Grupa spółek Kolei Litewskich (LG) zakończyła proces formowania nowej spółki Lietuvos Geležinkelių Infrastruktūra, która będzie zarządzać infrastrukturą kolei w Litwie.
Program zmian w grupie spółek Kolei Litewskich obejmuje wyodrębnienie podstawowych zakresów działań. podczas którego utworzono trzy nowe spółki, które będą kontynuowały działalność w sferach przewozów ładunków, pasażerów oraz infrastruktury kolejowej. Dotychczas, tymi działaniami zarządzały trzy wewnętrzne dyrekcje spółki Kolei Litewskich (Lietuvos geležinkelių, LG). O tych planach
pisaliśmy w ubiegłym roku.
- Obecnie kończymy bardzo ważną i odpowiedzialną fazę zmian organizacyjnych w grupie spółek Kolei Litewskich. W maju tego roku jako pierwsza była utworzona spółka akcyjna przewozów towarów LG Cargo, a we wrześniu działalność rozpoczął przewoźnik kolejowy pasażerów LG Keleiviams. 8 grudnia pracę rozpoczął niezależny zarządca infrastruktury kolejowej Lietuvos Geležinkelių Infrastruktūra. Ten krok oznacza, że z powodzeniem i terminowo wdrożyliśmy ważny program zmian strukturalnych Kolejach Litewskich - mówi Mantas Bartuška, dyrektor generalny Kolei Litewskich cytowany w komunikacie spółki.
Spółka akcyjna Lietuvos Geležinkelių Infrastruktūra kontynuuje działania poprzednio wykonywane przez Dyrekcję ds. Infrastruktury Kolei Litewskich. Jak zapewnia, nie spowoduje żadnych dodatkowych trudności ani zmian dla klientów, partnerów i pracowników Kolei Litewskich. Nowa spółka przejmie wszystkie zobowiązania umowne, klienci nie będą musieli podejmować żadnych dalszych działań a codzienne usługi będą świadczone tak jak i dotychczas.
Głównym zadaniem jest świadczenie usług zarządcy publicznej infrastruktury kolejowej. Od 8 grudnia spółka także przejęła funkcje przydziału przepustowości oraz ustalenia taryf za korzystanie z publicznej infrastruktury kolejowej, które dotąd były pełnione przez litewską administrację ds. bezpieczeństwa transportu pod Ministerstwem Transportu i Komunikacji.
Jednym z głównych celów programu zmiany Kolei Litewskich jest wzmocnienie grupy, zwiększenie przejrzystości działań oraz wydajności operacyjnej. Po restrukturyzacji grupy Kolei Litewskich, 100% udziałów nowego zarządcy infrastrukturą Lietuvos Geležinkelių Infrastruktūra będą kontrolowane przez spółkę holdingową AB Lietuvos Geležinkeliai. Głównym i jedynym akcjonariuszem tej ostatniej spółki nadal będzie Ministerstwo Transportu i Komunikacji.
Jak czytamy, obecne zmiany są wdrażane na podstawie
czwartego pakietu kolejowego Unii Europejskiej. Nowy model operacyjny Kolei Litewskich w grudniu zeszłego roku zatwierdził tamtejszy parlament. Co ciekawe, jak pisaliśmy niedawno, dokładnie odwrotne zmiany, czyli
połączenie narodowego przewoźnika SNCB/NMBS i zarządcy sieci Infrabel chciałby przeprowadzić belgijski minister mobilności François Bellot.