fot. Rafamiga, CC BY-SA 3.0, commons.wikimedia.orgTransgraniczny odcinek na linii kolejowej Białystok – Grodno
W ciągu dwóch ostatnich lat liczba pociągów przekraczających polsko-białoruską granicę w Kuźnicy i Siemianówce spadła o ponad połowę. Choć tamtejsza infrastruktura była niedawno modernizowana, jej wykorzystanie zmniejszyło się po rosyjskiej inwazji na Ukrainę z 2022 r. Trudno spodziewać się odwrócenia tego trendu.
W zeszłym roku polski zarządca infrastruktury informował o dużym spadku przewozów towarowych na najważniejszym przejściu granicznym w Terespolu. W stosunku do roku 2021 w 2022 r. odprawiono tam o aż ok. 60 proc. składów mniej. Na pozostałych przejściach (Kuźnica Białostocka – Grodno i Siemianówka – Swisłocz) skala spadku zainteresowania przewoźników była wówczas mniejsza, ale dziś możemy już mówić o podobnej redukcji przewozów ładunków.
Ponad połowa pociągów mniej
– Na stacji Kuźnica Białostocka w 2021 r. obsłużyliśmy prawie 3,2 tys. pociągów towarowych, a w roku 2022 – ok. 2,6 tys. W roku 2023 było ich 1,2 tys. – wylicza Karol Jakubowski, rzecznik prasowy PKP Polskich Linii Kolejowych. Przekłada się to na spadek odpowiednio o 16,5 proc. i 60,2 proc. w stosunku do roku 2021.
W 2021 r. w Siemianówce PLK odprawiły zaś ponad 3,9 tys. składów. Rok później było ich 2,6 tys., a w 2023 r. – 1,7 tys. – W porównaniu do roku 2021 oznacza to spadki odpowiednio o 33,5 proc. w roku 2022 i 55,5 proc. w roku 2023 – wskazuje nasz rozmówca.
Szerokotorowe trasy w Polsce po modernizacji
Dodaje on, że na obu stacjach granicznych zlokalizowanych w województwie podlaskim w ostatnich latach prowadzone były prace modernizacyjne. – Na szerokotorowych liniach nr 57 Kuźnica Białostocka – Geniusze oraz nr 59 granica państwa – Chryzanów wymieniono tory i urządzenia sterowania ruchem kolejowym – mówi przedstawiciel Polskich Linii Kolejowych. Druga ze wspomnianych tras obsługuje rejon przejścia Siemianówka – Swisłocz.
Modernizacje objęły też obiekty inżynieryjne i przejazdy kolejowo-drogowe. – Celem obu inwestycji było zwiększenie przepustowości i usprawnienie ruchu pociągów, a w efekcie sprawniejszy transport towarów – deklaruje Karol Jakubowski. Wykorzystanie zwiększonego potencjału tras wydaje się jednak w aktualnych warunkach nierealne.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.