1 stycznia 2011 r. w PKP Cargo nastąpi zmiana struktury organizacyjnej zakładów spółki. Ich liczba zmniejszy się z 16 do 10. Na początku 2009 r. liczba zakładów spadła z 42 (w tym 21 zakładów przewozów, 19 zakładów taboru oraz 2 przeładunku i przewozów) do 16.
W PKP Cargo powstanie 10 zakładów, w drodze połączenia części istniejących. Nowo powstające zakłady to: Mazowiecko-Podlaski Zakład z siedzibą w Warszawie, Południowy z siedzibą w Nowym Sączu, Północny z siedzibą w Gdyni, Śląski z siedzibą w Tarnowskich Górach, Śląsko-Dąbrowski z siedzibą w Katowicach oraz Wschodni z siedzibą w Lublinie. Bez zmian pozostawione będą zakłady Dolnośląski, Wielkopolski, Zachodniopomorski i Centralny.
- Dotąd było tak, że na "ścianie zachodniej" były zakłady wielkoobszarowe, a na wschodzie były one dość mocno "poszatkowane" - mów prezes PKP Cargo, Wojciech Balczun. Jak tłumaczy, nowy podział ma zwiększyć efektywność i usprawnić przewozy.
- Wybraliśmy sobie trudny moment na zmniejszenie liczby zakładów, w związku z wyborami samorządowymi. Nagle pojawiło się wielu polityków rozmaitych opcji politycznych, którym bardzo zależało na tym, aby zachować istniejący stan. Nie przejmowaliśmy się tym. Wypracowaliśmy porozumienia z partnerami społecznymi - mówi prezes Balczun.
- Te zmiany na pewno nie odbiją się na relacjach z naszymi klientami - podkreśla szef PKP Cargo.