26 kwietnia 2024 roku Monika Starecka, Paweł Miłek oraz dr Marcin Wojewódka zostali jednogłośnie oddelegowani z Rady Nadzorczej do pełnienia obowiązków w zarządzie PKP Cargo (obecnie w restrukturyzacji).
Zarząd PKP Cargo stanął przed wyzwaniami wynikającymi z tragicznej sytuacji finansowej i operacyjnej, która była efektem nieodpowiedzialnego zarządzania w poprzednich latach. Ostatnie sześć miesięcy to działania mające na celu stabilizację i restrukturyzację spółki.
– Widać (...) pozytywną reakcję rynku na wysiłki nowego zarządu. Kurs akcji na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych od kwietnia 2024 roku wzrósł o ponad 40%, z poziomu 12,4 zł do poziomu ponad 16,5 zł za jedną akcję. Zwiększono dzięki temu odpowiednio kapitalizację spółki – czytamy w komunikacie spółki.
– Musieliśmy niestety podjąć trudne, ale konieczne decyzje, aby uratować PKP Cargo i 10 tysięcy miejsc pracy. Naszym celem jest przywrócenie spółki do zdrowia i konkurencyjności na rynku kolejowych przewozów towarowych. To co zastaliśmy w Spółce po ośmiu latach zarządzania przez zarządy z nadania PiS to kompletna demolka, nepotyzm, kolesiostwo i brak realizacji podstawowych zadań. Fatalne zarządzanie, złe i nieodpowiedzialne decyzje biznesowe poprzednich zarządów skutkują obecnymi problemami tzn. ogromnym zadłużeniem, znaczącym przerostem zatrudnienia i przede wszystkim brakiem odpowiedniej ilości pracy przewozowej dla zatrudnionych pracowników oraz posiadanego taboru – powiedział pełniący obowiązki prezesa w PKP Cargo Marcin Wojewódka.
Sytuację PKP Cargo dramatycznie pogorszyła też tzw. Decyzja Węglowa premiera Morawieckiego z dnia 25 lipca 2022 roku o priorytetowej realizacji rządowego zlecenia na transport węgla. Wykonanie decyzji węglowe podtopiło spółkę i jej finanse, zrywano intratne kontrakty, a także dokonano kolejnych wielomilionowych niepotrzebnych inwestycji w remonty wagonów. W związku z tymi działaniami na szkodę Spółki w miesiącu czerwcu 2024 roku nowy Zarząd PKP Cargo złożył odpowiednie zawiadomienie do prokuratury.
Nowy zarząd zdając sobie sprawę z tragicznej kondycji spółki podjął decyzję o obcięciu kosztów oraz złożeniu wniosku o otwarcie postępowania sanacyjnego. Zarząd razem z ustanowionym przez sąd zarządcą sanacyjnym wdrożyli proces zwolnień grupowych. Niestety obecnie wstrzymano część odpraw
z uwagi na złą kondycję finansową spółki. Zarząd spółki prowadzi politykę jawności dotycząca sytuacji w spółce, dlatego media informowane są o każdych krokach u przewoźnika, także tych niekorzystnych np. z punktu widzenia sytuacji pracowniczej. Spółka cały czas poszukuje nowych pracodawców dla zwalnianej załogi.
– (...) Podpisaliśmy 17 listów intencyjnych z firmami, które oferują miejsca pracy dla pracowników odchodzących z PKP Cargo. To pierwsza tego typu inicjatywa zrealizowana na taką skalę w Polsce. Dzięki listom intencyjnym zapewniliśmy możliwość aplikowania na prawie dostępnych 2500 miejsc pracy w firmach m.in. z sektora transportowego i kolejowego – powiedziała Monika Starecka, pełniąca obowiązki członka zarządu ds. finansowych PKP Cargo w restrukturyzacji. Próbując stabilizować sytuację dla pracowników, którzy zostali w spółce, pozyskano m.in. kontrakty na przewóz węgla z Bogdanki, dla Tauron Ciepło, PGE Energia Cieplna i podpisano dwie umowy z ArcelorMittal i ArcelorMittal Warszawa. Ich łączna wartość to ponad 300 mln zł.
– Specyfiką branży kolejowych przewozów towarowych jest zawieranie kontraktów długoterminowych z wielomiesięcznym wyprzedzeniem. Brak pracy przewozowej w 2024 roku jest wynikiem błędnych działań, a właściwie braku działań zarządu z nominacji PiS. Bierność w pozyskiwaniu kontraktów przez naszych poprzedników skutkuje tym, że nasza struktura zatrudnienia i taboru nie była dopasowana do zleceń. Przez ostatnie 8 lat PKP Cargo utraciło połowę swojego udziału w rynku. Ten trend jest niemożliwy do odwrócenia w krótkim terminie, jednak aktywnie działamy i wygrywamy przetargi, które zapewnią pracę naszym pracownikom w kolejnych kwartałach i latach – Paweł Miłek, p.o. Członka Zarządu ds. Handlowych PKP Cargo S.A. w restrukturyzacji.
W komunikacie prasowym PKP Cargo w restrukturyzacji podsumowało kluczowe wydarzenia z ostatniego półrocza:
- Otwarcie postępowania sanacyjnego - 25 lipca 2024 roku Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy podjął decyzję o otwarciu postępowania sanacyjnego dla Spółki PKP Cargo S.A. Postępowanie sanacyjne (uzdrowieniowe) zostało zainicjowane wnioskiem Zarządu. Ma ono na celu zagwarantowanie ochrony Spółce w trudnym okresie zmian.
- Nowe kontrakty - pozyskano m.in. kontrakty na przewóz węgla z Bogdanki, dla Tauron Ciepło, PGE Energia Cieplna, podpisano też dwie umowy z ArcelorMittal i ArcelorMittal Warszawa. Łączna wartość tych umów to ponad 300 mln zł.
- Zwolnienia grupowe - w ramach procesu zwolnień grupowych złożono wypowiedzenia definitywne lub zmieniające grupie 2515 osób. W okresie zwolnień grupowych z przyczyn „neutralnych” (emerytura, zmiana pracodawcy) odeszło ze spółki 1244 osoby. Odejścia „neutralne” oraz zwolnienia grupowe objęły grupę 3759 osób. Proces zwolnień grupowych zakończony zostanie 31.10.2024 roku.
- Pozytywna reakcja inwestorów - obecna cena akcji PKP Cargo na GPW wynosi około 16-17 zł (wzrost o 40% od kwietnia 2024 roku), co jednoznacznie wskazuje, że rynek pozytywnie ocenia działania naprawcze, realizowane przez aktualny Zarząd PKP Cargo S.A. w restrukturyzacji.