowy Sącz Dąbrówka i Nowy Sącz Gorzków na linii Tarnów – Leluchów, Dąbrówka Jezioro Mucharskie na linii Skawina – Sucha Beskidzka, Bańska Niżna, Poronin Misiagi oraz Chabówka Stadion na wybudowanej łącznicy w Chabówce, na l. nr 99 Chabówka – Zakopane ( od 22 grudnia)
- w woj. kujawsko-pomorskim; Grudziądz Tuszewo na linii Toruń Wschodni – Malbork, Grudziądz Centrum i Tuchola Rudzki Most na linii Działdowo – Chojnice.
- w woj. świętokrzyskim; Stawiany Pińczowskie na linii Kielce – Busko-Zdrój
- w woj. dolnośląskim; Mirków na trasie Wrocław Główny- Oleśnica.
- w woj. śląskim; nowa stacja Pyrzowice Lotnisko, przystanki; Mierzęcice, Miasteczko Śląskie Centrum, Zawiercie Kądzielów (PLK SA umożliwią pasażerom korzystanie z przystanku po tym jak przewoźnik złoży wniosek) na trasie Zawiercie – Pyrzowice Lotnisko – Tarnowskie Góry, Pawłowice Śląskie Centrum na linii Orzesze – Wodzisław Śląski, Wodzisław Śląski Centrum na linii Rybnik Towarowy - Chałupki, oraz Katowice Ochojec, Katowice Kostuchna, Katowice Murcki, Katowice Podlesie Dąbrowa na linii Katowice Ligota – Tychy (przewoźnik złożył wnioski na korzystanie z czterech przystanków w Katowicach od 15 stycznia).
- w woj. lubelskim; Żurawnica na trasie między Zamościem a Szczebrzeszynem ( pociągi zatrzymają się od 2 stycznia 2024 r.).
- w woj. warmińsko-mazurskim - Nowy Dwór koło Ornety na trasie Olsztyn Gutkowo- Braniewo
- w woj. pomorskim – Otomino na linii 229 Pruszcz Gdański – Łeba
- w woj. wielkopolskim – Obłaczkowo na trasie Września – Jarocin
- W Warszawie oddany do użytku zostanie nowy jednokrawędziowy peron nr 5 na stacji Warszawa Gdańska oraz perony na przebudowywanych stacjach i przystankach; Warszawa Wawer, Warszawa Gocławek, Warszawa Olszynka Grochowska. Na Mazowszu lepszy dostęp do kolei zapewnią również przebudowane przystanki Ruda Wielka między Skarżyskiem-Kamienną a Radomiem, Koziebrody na trasie Nasielsk – Toruń Wschodni. Do pociągu wsiądziemy również ze zmodernizowanych drugich peronów na przystankach Żakowice Południowe i Zaosie na trasie z Łodzi do Tomaszowa Mazowieckiego. Z pierwszych odnowionych peronów na tych przystankach podróżni korzystają już od 18 października.
- W grudniu oddany do użytku zostanie wyremontowany peron nr 1 na stacji Kielce, która od 10 grudnia zmieni nazwę na Kielce Główne. W regionie podróżni wsiądą wygodnie do pociągów ze zmodernizowanych przystanków Grochowiska i Nida na trasie Kielce – Busko Zdrój. Pod koniec roku skorzystamy także z przebudowanych, lepiej dostępnych peronów na przystanku osobowym Bożacin i stacji Koźmin Wielkopolski na linii 281 Oleśnica – Chojnice. Udostępnione zostaną także zmodernizowane perony w Ropczycach.
Pociągi wracają na swoje trasy
W województwie zachodniopomorskim pociągi pojadą po nowym moście na Regalicy i wrócą na swoje stałe trasy. Składy m.in. kursujące w relacji do i ze Świnoujścia z pominięciem stacji Szczecin Gł. z powrotem będą jeździły przez stację.
PKP PLK zapewnia, że od 22 grudnia dojedziemy pociągiem do Zakopanego w trybie codziennym, a nie, jak przez ostatnie lata, w sezonie letnim i zimowy. Naszym zdaniem do tego terminu nie będzie jednak gotowa stacja Zakopane, która obecnie jest pod śniegiem,
bez gotowych peronów, torów i bez sieci trakcyjnej.
Lepszy dostęp do kolei zapewnią nowe przystanki. Na stacji Zakopane podróżni wygodnie wsiądą do pociągów z pierwszych oddanych do użytku peronów.
W Wielkopolsce dzięki zakończeniu remontu pociągi wrócą na trasy Ostrów Wielkopolski – Grabowno Wielkie oraz Koźmin Wielkopolski – Krotoszyn. Na remontowanych odcinkach tych linii nie będzie już obowiązywała zastępcza komunikacja autobusowa.
Informacja dla podróżnych
Przed podróżą warto sprawdzić rozkłady jazdy. Szczegółowe informacje na temat kursowania pociągów są dostępne na stacjach i przystankach, w Internecie na
portalpasazera.pl (portal ma być obecnie lepiej przygotowany do obsługi dużej liczby zapytań),
rozklad-pkp.pl, www.intercity.pl oraz w aplikacji mobilnej Portal Pasażera. Również przewoźnicy informują o zmianach rozkład
na stronach internetowych. Odjazdy i przyjazdy pociągów są wyświetlane także na wyświetlaczach na stacjach.
Reaktywacja pociągów do Świeradowa
Bardzo ciekawą informację jest też powrót pociągów do Świeradowa-Zdroju.
O tej reaktywacji piszemy tutaj. Pojadą tu pociągi KD. Przy okazji zmian spółka przedstawiła swój nowych schemat połączeń kolejowych i dojazdowych - autobusowych.
Prezentuje się on imponująco.