Ten nietypowy projekt dotyczący bezpieczeństwa w transporcie kolejowym prowadzi Ministerstwo Transportu Republiki Czeskiej. Przeznaczyło na to - w przeliczeniu - ponad 250 mln złotych. Chodzi o dofinansowanie montażu urządzeń systemu ETCS.
O tym, że tamtejszy rząd przekaże przewoźnikom ponad 1,5 mld koron na instalację urządzeń systemu ETCS w ich pojazdach, poinformował
portal Zdopravy.cz. Środki te pochodzą z Programu Operacyjnego Transport 2021 – 2027 w ramach Państwowego Funduszu Infrastruktury Transportowej (Státní fond dopravní infrastruktury).
Nabór projektów odbywał się w ramach działania "04 - Interoperacyjność w transporcie kolejowym - pokładowe jednostki ETCS (doposażenie, modernizacja)". Na liście pozytywnie ocenionych znalazło się 28 wniosków.
Pośród nich mamy takie pojazdy, jak lokomotywy serii 751 "Bardotka", które produkowane były w Czechosłowacji od połowy lat 60. do początków lat 70., a potem modernizowane w latach 90., jako seria 749. Innym pojazdem, bardziej kojarzonym w Polsce są lokomotywy serii 753 i 754, produkowane od końca lat 60. do końca lat 70, a potem modernizowane w latach 90., jako seria 750. To popularne "Nurki", które
PKP Intercity wypożycza od Kolei Czeskich do obsługi niezelektryfikowanych odcinków.
Pośród dofinansowanych podmiotów mamy również firmę Skanska, która wpisała podbijarkę czy Správe železnic - czeskiego zarządcę infrastruktury kolejowej, który chciałby zmodernizować swoje pojazdy diagnostyczne.
- Alstom Lint – Leo Express Tender 2,3 mln koron
- Lokomotywy serii 741 – Strabag Rail 48,9 mln koron
- Lokomotywy serii 365 – IDS Cargo 40,4 mln koron
- MUV – JARO Česká Skalice – 8,5 mln koron
- LokoTrain – 15,1 mln koron
- AŽD Praha –53,1 mln koron
- AŽD Praha –21,7 mln koron
- Podbijarka – Skanska 23,4 mln koron
- BF Logistics – 17 mln koron
- Damix – 17 mln koron
- Pociągi diagnostyczne – Správa železnic 55,3 mln koron
- 11 lokomotyw serii 753.7 – PKP Cargo International 79,5 mln koron
- Spalinowe jednostki serii 845 – GW Train Regio 82,9 mln koron
- ČD Cargo –350,3 mln koron
- Lokomotywy serii 749 a 750 – Východočeská dráha 63,8 mln koron
- Lokomotywy serii 749 – IDS CARGO 31,9 mln koron
- Lokomotywy serii 750 – Východočeská dráha, 8,5 mln koron
- Lokomotywy serii 749 – KŽC Doprava 40,4 mln koron
- Lokomotywy serii 742 – IDS CARGO 31,9 mln koron
- Lokotrans Servis –8,5 mln koron
- Lokomotywy serii 740 – Východočeská dráha 8,5 mln koron
- Lokomotywy serii 740 – Skanska 48,9 mln koron
- Lokomotywa serii 751 033-2 – KŽC Doprava 23,4 mln koron
- Lokomotywy serii 742 – IDS CARGO 17 mln koron
- České dráhy – 57,1 mln koron
Portal Zdopravy zwraca uwagę, że wysokość dofinansowania ze środków unijnych mogła sięgać 85 proc. kosztów kwalifikowanych. We wrześniu br. Ministerstwo Transportu Republiki Czeskiej ma ogłosić kolejny nabór dotacji z Programu Operacyjnego Transport, w którym spodziewana jest pula środków w wysokości 500 mln koron.