W sobotę o godz. 4.40 rano warszawska Szybka Kolej Miejska po raz pierwszy pojedzie na nowej trasie - z Pruszkowa do Rembertowa. Władze dzielnicy Wawer protestują.
Rozpoczynający się dziś remont kolejowego tunelu średnicowego stał się pretekstem do przeniesienia pociągów Szybkiej Kolei Miejskiej z linii otwockiej na nową - z Pruszkowa przez Dworzec Centralny do Rembertowa.
Zarząd Transportu Miejskiego tłumaczy, że kursujące do Falenicy pociągi były słabo wykorzystane. Według obliczeń rano w godzinach szczytu jeździło tam zaledwie 130 pasażerów.
- Tymczasem tylko w jednej godzinie szczytu w jadącym obok autobusie 521 jeździ średnio 700 pasażerów - mówi Grzegorz Äwiek, rzecznik ZTM.
Urzędnicy liczą, że pociągi SKM jadące z Pruszkowa będą wypełnione po brzegi. - Też tak sądzę. Pruszków ma ponad 50 tys. mieszkańców. Duża część dojeżdża codziennie do stolicy, a Al. Jerozolimskie są wciąż zakorkowane - mówi wiceprezydent Pruszkowa Andrzej Królikowski.
Protestują władze Wawra. Wczoraj na stacji w Międzylesiu burmistrz tej dzielnicy Andrzej Bittel (PiS) przekonywał, że po zakończeniu remontu tunelu pociągi SKM powinny wrócić do Falenicy.
- Wielu mieszkańców chwaliło sobie kolejkę, bo szybko docierała do centrum. Jeździłoby nią jeszcze więcej osób, gdyby ustalono korzystniejszy rozkład jazdy. SKM przydałaby się także z powodu korków, które powstają przy przebudowywanym skrzyżowaniu Płowieckiej i Marsa - wyliczał burmistrz.
Kolejki żałowali też pasażerowie. - Jak ja będę teraz dojeżdżał do swojej dziewczyny - narzekał Lesław Migalski.
Na pocieszenie mieszkańcy osiedli wzdłuż linii otwockiej będą mogli jeździć do centrum pociągami podmiejskimi z kartą miejską ZTM. W kasie kolejowej muszą tylko dokupić bilet za 10 zł na każdy miesiąc.
Zawieszenie kursowania SKM do Falenicy krytykują też działacze Koalicji na rzecz Przyjaznego Transportu. - Władze miasta nie mają żadnej długofalowej polityki co do szybkiej kolei - uważa Michał Dąbrowski z koalicji. - Ta linia zostaje zawieszona zaledwie dziewięć miesięcy po uruchomieniu. W ZTM nikt nie potrafi nam powiedzieć, czy po remoncie tunelu wróci na trasę do Falenicy, czy też nie - krytykuje.
Władze SKM chcą, by za kilka lat szybkie pociągi jeździły na dłuższej trasie, np. z Grodziska do Otwocka. Jednak dotąd mają za mało wagonów - tylko sześć.
- Żeby jeździły z odpowiednią częstotliwością, trzeba by dokupić 12 składów. Kolejne sześć pociągów mogłoby w przyszłości obsługiwać linię na lotnisko Okęcie - mówi Jerzy Obrębski z zarządu SKM.
Komisarz Mirosław Kochalski: - Zobaczymy, czy SKM będzie popularna na linii do Pruszkowa. We wrześniu zdecydujemy, co będzie dalej, czy kupimy nowy tabor i gdzie puścimy te istniejące.
W pociągach SKM obowiązują bilety ZTM (miejskie na terenie stolicy i sieciowe dla podróżnych przekraczających granicę Warszawy). Wbrew zapowiedziom pociągami SKM od Dworca Zachodniego do Wschodniego nie można jeździć na podstawie biletów Kolei Mazowieckich. Samorząd Mazowsza nie dogadał się jeszcze w tej sprawie z szefami ZTM.