PKP PLK przyznaje, że prace na Magistrali Węglowej zakończą się najwcześniej w 2023, a nie w 2022 roku. Wciąż nie wybrano wykonawcy żadnego z odcinków w największym projekcie Krajowego Programu Kolejowego.
Projekt
modernizacji Magistrali Węglowej C-E 65 na południowym odcinku z Chorzowa do Zduńskiej Woli według pierwotnych zamierzeń miał kosztować miliard złotych. Po otwarciu ofert w przygotowywanych przez kilka lat przetargach okazało się, że to nierealne. Budżet poszybował w górę, w aktualizacji Krajowego Programu Kolejowego
zapisano na projekt 4,2 mld złotych, a to wciąż za mało.
Umowa podpisana z Centrum Unijnych Projektów Transportowych opiewa bowiem na 5,2 mld złotych (w tym 3 mld złotych dofinansowania). To kolejny powód, dla którego wartość programu trzeba będzie jeszcze podnieść o co najmniej kilka miliardów złotych. Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk
zapewnił niedawno, że pieniądze się znajdą, choć niekoniecznie już w tym roku.
Nowy termin – 2023 rok
Nierealny kosztorys jest głównym powodem, dla którego wciąż nie podpisano umowy z żadnym wykonawcą. Teoretycznie dwaj są wybrani od marca: na LOT C Kalina – Rusiec Łódzki najkorzystniejszą ofertę złożył Porr, a na LOT D Rusiec Łódzki – Zduńska Wola Karsznice wybrano ZUE. Ale PKP PLK nie spieszy się z podpisaniem umów. – Odcinki Kalina – Rusiec Łódzki – Zduńska Wola Karsznice są na końcowym etapie procedury przetargowej. Po wyborze najkorzystniejszej oferty możliwe będzie zawarcie umów, planowane na III kwartał 2019 roku – informuje "Rynek Kolejowy" Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP PLK.
Nic zatem dziwnego, że ostatni podawany termin wykonania prac – 2022 rok – jest już nierealny. Przed realizacją inwestycji wykonawcy będą bowiem musieli przygotować projekty. – Przewidywany termin zakończenia tego projektu to 2023 rok – potwierdza Głowacka. To ostatni rok obowiązywania obecnej perspektywy finansowej UE, dalsze opóźnienie może zatem oznaczać utratę środków unijnych.
Powtórzone przetargi na przełomie roku
Odcinki C i D i tak są w najlepszej sytuacji. Gorzej jest z LOTami A i B (odcinki Chorzów Batory – Nakło Śląskie – Kalina) – w czerwcu 2018 roku unieważniono przetargi ze względu na przekroczenia kosztorysu. – Powtórzenie procedury przetargowej na projekt i budowę odcinka Chorzów Batory – Nakło Śląskie oraz na projekt odcinka Nakło Śląskie – Kalina planowane jest na III kwartał 2019. Podpisanie umów mogłoby się odbyć na przełomie roku 2019 i 2020 – przewiduje PKP PLK.
Już w następnej perspektywie finansowej realizowane będą prace na
północnym odcinku magistrali. – Obecnie trwają też postępowania przetargowe do wyłonienia wykonawcy dokumentacji projektowej dla odcinka Dąbie nad Nerem – Tczew – informuje przedstawicielka inwestora.