Pierwszy w Polsce, prywatny wagon konferencyjny „BBJ/Interfirm” ma już 10 lat. W tym roku powstał kolejny wagon tego rodzaju, zamówiony przez PKP Intercity i zbudowany przez „Tabor Szynowy Opole” S.A. na bazie uszkodzonego wagonu przedziałowego „UIC-Z1”.
Oznaczony jako 407A wagon przystosowany jest do prędkości 200 km/godz. i odpowiada wszystkim wymaganiom pojazdów najnowszej generacji (długość 26,4 m, klimatyzacja, centralne zasilanie w energię elektryczną z lokomotywy albo z sieci stacjonarnej, zamknięty układ WC). Przy pomocy ruchomej ścianki działowej, wnętrze zostało podzielone na dwa przedziały: w jednym znajduje się stały stół z 20 fotelami wyposażony w gniazda 230 V, nowoczesny zestaw do prezentacji multimedialnych z dużym ekranem oraz przedsionek bez drzwi bocznych z zamykaną szatnią i toaletą.
Drugi przedział urządzony został jako „klubowy” z dwoma stolikami oraz kuchnią z bufetem i przedziałami służbowymi. W przedsionku do tego przedziału umieszczone są boczne drzwi wejściowe i druga toaleta. W najbliższym czasie PKP Intercity planuje budowę kolejnego wagonu konferencyjnego o innej aranżacji wnętrza i przystosowanego do przestawiania na tor 1524 mm. Obydwa wagony są jednym z elementów realizowanego obecnie programu odnowy parku taboru spółki.
Więcej o nowym wagonie i planach PKP IC w zakresie zakupów i modernizacji wagonów – we wrześniowym numerze „Rynku Kolejowego”.







