Najnowszy numer miesięcznika „Rynek Kolejowy" jest już w sprzedaży! W tym numerze przygotowaliśmy raport podsumowujący targi Trako. Odpowiadamy też na pytanie, czy strategia PKP SA została zrealizowana. Szczegółowo opisujemy „Wielką Ofensywę Inwestycji Kolejowych", ogłoszoną przez PKP PLK. Rozpoczynamy również nowy cykl, w którym zaprezentujemy propozycje inwestycji kolejowych, które naszym zdaniem należy zrealizować, a które dotąd pozostawały poza zapowiedziami politycznymi. W numerze również rozmowy z J. Leonkiewiczem, J. Pawlukiem, M. Tuncerem, W. Nowakiem, Z. Konieczkiem, C. Sulimą, C. Grabarczykiem, J. Grabczykiem oraz K. Tchórzewskim.
Czy PKP zrealizowały strategię?
Jak przebiegła realizacja strategii Grupy PKP? Tam, gdzie za realizacje odpowiadała spółka PKP SA, plan wykonano z nawiązką. Gorzej wypada ocenić prace PKP PLK. Zupełnie nie udało się za to wykonać założeń dla PKP Intercity.
Wielka Ofensywa PLK, czyli co?
Mimo że o planowanym rozpisaniu przetargów na łączną kwotę 11 mld zł w tym roku PKP PLK poinformowały już w kwietniu, to pół roku później – by wzmocnić przekaz – zarządca infrastruktury ponowił te informacje. Plan nazwano „Wielka Ofensywa Inwestycji Kolejowych”.
Jarosław Pawluk: Stabilność i przewidywalność rynku
Z punktu widzenia wielu przedsiębiorstw ogromne znaczenie ma nie tylko skala wydawanych środków, ale też sam proces realizacji inwestycji. O tym, dlaczego Track Tec chciałby mieć większy wpływ na to, co dzieje się z jego produktami, oraz o zagrożeniu, jakim może być luka i górka inwestycyjna, rozmawiamy z Jarosławem Pawlukiem, prezesem zarządu Grupy Track Tec SA.
Tuncer: Dewizą naszego planu rozwoju jest ewolucja, krok po kroku
Wykonawcą kolejnego odcinka II linii metra będzie turecki Gulermak. O największych osiągnięciach firmy, planach rozwoju i perspektywach na przyszłość rozmawiamy z dyrektorem Gulermak Agir Sanayi Insaat ve Taahhut a.s. oddział w Polsce, Mustafą Tuncerem.
Nowe oblicze PKP Cargo
PKP Cargo konsoliduje działalność spedycyjną i handlową. Na bazie PS Trade Trans i Cargospedu powstanie PKP Cargo Connect, który stanie się podmiotem skupiającym całość kontaktów z klientami PKP Cargo. Zmianom strukturalnym będzie towarzyszyło wprowadzenie nowej identyfikacji wizualnej.
Taborowe nowości na Trako
Tradycyjnie już gdańskie targi Trako były okazją do prezentacji osiągnięć krajowych i zagranicznych producentów taboru kolejowego. Na zwiedzenie tego, co postawiono na targowej bocznicy, można było spokojnie poświęcić cały dzień. Była to też pierwsza okazja na publiczną prezentację najnowszych nabytków PKP Intercity: pociągów Dart i Flirt, o których pisaliśmy w poprzednich numerach miesięcznika.
Pół miliarda na tabor Przewozów Regionalnych. Czy to wystarczy?
30 września pieniądze uruchomione przez Agencję Rozwoju Przemysłu, w ramach restrukturyzacji Przewozów Regionalnych, znalazły się na koncie przewoźnika. Z 770 mln zł około 600 mln zł od razu zostało przelane na konto spółek z Grupy PKP, za resztę PR przeprowadza program dobrowolnych odejść. Przewozy Regionalne mają jednak jeszcze ambicje modernizacji i zakupu nowych pojazdów.
Dlaczego linia na Hel musi zostać zelektryfikowana
Na terenie woj. pomorskiego poczyniono w ostatnich latach wiele dla rozwoju infrastruktury kolejowej. Modernizacja magistrali E65, budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, rewitalizacja tras Gdynia – Kościerzyna i Reda – Hel… Ale w przypadku tej ostatniej inwestycji, brakuje kropki nad „i”.
Nasze rozmowy:
-
Zbigniew Konieczek: Newag nie boi się wyzwań
-
Czesław Sulima: W Kolejach Mazowieckich kończy się era EN57
-
Grabczyk: GRAW stawia na eksport
-
Jacek Leonkiewicz: Wakacje z PKP Intercity najlepsze od lat
-
Grabarczyk: Nadrabiamy wieloletnie zaniedbania
-
Tchórzewski: Przed polską koleją jeszcze dużo wyzwań