Poseł Krzysztof Brejza z Platformy Obywatelskiej zwrócił się do Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa w sprawie możliwości skierowania objazdowych pociągów w relacji Warszawa – Poznań – Warszawa przez Toruń i stację Inowrocław. Objazdy będą konieczne w związku z planowaną modernizacją odcinka magistrali E 20, która potrwa dwa lata.
Prace na magistrali kolejowej E 20 na odcinku Sochaczew – Swarzędz znajduje się na liście projektów podstawowych w Krajowym Programie Kolejowym. PLK otrzymała dofinansowanie na nie z programu CEF. Zakres robót obejmuje odcinek o łącznej długości około 235 km. W związku z modernizacją konieczne będzie skierowanie pociągów dalekobieżnych na inne szlaki.
Pociągi Warszawa - Poznań z zajazdem do Torunia?
Krzysztof Brejza zwrócił się z pytaniem do MIB, czy możliwe będzie takie wytrasowanie pociągów, aby jechały one przez Toruń Główny i Inowrocławia (warto dodać, że prywatnie poseł Krzysztof Brejza jest synem prezydenta Inowrocławia). MIB w odpowiedzi podaje, że najszybsze pociągi, jadące przez Zamków i Gniezno, pojadą z prędkością 3:15. Taka trasa przejazdu, z uwzględnieniem wspomnianego czasu, oznacza jazdę z pominięciem stacji Toruń Gł. i Inowrocław, który pociągi pasażerskie ominą od południa łącznicą wykorzystywaną przez pociągi towarowe. Z kolei dla pociągów towarowych przewidziano trasy objazdowe z wykorzystaniem linii kolejowych nr 11, 12, 14, 272 – trasy południowe, oraz linii kolejowych nr 9, 18, 131, 353 – trasy północne.
– W zakresie obsługi ruchu regionalnego na zamkniętych odcinkach przewiduje się rozbudowaną organizację komunikacji zastępczej połączenia autobusowe w różnych relacjach skomunikowane z pociągami regionalnymi z wykorzystaniem drogi krajowej nr 92 i autostrady A2. W chwili obecnej trwają uzgodnienia w przedmiotowym zakresie pomiędzy PKP PLK SA i Departamentem Transportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego – informuje Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w MIB odpowiedzialny za kolej.
Jaki zakres prac?
Zakres prac obejmuje wszystkie branże w tym: przebudowę nawierzchni i podtorza, peronów, przejazdów, budowę 2 wiaduktów drogowych, przebudowę/budowę obiektów inżynieryjnych, wymianę sieci trakcyjnej i konstrukcji wsporczych, przebudowę urządzeń nietrakcyjnych, przebudowę systemu sterowania ruchem kolejowym oraz sieci i urządzeń teletechnicznych. Po wykonaniu prac przejazd najszybszych pociągów między dwoma miastami ma trwać 2 godziny i 20 minut (obecnie o 15 minut dłużej). Termin zakończenia robót budowlanych i ponowne otwarcie całej magistrali E 20 przewidywany jest przez PKP PLK SA na grudzień 2019 roku.
Terminy zamknięćZaplanowane dwutorowe zamknięcia linii będą miały miejsce w następujących terminach:
• odcinek Konin – Podstolice: czerwiec 2017 - lipiec 2018;
• odcinek Barłogi – Konin: lipiec 2018 - czerwiec 2019;
• odcinek Kutno – Barłogi: wrzesień 2018 - październik 2018.
Więcej na temat modernizacji magistrali E 20 piszemy
tutaj.