W oparciu o duże zainteresowanie "Kolejowymi Zakamarkami Wrocławia" Klub Sympatyków Kolei idzie o zapowiadany krok dalej. W ramach uczczenia Dnia Kolejarza na 25 listopada przygotowano specjalne wydarzenie.
Jak podaje komunikat prasowy, jest to pierwsza odsłona tego projektu. Głównym celem pomysłu jest możliwość zwiedzania Dolnego Śląska z kolejowej perspektywy – poprzez podróż w wagonach historycznych, ciągniętych zabytkową lokomotywą. Coraz więcej linii kolejowych w województwie dolnośląskim po wielu dekadach wraca do “życia”, co daje możliwość organizacji wycieczek, jakich nowe pokolenia nie mogły wcześniej doświadczać.
KSK planuje podróżować po trasach, po których nie jeżdżą na co dzień pociągi pasażerskie, a zwłaszcza po liniach, które są wizytówkami krajobrazowymi Dolnego Śląska. Dodatkiem do przejazdów jest komentarz przewodnika (dostępny tylko w części składu) – przez klasyczny radiowęzeł opowie on o historii mijanych miejsc w nawiązaniu do historii kolejnictwa, architektury, przemysłu i samego regionu.
Wszystkie trzy przejazdy zostały ułożone z myślą o różnych grupach osób chętnych na przejazd pociągiem retro w rejonie obszarów znajdujących się pod Wrocławiem jak i poza stolicą Dolnego Śląska. Jedną z takich tras jest linia do Trzebnicy, na którą od ponad dekady nie wjechał żaden muzealny skład pociągu. W ramach otwarcia tej linii 14 lat temu - w dwa tygodnie po oficjalnej inauguracji - Klub Sympatyków Kolei we Wrocławiu zorganizował przejazd specjalny z parowozem i wagonami historycznymi w składzie - były to m.in. wagony towarowe z kolekcji klubu różnych typów. Wydarzenie odbyło się dzięki współpracy z Parowozownią Wolsztyn i PKP Intercity. Dochód ze sprzedaży biletów i klubowych pamiątek przeznaczany jest na ratowanie zabytków kolejnictwa i cele statutowe organizacji.
Szczegóły wydarzenia i opisy tras można znaleźć na stronie internetowej KSK Wrocław.Do życia powraca również lokomotywa SP42-001, zwana w żargonie "kociołkiem". Ta pierwsza z tej serii w latach swojej codziennej pracy, zamykała połączenie do Karpacza w 2000 roku.
Klub planuje uruchomić z nią pociąg inauguracyjny po ponownym otwarciu tej linii, gdy dobiegnie końca rewitalizacja szlaku.