Naukowcy z Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego stworzyli dokument „Polityka transportowa Bydgoszczy do roku 2025”. Stwierdzili, że miasto powinno zainwestować w rozwiązania komunikacyjne służące podniesieniu jego rangi, zwiększeniu wzrostu gospodarczego oraz powstrzymaniu procesu wyludniania się – informuje „Gazeta Wyborcza”.
Autorzy dokumentu proponują, by Bydgoszcz postawiła na transport publiczny i rowerowy oraz ograniczenie indywidualnego ruchu samochodowego przy dojazdach do Śródmieścia. Ponadto, celem powinno być dążenie do pełnej integracji komunikacji autobusowej, tramwajowej i kolejowej.
Jacek Chmielewski z Katedry Budownictwa Drogowego UTP mówi, że miasto musi się skupić na prowadzeniu polityki zrównoważonego rozwoju transportu. – Miasto musi się skupić na rozwoju sieci drogowej, transportu publicznego, rowerowego, a także prowadzić odpowiednią politykę parkingową – wylicza Chmielewski.
Autorzy dokumentu widzą szansę na poprawę atrakcyjności miasta w budowie dróg ekspresowych S5 i S10, nowego mostu przez Wisłę w Fordonie oraz drugiego na wysokości Solca Kujawskiego. Ważne są także inwestycje drogowe wewnątrz miasta. Do najbardziej istotnych należy obwodnica południowo-wschodnia.
Do 2025 roku powinien powstać odcinek trasy od węzła Lotnisko do ulicy Fordońskiej. Jego koszt to około 350 mln zł i dzięki niemu udałoby się odciążyć układ drogowy miasta oraz skrzyżowania. – Nie ma co budować kolejnych pasów ruchu na istniejących ulicach, bo obecnie największe problemy z przepustowością są na skrzyżowaniach – tłumaczy „Gazecie Wyborczej” Jacek Chmielewski.
Inne ważne inwestycje, które powinny powstać w Bydgoszczy w najbliższych latach to wydłużenie Trasy Uniwersyteckiej do ulicy Jana Pawła II i Glinki, rozbudowa ulicy Grunwaldzkiej i Kamiennej, rozbudowa ulicy Kujawskiej, przebudowa węzła Fordońska – Rejewskiego, budowa ulicy Ciszewskiego oraz przedłużenie ulicy Marcinkowskiego i Rekinowej.
W zakresie inwestycji w transport publiczny naukowcy z UTP umieszczają wśród priorytetów tramwaj na ulicy Kujawskiej i do Fordonu, co powinno być zrealizowane do 2020 roku oraz przedłużenie linii tramwajowej z ulicy Perłowej do Fordońskiej do 2025 roku.