Już 9 grudnia wchodzi w życie nowy roczny rozkład jazdy pociągów. Dla największego w Polsce przewoźnika - Przewozów Regionalnych - obejmującego największą liczbę połączeń kolejowych, najnowszy rozkład jazdy to kompromis między możliwościami taborowymi przewoźnika, finansami marszałków i remontami prowadzonymi przez PKP PLK. Czy pasażerom spodoba się nowa oferta Przewozów Regionalnych?
Nowe połączenia
- Nowy rozkład jazdy połączeń dalekobieżnych Interregio i Regioekspres powstał w oparciu o nasze dotychczasowe doświadczenia i obserwacje. Cały czas monitorujemy zainteresowanie naszymi połączeniami, staramy wsłuchiwać się w głosy pasażerów po to, by móc zaoferować klientom Przewozów Regionalnych jak najlepszą ofertę - napisał w komentarzu dla „Rynku Kolejowego” Michał Stilger z biura prasowego przewoźnika. - Śledząc działania innych przewoźników, wypełniamy nisze rynkowe, czyli uruchamiamy pociągi w takich relacjach i terminach, w jakich nie kursują pociągi innych operatorów. Jednocześnie cały czas poprawiamy komfort podróżowania - dodaje Michał Stilger.
W nowym rozkładzie jazdy do kursujących na trasie Lublin - Warszawa - Poznań - Szczecin Regioekspresów mają dołączyć dwa nowe pociągi: "Bolko" z Wrocławia do Lublina przez Katowice, Kielce oraz "Chemik" z Kędzierzyna-Koźla do Warszawy przez Katowice i CMK - Ze względu na liczne ograniczenia, wynikające głównie z prowadzonych przez zarządcę infrastruktury prac remontowych, na niektórych liniach nie możemy zaoferować naszym podróżnych tyle połączeń, ile byśmy chcieli. Do tras, na których będziemy uruchamiali mniej pociągów niż klika lat temu, należą m. in.: Warszawa - Kraków, Poznań - Wrocław i Katowice - Kraków - tłumaczy Stilger. - Chcąc, aby jak najwięcej pasażerów kolei w Polsce mogło korzystać z naszych usług, w czerwcu tego roku przygotowaliśmy specjalną ofertę: Interregio Bus. W nowym rozkładzie jazdy nasze autobusy niezmiennie będą kursowały przez miejscowości wzdłuż modernizowanych tras kolejowych na południu Polski (Katowice - Kraków - Tarnów - Rzeszów - Przemyśl), a dodatkowo będą dojeżdżały również do górskich kurortów przyciągających wielu turystów, zarówno w sezonie zimowym, jak i letnim - dodaje. Zsynchronizowane z pociągami autobusy mają dojechać do Karpacza i Szczyrku. Jak zaznacza przedstawiciel Przewozów Regionalnych, nowy rozkład Interregio z pewnością ucieszy studentów, którym przewoźnik zaoferuje piątkowe-niedzielne połączenia z Poznania: do Częstochowy, Kielc, Zielonej Góry, Łodzi i Szczecina, z Wrocławia do Katowic oraz z Łodzi i Częstochowy do Krakowa.
- Nowością będzie wydłużenie pociągu "Łysica" do Lublina i Chełma. W Kielcach z "Łysicy" będzie wyłączany jeden skład, który pojedzie do Przemyśla przez Staszów i Stalową Wolę, zapewniając tym samym jedyne bezpośrednie połączenie kolejowe Wrocławia z Przemyślem - tłumaczy Michał Stilger.
Interregio regionalnie
Jak dodaje przedstawiciel przewoźnika, dzięki współpracy z samorządami pociągi InterrEGIO są dostępne również dla mieszkańców mniejszych miejscowości. Na początkowych lub końcowych odcinkach trasy wybrane pociągi IR zatrzymują się na większości przystanków, zapewniając mieszkańcom wsi i małych miasteczek dogodne połączenia ze stolicą i największymi miastami Polski. - Takimi pociągami są m.in. IR "Szczeliniec" z Białegostoku do Międzylesia czy IR "Galicja" z Jeleniej Góry do Krakowa - zaznacza Stilger.
Decydują marszałkowie
Jeśli chodzi o pociągi Regio, to ich kursowanie uzależnione jest od wielkości środków przekazanych na obsługę tych połączeń przez samorządy wojewódzkie. - Urzędy marszałkowskie, będące organizatorami i jednostkami finansującymi kolejowe przewozy lokalne, decydują o kształcie rozkładu jazdy, czyli o częstotliwości kursowania pociągów na konkretnych trasach, terminach kursowania pociągów i taborze, jaki obsługuje poszczególne kursy. W nowym rozkładzie jazdy nowe pociągi pojawią się nie tylko na dotychczas obsługiwanych przez nas trasach (np. Kraków - Wadowice, Rzeszów - Boguchwała), ale także na odcinkach, na których przez kilka lub kilkanaście lat były zawieszone przewozy pasażerskie - pisze w komentarzu dla „Rynku Kolejowego” przedstawiciel biura prasowego przewoźnika.
Są i nowe trasy
Od 9 grudnia pociągi Przewozów Regionalnych będą kursowały między Tomaszowem Mazowieckim i Opocznem oraz między Szczytnem i Wielbarkiem. Poza tym 2 kwietnia 2013 r., po zakończeniu remontu, pociągi powrócą również na nieużytkowaną od lat trasę Lublin - Lubartów. - Podczas remontu wybudowane zostaną aż trzy nowe przystanki: Lublin Ponikwoda, Lublin Zadębie i Niemce. Do Jeleniej Góry, poza kursującym "Kamieńczykiem", będzie docierał nowy bezpośredni pociąg z Łodzi Kaliskiej - Regio "Szklarka". Podróżujący do Kotliny Jeleniogórskiej turyści i mieszkańcy tych okolic będą docierali do Wrocławia szybciej: po przeprowadzeniu remontów torów podróż z Wrocławia do Jeleniej góry skróci się o koleje 20 minut (do około 2,5 h) - dodaje Michał Stilger.
PR na lotniska
Przedstawiciel przewoźnika dodał, że po oddaniu do użytku nowych linii kolejowych pociągi Regio zawitają do dwóch kolejnych portów lotniczych: Szczecin - Goleniów (od 1 czerwca 2013 r.) oraz Lublin. Pięć par pociągów z Lublina do przystanku Świdnik Port Lotniczy wyruszy na trasę już niebawem, gdy nowa trasa zostanie całkowicie przystosowana do obsługi ruchu pasażerskiego.
- W niektórych regionach, głównie w województwach: pomorskim, warmińsko-mazurskim, małopolskim i podlaskim, nastąpią ograniczenia w ruchu pociągów regionalnych, wynikające z nieprzyznania przez samorządy wojewódzkie środków na ich kursowanie - podsumował Michał Stilger.