Pasażerowie mający problemy z poruszaniem się w praktyce nie mogą korzystać ze zmodernizowanego peronu w Nowym Targu. Latem trzykrotnie zalewana była bowiem prowadząca nań winda. Obecnie pozostaje ona unieruchomiona, a data przywrócenia jej do ruchu jest nieznana.
Nad nowotarską stacją kolejową góruje wysoka kładka, na którą po wyjściu z pociągu można dostać się jedynie schodami. Nie ma też alternatywnej drogi dojścia do budynku dworca. Od kilku tygodni pasażerowie na wózkach, ale także z wózkami dziecięcymi czy rowerami albo mający problemy z poruszaniem się po schodach, mają przed sobą trudne zadanie.
Windy nie wytrzymały gwałtownych opadów
– Awarie dźwigów przy peronie nr 2 na stacji Nowy Targ wystąpiły po serii gwałtownych ulew i burz, jakie przechodziły w regionie w ostatnim czasie – mówi Dorota Szalacha z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Pierwsza awaria miała miejsce w lipcu. Wówczas uszkodzone zostały elementy, które trzeba było sprowadzić od producenta, a następnie zamontować w Nowym Targu. – Usterkę naprawiono – zapewnia nasza rozmówczyni.
Niedługo później, bo od 7 do 10 sierpnia, w związku z kolejną awarią pasażerowie znów mogli korzystać tylko ze schodów. Minął kolejny tydzień. 17 i 18 sierpnia znów miały miejsce gwałtowne opady, a urządzenia niezbędne do pracy dźwigu zostały jeszcze raz zalane. – Konieczne jest osuszenie urządzeń do poziomu zapewniającego ich bezpieczne użytkowanie – stwierdza przedstawicielka PLK. Dodaje, że podróżni są informowani o problemach nie tylko na stacji, ale też za pośrednictwem Portalu Pasażera.
Najbliższy dostosowany peron jest poza Nowym Targiem
Podróżni, którzy nie poradzą sobie z wędrówką po wysokich schodach, muszą wyjechać poza Nowy Targ. – Alternatywne lokalizacje w najbliższej odległości dostosowane do potrzeb osób na wózkach to w przypadku pociągów pospiesznych IC Poronin i Chabówka – usłyszeliśmy. Tam możliwe jest dojście na peron w poziomie szyn w asyście osoby towarzyszącej. Korzystający z połączeń regionalnych mogą wsiąść do składu także w Białym Dunajcu, Szaflarach-Wsi lub Lasku. Także tam PLK sugeruje pomoc asystenta.
– Analizujemy możliwości zastosowania rozwiązań zapewniających zminimalizowanie skutków ew. podobnych zdarzeń w przyszłości – mówi Dorota Szalacha. Przypomnijmy, że peron nr 2 został zmodernizowany zaledwie trzy lata temu. Wówczas też zamontowano windę. Peron nr 1 wraz z windą został zaś oddany do użytku w tym roku. W tym przypadku dźwig pozostaje sprawny.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.