Kontrowersje budzi decyzja PKP PLK o remoncie tylko jednego peronu na stacji w Nowym Targu. Zarządca infrastruktury zapewnia, że po zakończeniu prac będzie prowadzić ruch pociągów tak, by jak najwięcej kursów obsługiwane było z peronu o najwyższym standardzie. Nie będzie to jednak ten znajdujący się najbliżej budynku dworcowego.
Stowarzyszenie
Nowy Targ - Forum Inicjatyw Miejskich zwróciło uwagę, że trwająca modernizacja linii kolejowej nr 99 Chabówka – Zakopane obejmuje tylko część stacji w Nowym Targu. W ramach dużej inwestycji wyremontowany zostanie bowiem jeden z dwóch tamtejszych peronów. Lokalny portal NowyTarg24.tv podkreśla, że prace nie będą przeprowadzone na łatwiej dostępnym peronie bliżej budynku dworcowego. Co więcej, to właśnie z niego prowadzony jest ruch pociągów Podhalańskiej Kolei Regionalnej – najważniejszego z punktu widzenia mieszkańców miasta i okolic połączenia.
Możliwie dużo kursów odjedzie z torów przy wyremontowanym peronieInformacje te potwierdził zarządca infrastruktury. – Przyjęty zakres prac w stacji Nowy Targ obejmuje peron wyspowy – mówi Dorota Szalacha z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. W jej opinii jego modernizacja znacznie poprawi dotychczasowy poziom obsługi podróżnych i zwiększy dostępność do pociągów m.in. dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Ma być to możliwe m.in. dzięki remontowi kładki nad torami, która wyposażona zostanie w windy. Tymczasem jednak na peron, który znajduje się przy budynku dworca, można się dostać bezpośrednio z niego, a nie tylko poprzez kładkę.
– Przy realizacji rozkładu jazdy w maksymalnym stopniu wykorzystywane są perony o najlepszym standardzie. Tak będzie i w Nowym Targu – zapewnia przy tym nasza rozmówczyni. Mówi także, że PKP PLK starają się, by „oczekiwany poziom obsługi obejmował jak najwięcej peronów”. Z pewnością druga z platfom nie zostanie jednak tak samo gruntownie zmodernizowana przy okazji przebudowy linii nr 99. – Analizowane są jednak możliwości korzystnych dla pasażerów zmian na peronie od strony budynku stacji – stwierdziła przedstawicielka PKP PLK, nie precyzując przy tym, jakie rozwiązania są w tym zakresie brane pod uwagę.
Dzięki olbrzymiej inwestycji podróż skróci się o niecałą godzinęDorota Szalacha podkreśla przy tym duży zakres pozostałych prac zaplanowanych w ramach tego samego kontraktu. Infrastruktura pasażerska ma zostać wyremontowana na dwunastu stacjach i przystankach (Chabówka, Rokiciny Podhalańskie, Raba Wyżna, Sieniawa, Pyzówka, Lasek, Nowy Targ, Szaflary, Szaflary Wieś, Biały Dunajec, Poronin i Zakopane). – Powstanie też dodatkowy przystanek w Chabówce, a rozważane są kolejne – m.in. w Bańskiej Niżnej i Poroninie – wskazuje Zespół Prasowy PKP PLK. Zmaczme będą też prace torowe. – Efektem będzie szybsza i bezpieczniejsza jazda pociągów oraz sprawniejsza komunikacja drogowa w obszarze wiaduktów – ocenia przedstawicielka PKP PLK.
Najważniejszym elementem inwestycji wydaje się jednak zaprojektowanie i wybudowanie łącznicy w Chabówce pomiędzy liniami nr 98 Sucha Beskidzka – Chabówka i nr 99 Chabówka – Zakopane. – Umożliwi to bezpośrednią jazdę do Zakopanego bez konieczności zmiany kierunku jazdy w Chabówce – wskazuje Dorota Szalacha. Na trasie Chabówka – Zakopane realizowane są prace o łącznej wartości 330 mln zł. Ich zakończenie planowane jest w IV kwartale 2022 r. Modernizacja całego ciągu linii 97 – 98 – 99 Kraków-Płaszów – Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane ma zakończyć się natomiast w 2023 r. – Podróż z Krakowa do Zakopanego skróci się wówczas o blisko godzinę – z trzech do nieco ponad dwóch godzin – zapowiadają PKP PLK.