W budżetach województw lubelskiego, podlaskiego, świętokrzyskiego oraz warmińsko- mazurskiego nie zaplanowano większych sum na zakup lub modernizację taboru kolejowego. Z czterech regionów pozyskanie nowego pojazdu planuje tylko jeden samorząd, kolejny zarezerwował środki na prowadzenie postępowania w celu pozyskania ezet-ów.
Przełom roku to czas uchwalania budżetów przez m.in. jednostki samorządu terytorialnego. Wśród wielu pozycji budżetowych znajdują się rozdział "Krajowe pasażerskie przewozy kolejowe", gdzie wskazywane są wydatki majątkowe na inwestycje i zakupy inwestycyjne. Lektura uchwał budżetowych na rok 2019 r. czterech regionów „ściany wschodniej” nie napawa większym optymizmem.
Świętokrzyskie: Zapłacą za ezet-aNajwiększe środki na tabor zarezerwowano w budżecie Województwa Świętokrzyskiego. Około 22,3 mln zł przeznaczono na zakup elektrycznego zespołu trakcyjnego do obsługi połączeń regionalnych. Źródłami finansowania są środki przyznane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego na lata 2014-2020, dotacja z Funduszu Kolejowego oraz środki własne.
Jak informowaliśmy na naszym portalu, samorząd pozyska pojazd serii ED78 „Impuls”. Lubelskie: 80 tys. zł na realizację projektu zakupu taboruZarząd Województwa Lubelskiego kilkukrotnie próbował kupić nowe elektryczne zespoły trakcyjne. Jednak trzy postępowania przetargowe w tym zakresie nie przyniosły pozytywnego rezultatu – za każdym razem były one unieważniane. Spowodowane to było zbyt wysoką ceną, jaką proponowali producenci taboru względem kwoty zarezerwowanej w budżecie na ten cel.
Jak informowaliśmy na naszym portalu, samorząd regionu lubelskiego nie odstępuje od zakupu nowych pojazdów do obsługi linii zelektryfikowanych – jedynie bierze pod uwagę zmniejszenie liczby pojazdów. Jednak w bieżącym roku zaplanowano wydatkować na ten cel tylko 80 tys. zł. Jak informuje „Rynek Kolejowy” Remigiusz Małecki, rzecznik Marszałka Województwa Lubelskiego, w 2019 r. zakłada się przeprowadzenie postępowania przetargowego. - Budżet na 2019 rok w Dziale 600 Transport i łączność/wydatki majątkowe/inwestycje i zakupy inwestycyjne, przewiduje kwotę 80 000,00 zł związaną z realizacją projektu zakupu taboru. Zaplanowane wydatki zostały zarezerwowane na ewentualne koszty zarządzania projektem. Podstawowe koszty związane z rzeczową realizacją projektu przewidywane są w latach kolejnych i będą wynikały z harmonogramu dostaw taboru, który zostanie ustalony po podpisaniu umowy na dostawę – wyjaśnia Remigiusz Małecki.
Podlaskie i Warmińsko- mazurskie bez inwestycji w taborAnaliza udostępnionych uchwał sejmików województw podlaskiego i warmińsko- mazurskiego wskazuje, że w bieżącym roku nie są planowane zakupy nowych bądź modernizowanie starszych jednostek taboru przeznaczonego do obsługi ruchu regionalnego.
Informacje o planach samorządu potwierdziło jedynie Biuro Prasowe Województwa Warmińsko- mazurskiego. Jednocześnie wskazało wcześniejsze zaangażowanie w inwestycje taborowe – samorząd pozyskał dwa nowe elektryczne zespoły trakcyjne, 11 pojazdów spalinowych serii SA106 i SA133 oraz zmodernizowany skład EN57. Łączne na ten cel wydano 124 835 374,00 zł.