Uruchomienie pociągów Kolei Dolnośląskich na trasie Wrocław – Rawicz, bezpośrednie pociągi Wrocław – Kudowa-Zdrój i Szklarska Poręba – Liberec, a także więcej zmodernizowanych składów na regionalnych trasach. To najważniejsze zmiany, jakie mają zajść na Dolnym Śląsku w rozkładzie jazdy 2015/16, który wejdzie w życie w połowie grudnia.
– Planowany do wprowadzenia od 13.12.2015 r. roczny rozkład jazdy pociągów 2015/16 będzie w dużej mierze kontynuacją dotychczasowych działań Samorządu Dolnego Śląska w zakresie organizacji i rozwoju wojewódzkich połączeń kolejowych – czytamy w komunikacie przesłanym do redakcji przez Urząd Marszałkowski Woj. Dolnośląskiego.
Po przeprowadzonych modernizacjach linii kolejowych w kierunku Rawicza i Jeleniej Góry zakładana jest poprawa oferty przewozowej poprzez zwiększenie ilości połączeń i wprowadzenie nowego taboru do ich obsługi.
Komfortowe składy na głównych trasach
I tak, zgodnie ze składanymi już wcześniej deklaracjami, na odcinku Wrocław – Rawicz, oprócz pociągów Przewozów Regionalnych w relacjach do Leszna i Poznania, zostaną uruchomione połączenia obsługiwane przez Koleje Dolnośląskie, w tym dodatkowe kursujące w szczycie przewozowym. – Wszystkie pociągi, za wyjątkiem jednej pary do Leszna w dni robocze, będą obsługiwane nowym lub zmodernizowanym taborem, wyposażonym m.in. w klimatyzację, w postaci elektrycznych zespołów trakcyjnych 31WE „Impuls” (Koleje Dolnośląskie) oraz EZT EN57AL i składów wagonowych (Przewozy Regionalne). Czas przejazdu najszybszych pociągów na odcinku Wrocław – Rawicz wyniesie 54 minuty – informuje UMWD.
Urząd dodaje również, że połączenie Wrocław – Jelenia Góra obsługiwać będzie wyłącznie nowy bądź zmodernizowany tabor, czyli pociągi EZT 36WE „Impuls” (relacje do Jeleniej Góry i Szklarskiej Poręby) i EN57AL (relacje do Wałbrzycha) przewoźnika „Koleje Dolnośląskie” oraz składy wagonowe Przewozów Regionalnych w relacjach z Poznania. Czas przejazdu najszybszych pociągów z Wrocławia do Wałbrzycha wyniesie 67 minut, a do Jeleniej Góry 130 minut. Zmodernizowane EZT EN57AL Przewozów Regionalnych będą obsługiwać również pociągi z Wrocławia do Zielonej Góry (wszystkie połączenia) oraz do Międzylesia (2 pary pociągów). Utrzymane będą bezpośrednie relacje międzywojewódzkie m.in. do Łodzi, Gliwic i Raciborza.
Łatwiej do Nysy, Kudowy i do Czech. Goerlitz – „w zawieszeniu”
Nowością w rozkładzie będą połączenia bezpośrednie z Wrocławia do Nysy (wieczorne, w piątki i niedziele), Kudowy-Zdroju (poranne weekendowe oraz południowe codzienne) oraz Krotoszyna (poranne weekendowe). W ruchu transgranicznym zostanie wprowadzona nowa oferta w postaci bezpośrednich połączeń w relacji Szklarska Poręba – Liberec (od 3 do 9 par pociągów, w zależności od dnia i pory roku) realizowanych taborem serii 840 Kolei Czeskich. Pociągi będą skomunikowane w Szklarskiej Porębie z połączeniami z i do Wrocławia.
Kontynuowana będzie realizacja połączeń w relacjach z Wrocławia do Usti n. Orlici i Pardubic oraz sezonowych pociągów z Jeleniej Góry do Trutnova. Jak podaje UMWD, wznowienie połączeń przez przejście Zgorzelec/Gorlitz (o czym więcej pisaliśmy wczoraj) pozostaje sprawą otwartą ze względu na toczące się rozmowy z DB Netz, w sprawie wjazdu polskiego taboru do Gorlitz, oraz z ZVON i DB Regio w zakresie wznowienia połączeń w relacji Wrocław – Drezno.
Pociągi pojadą szybciej
UMWD podaje, że w trakcie planowania siatki połączeń i konstrukcji rozkładu jazdy nacisk położono na wprowadzenie w najszerszym możliwym zakresie cykliczności rozkładu jazdy (równa końcówka minutowa) oraz poprawę skomunikowań na stacjach węzłowych. Z uwagi na różne potrzeby sąsiadujących województwach, stosowany tabor o różnych charakterystykach oraz intensywny ruch pociągów międzyregionalnych (TLK, IC, ICP) planów tych nie udało się zrealizować w całości.
– Ze względu na wzrastające potoki pasażerskie na obszarze Dolnego Śląska oraz planowane na przełom roku 2015/16 zakończenie modernizacji newralgicznego dla przepustowości linii kolejowych rejonu posterunku odgałęźnego Grabiszyn, zakładane jest nieznaczne zwiększenie ilości połączeń kolejowych w stosunku do obecnego rozkładu jazdy. Podkreślenia wymaga jednak fakt, że ostateczna decyzja w sprawie uruchomienia części połączeń zależna jest również od oczekiwań finansowych przewoźników z tytułu realizacji przewozów oraz możliwości budżetowych samorządu – czytamy w komunikacie.
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.