Kupując bilet na podróż w relacji do Warszawy Centralnej, nie możemy liczyć na jego wymianę na taki wydany do stacji Warszawa Gdańska, jeśli zechcemy przesunąć godzinę odjazdu. Przepisy PKP Intercity dotyczące wymian i zwrotów są takie same w całym kraju i nie biorą pod uwagę aktualnej specyficznej sytuacji wynikającej z prac torowych w stolicy. Podobne problemy dotyczą pasażerów jeżdżących do i z Łodzi.
Trwa przebudowa stacji Warszawa Zachodnia, która wymusiła zmianę przebiegu części kursów spółki PKP Intercity. Niektóre pozostały jednak na swoich pierwotnych trasach, w związku z czym wyjeżdżając z tego samego miasta o różnych porach dnia, będziemy mogli wysiąść na różnych stołecznych dworcach. Podróżni poinformowali nas o powstałym w związku z tym problemie z wymianą biletów na pociągi dalekobieżne: jeśli zdecydujemy się na wyjazd np. o godzinę czy dwie później, niż planowaliśmy pierwotnie, może się okazać, że nie jest możliwa zmiana rezerwacji w systemie sprzedaży internetowej bez pobierania odstępnego za zwrot biletu na pierwotnie wybrany kurs. Zasady są stałe i niezależne od relacji: można jechać dalej, ale nie na inny dworzec
System działa zresztą podobnie w miastach, w których pociągi standardowo zatrzymują się na różnych dworcach, np. w Łodzi, gdzie część kursów dojeżdża do Łodzi Fabrycznej, a część – tylko na Widzew. Realizując podróż pomiędzy tymi samymi miastami, możemy więc potrzebować biletów w różnych relacjach. Dlaczego przewoźnik nie pozwala w takich przypadkach wymienić biletu, a jedynie go zwrócić z potrąceniem 15-procentowej opłaty manipulacyjnej?
– Zgodnie z naszymi przepisami umowę przewozu można zmienić w zakresie wskazanym w par. 11 ust. 1 Taryfy przewozowej (TP-IC), tj. w zakresie terminu odjazdu, przejazdu poza stację przeznaczenia, kategorii pociągu, klasy wagonu lub kategorii miejsca – mówi Katarzyna Grzduk, rzecznik prasowy PKP Intercity. Podkreśla jednocześnie, że zasady te mają charakter ogólny i dotyczą wszystkich kanałów sprzedaży. Na wymianę biletu wystawionego do stacji Warszawa Centralna na taki wydany np. do Warszawy Gdańskiej nie można zatem liczyć również w kasie.
Kiedy bilet na podróż z więcej niż jedną przesiadką?
– Analizujemy możliwość zmiany przepisów we wskazanym zakresie – stwierdza także nasza rozmówczyni. Póki co nie wiemy jednak, kiedy ewentualnie przewoźnik dopuściłby rozszerzenie zakresu wymian. Nie wiemy też, kiedy spółka mogłaby otworzyć możliwość zakupu biletów przez internet na podróże z więcej niż jedną przesiadką. Póki co takie bilety sprzedawane są wyłącznie w kasach.
Podróżni nie muszą natomiast już udawać się na dworzec, aby nabyć bilet na przejazd w krótkich relacjach. – Ograniczenie kilometrowe w internetowym systemie sprzedaży zostało zniesione w czerwcu 2020 r. – przypomina bowiem Katarzyna Grzduk. To bardzo ważna zmiana, zwłaszcza w kontekście utrzymania obowiązkowej rezerwacji miejsc w części pociągów także po zniesieniu większości obostrzeń pandemicznych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.