Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Obowiązek szkolenia maszynistów na symulatorach o rok później. A były trzy lata...

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
31-10-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Obowiązek szkolenia maszynistów na symulatorach o rok później. A były trzy lata...
Fot. PKP Intercity
Ministerstwo chce odroczyć obowiązek szkolenia maszynistów na symulatorach. Zmiana miała zostać wprowadzona z Nowym Rokiem, ale spółki kolejowe nie są do niej przygotowane.

Projekt rozporządzenia ministra infrastruktury i budownictwa zmieniającego rozporządzenie w sprawie ośrodków szkolenia i egzaminowania maszynistów oraz kandydatów na maszynistów został właśnie skierowany do legislacji. Jest on bardzo krótki i zawiera jedynie przesunięcie daty wejścia w życie przepisów dotyczących ośrodków szkolenia i egzaminowania maszynistów i kandydatów na maszynistów o rok – z 1 stycznia 2018 na 1 stycznia 2019 roku.

Będą jeszcze lepiej przygotowani

Jak czytamy w uzasadnieniu, zmiana jest spowodowana brakiem skutecznego wyboru przez spółki kolejowe producenta symulatorów, który spełniłby wymóg ich wykonania. – Przesunięcie terminu umożliwi przygotowanie, organizację i dokonanie optymalnego zakupu symulatorów, których cena kształtuje się na poziomie kilku milionów złotych za sztukę. Jak zaznacza resort, termin wejścia w życie obowiązku szkolenia na symulatorach nie wynika z przepisów unijnych – czytamy w uzasadnieniu.

Operatorzy mieli kilka lat na dostosowanie się do przepisów – weszły one w życie 23 października 2014 roku i przewidywały ponad trzy lata na zamówienie odpowiednich maszyn. Rozporządzenie było efektem prac Zespołu ds. bezpieczeństwa w transporcie kolejowym powołanego po katastrofie w Szczekocinach. Na początku roku o tym, że za rok czekają nas zmiany w prawie przypominał Urząd Transportu Kolejowego.

Miętek: Problemem nie tylko liczba symulatorów

– Ze smutkiem przyjmuje decyzję w sprawie przesunięcia terminu obowiązkowych szkoleń maszynistów na symulatorach, choć widząc, co się dzieje na rynku pod tym względem spodziewałem się takiej decyzji – mówi "Rynkowi Kolejowemu" prezydent Związku Zawodowego Maszynistów Leszek Miętek. Jak potwierdza, zmiana ta rzeczywiście podyktowana jest brakiem dostatecznej liczby symulatorów do szkolenia wszystkich maszynistów, jednak wskazuje, że można było przejściowo ograniczyć czas szkolenia z trzech godzin na np. 45 minut.  – Byłoby to de facto wdrożeniem systemu, choć w ograniczonym zakresie i dałoby motywację do usunięcia zaległości w przygotowaniach do zapewnienia odpowiedniego potencjału szkoleniowego – uważa przedstawiciel maszynistów.

– Niestety problem nie dotyczy wyłącznie braku odpowiedniej liczby symulatorów, ale też – a może przede wszystkim – niekompatybilności wzajemnej tych symulatorów pod względem funkcjonalności i oprogramowania, co ograniczy w przyszłości a nawet uniemożliwi korzystanie ze wspólnych zasobów np. tras, jednakowego standardu szkolenia, czy też docelowo budowy systemów szkolenia na symulatorach wspólnie z dyżurnymi ruchu – mówi Leszek Miętek. – Widząc w warunkach polskich, że obszary szkoleń i bezpieczeństwa stanowią pokusę ograniczania kosztów, niestety koniecznym jest też uregulowanie bardziej precyzyjne parametrów, jakie winien spełniać symulator a także programu samego szkolenia. Niestety, takich regulacji nie ma – dodaje.

Jak podsumowuje, odroczenie o rok obowiązku szkolenia maszynistów na symulatorach wynika z zaniedbań w przygotowaniach do wdrożenia takiego systemu szkoleń. – Ale czy ten dodatkowy rok zostanie należycie wykorzystany na odpowiednie zakupy i przygotowanie stosownych regulacji? Czas pokaże – podsumowuje szef ZZM.

Część przewoźników już ma symulatory

Szacuje się, że na pełne zaspokojenie potrzeb szkoleniowych potrzeba w skali kraju około dwunastu symulatorów, co będzie łącznie kosztować kilkadziesiąt milionów złotych. Już w sierpniu 2014 roku symulator jazdy przeznaczony na potrzeby szkoleń maszynistów oddały do użytku Koleje Mazowieckie. Od maja 2015 roku symulator jazdy elektrowozem posiada PKP Intercity. Symulator EN57 uruchomiły z kolei w lutym 2016 roku Przewozy Regionalne. Symulator będą mieć też Koleje Dolnośląskie, o czym pisaliśmy tutaj.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Koleje Wielkopolskie kupują symulator

Przetargi

Koleje Wielkopolskie kupują symulator

Roman Czubiński 07 października 2020

Nowy symulator lokomotywy Dragon 2 w Katowicach

Innowacje

Nowy symulator lokomotywy Dragon 2 w Katowicach

inf. pras. oprac. jm 14 lipca 2020

Szkolenie na symulatorze obowiązkowe dla maszynistów

Prawo i polityka

SimFactor z umową na symulator Elfa dla Kolei Śląskich

Tabor i technika

Koleje Dolnośląskie mają nowy symulator [zdjęcia]

Innowacje

Koleje Dolnośląskie mają nowy symulator [zdjęcia]

Michał Szymajda 26 kwietnia 2018

UTK publikuje scenariusze szkoleń na symulatorach

Prawo i polityka

Zobacz również:

Koleje Wielkopolskie kupują symulator

Przetargi

Koleje Wielkopolskie kupują symulator

Roman Czubiński 07 października 2020

Nowy symulator lokomotywy Dragon 2 w Katowicach

Innowacje

Nowy symulator lokomotywy Dragon 2 w Katowicach

inf. pras. oprac. jm 14 lipca 2020

Szkolenie na symulatorze obowiązkowe dla maszynistów

Prawo i polityka

SimFactor z umową na symulator Elfa dla Kolei Śląskich

Tabor i technika

Koleje Dolnośląskie mają nowy symulator [zdjęcia]

Innowacje

Koleje Dolnośląskie mają nowy symulator [zdjęcia]

Michał Szymajda 26 kwietnia 2018

UTK publikuje scenariusze szkoleń na symulatorach

Prawo i polityka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5