Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Obligacje Kolej Plus. 1,2 mld zł dla PKP PLK

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
25-04-2025
Ostatnia modyfikacja:
25-04-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy/PAP

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Obligacje Kolej Plus. 1,2 mld zł dla PKP PLK
fot. Adrian Piątek, SM42.pl
Ministerstwo Finansów wyemitowało obligacje w celu podwyższenia kapitału zakładowego PKP Polskich Linii Kolejowych o 1 mld 214 mln zł. Umożliwi to współfinansowanie inwestycji w lokalną i regionalną infrastrukturę kolejową w ramach programu Kolej Plus, których efektem będzie reaktywacja połączeń na nawet kilkudziesięciu relacjach w całym kraju.

Program uzupełniania lokalnej i regionalnej infrastruktury kolejowej Kolej Plus do 2029 roku to jeden z największych projektów rozwoju polskiej sieci kolejowej, obok Krajowego Programu Kolejowego oraz komponentu kolejowego Centralnego Portu Komunikacyjnego. Zakłada on uzupełnienie sieci kolejowej o trasy do miast zamieszkiwanych przez co najmniej 10 tys. osób, do których nie docierają połączenia pasażerskie łączące je ze stolicami województw. W ramach programu możliwe są także inwestycje na trasach do miast, które wprawdzie posiadają takie połączenia, ale wymagają one usprawnienia.

Niestety realizacja programu Kolej Plus przebiega dość wolno. Przypomnijmy, że został on ogłoszony w okresie rządów Prawa i Sprawiedliwości, w 2018 roku krótko przed wyborami samorządowymi. Dopiero w 2022 roku przedstawiono listę przedsięwzięć inwestycyjnych, które zostały zakwalifikowane do programu. Co więcej, od tego czasu stało się jasne, że ich część nie doczeka się realizacji w dającej się przewidzieć przyszłości, czego przykładem jest projekt budowy nowej linii kolejowej Konin – Turek. W przypadku większości inwestycji trwa opracowywanie dokumentacji projektowych, natomiast w przypadku rewitalizacji trasy Gostyń – Kąkolewo – (Leszno) rozpoczęła się realizacja robót budowlanych.

Program Kolej Plus zakłada, że udział jednostek samorządu terytorialnego (w praktyce samorządów wojewódzkich) w finansowaniu przedsięwzięć wyniesie co najmniej 15%. Pozostałą część kosztów weźmie na siebie państwo poprzez dokapitalizowanie PKP Polskich Linii Kolejowych – w ramach programu przewidziano na ten cel ok. 11,2 mld zł. Jak poinformował narodowy zarządca infrastruktury kolejowej w ostatnich dniach, Ministerstwo Finansów w dniu 14 kwietnia bieżącego roku wyemitowało obligacje o wartości 1 mld 214 mln zł, przeznaczone na podwyższenie kapitału zakładowego spółki.

Nie było to pierwsze dokapitalizowanie PKP PLK w celu realizacji programu Kolej Plus. Jak czytamy w komunikacie prasowym, dwie emisje obligacji przez MF w celu dokapitalizowania PKP PLK miały miejsce w ubiegłym roku w czerwcu (1 mld 300 mln zł) oraz we wrześniu (2 mld 540 mln zł). Dokapitalizowanie stanowi niewątpliwie krok w kierunku realizacji programu, jednak można mieć wątpliwości, czy poszczególne przedsięwzięcia powinny być wykonywane tak długo, czego przykładem jest choćby wspomniane połączenie Gostynia z Lesznem przez Kąkolewo, wymagające rewitalizacji zaledwie 22 kilometrów linii kolejowej, która zakończy się dopiero pod koniec dekady.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Oferty na rewitalizację fragmentu Nadodrzanki. Jest drogo

Infrastruktura

Oferty na rewitalizację fragmentu Nadodrzanki. Jest drogo

Mikołaj Kobryński 09 kwietnia 2025

Rewitalizacja linii kolejowej nr 8 w Małopolsce. Są oferty

Infrastruktura

Linia Katowice – granica państwa. Spółka CPK współpracuje z gminami

Infrastruktura

Jak Dolny Śląsk, to Koleje Dolnośląskie. Odbudowa i inwestycje w regionie

Infrastruktura

180 mld zł na inwestycje kolejowe. Jaka struktura wydatków?

Prawo i polityka

Zobacz również:

Oferty na rewitalizację fragmentu Nadodrzanki. Jest drogo

Infrastruktura

Oferty na rewitalizację fragmentu Nadodrzanki. Jest drogo

Mikołaj Kobryński 09 kwietnia 2025

Rewitalizacja linii kolejowej nr 8 w Małopolsce. Są oferty

Infrastruktura

Linia Katowice – granica państwa. Spółka CPK współpracuje z gminami

Infrastruktura

Jak Dolny Śląsk, to Koleje Dolnośląskie. Odbudowa i inwestycje w regionie

Infrastruktura

180 mld zł na inwestycje kolejowe. Jaka struktura wydatków?

Prawo i polityka

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5