12 grudnia zaczyna obowiązywać nowy rozkład jazdy pociągów samorządowych Przewozów Regionalnych. PR zapowiadają nowe bezpośrednie relacje, zwiększenie liczby bezpośrednich pociągów na najpopularniejszych trasach, więcej połączeń obsługiwanych nowoczesnymi szynobusami, a także interREGIO wjeżdżające do Lublina, Łukowa, Stalowej Woli, Bolesławca i Zielonej Góry.
Pociągi REGIO
Kilkadziesiąt nowych pociągów na niemalże wszystkich trasach wybiegających z Poznania usprawni transport w regionie, tworząc spójny system połączeń kolejowych w aglomeracji poznańskiej. Popularny pociąg „Kamieńczyk”, zapewniający dogodny dojazd z Poznania do Jeleniej Góry, będzie kursował w wydłużonej relacji z Gniezna, natomiast studencki pociąg „Koziołek” wyjeżdżający z Poznania w piątki, a powracający w niedzielę zapewni tanie i wygodnie połączenie z Częstochową. Pojawi się także nowy pociąg ze Skierniewic do Zbąszynka przez Konin i Poznań. Dwa szybkie i tanie połączenia REGIO do Poznania, bez konieczności przesiadki w Krzyżu, to nowa oferta skierowana dla mieszkańców Kostrzyna i Gorzowa Wielkopolskiego.
Po rocznej przerwie Przewozy Regionalne powracają na trasę z Jeleniej Góry do Lwówka Śląskiego, zwiększając liczbę pociągów z sześciu do dziesięciu! - podaje przewoźnik Więcej pociągów wyjedzie z Wrocławia w kierunku: Kłodzka, Wołowa, Legnicy, Ostrowa Wielkopolskiego, Krotoszyna, Opola i Kluczborka. Krócej potrwa podróż ze stolicy Dolnego Śląska do Wałbrzycha (o 15 minut) i Legnicy (o 10 minut). Opolszczyzna otrzyma nowe połączenia Kluczborka i Opola z Wrocławiem. Zwiększy się także liczba bezpośrednich pociągów z Opola do Tarnowskich Gór (z trzech do czterech) oraz z Kluczborka do Nysy (z jednego do dwóch).
„Resovia” i „Korona” to nowe pociągi, które połączą Lublin z Rzeszowem bez konieczności przesiadki w Stalowej Woli. W obu kierunkach pociągi wyruszą w dogodnych godzinach – rano i po południu. Pociągi REGIO „Kresy” i „Polesie” połączą przygraniczne stacje Terespol i Dorohusk z Chełmem i Białą Podlaską, więcej pociągów będzie na trasie Dęblin – Łuków. Bezpośrednio dwoma pociągami w ciągu dnia dotrą również podróżni z Rzeszowa do Zagórza, będącego znakomita bazą wypadową w Bieszczady.
Na większości linii województwa śląskiego i małopolskiego wprowadzono ruch cykliczny poprawiający czytelność rozkładu jazdy i łatwiejsze jego zapamiętywanie. Na trasie Gliwice – Katowice – Sosnowiec pociągi w godzinach szczytu pojadą z częstotliwością co 10-15 minut, a na trasie Katowice – Zawiercie w odstępie 30-minutowym. Zwiększy się także liczba przyspieszonych pociągów REGIO na trasie Katowice – Częstochowa.
Jeszcze więcej nowoczesnego taboru pojawi się na trasach z Gdyni do Kościerzyny i Helu; trzy nowe pociągi połączą Starogard Gdański z Tczewem. Pasażerom korzystającym dotychczas z pociągu interREGIO „Słowiniec” zaoferujemy jeszcze tańszy i kursujący codziennie pociąg REGIO „Radew” ze Słupska do Poznania. Zakupy nowego taboru – nowoczesnych i pojemnych szynobusów – pozwoliły także na uruchomienie większej liczby bezpośrednich pociągów relacji Szczecin – Goleniów – Gryfice – Kołobrzeg – Koszalin. Pociąg REGIO „Sztorm” łączący Szczecin ze Słupskiem w sezonie letnim umożliwi dojazd wprost do nadmorskiej Ustki.
Mieszkańcom województwa świętokrzyskiego nowy rozkład przyniesie dodatkowy pociąg z Częstochowy do Włoszczowy, a podróżujących na trasie Skarżysko-Kamienna – Ostrowiec Świętokrzyski czeka miła niespodzianka: skrócenie czasu przejazdu średnio o około 25 min.
interREGIO
interREGIO wjeżdża do Lublina, Łukowa, Stalowej Woli, Bolesławca i Zielonej Góry. Bezpośrednie tanie pociągi z Gdyni do Warszawy i Katowic. Poprawia się standard podróżowania m.in. między Warszawą a Krakowem. To najważniejsze zmiany w ofercie interREGIO na rok 2011.
Pierwsze interREGIO dotrą na Lubelszczyznę. „Bolko” będzie kursował codziennie z Lublina do Wrocławia przez Radom, Kielce i Katowice. Natomiast weekendowy IR „Skrzyczne” pozwoli bezpośrednio dotrzeć z Łukowa do Bielska-Białej przez Warszawę i Katowice. Również w weekendy do Bielska-Białej będzie dojeżdżał IR „Adam Mickiewicz” z Poznania. Do sieci szybkich i tanich połączeń interREGIO włączone zostają także: Bolesławiec z codziennym pociągiem „Łużyce” do Przemyśla oraz Zielona Góra z IR „Ślązak” do Krakowa. Mieszkańców rejonu Stalowej Woli ucieszą dwa nowe połączenia interREGIO – z Poznaniem przez Kraków, Katowice, Wrocław, Opole („Wielkopolanin”) i z Gliwicami („San”).
Tani pociąg interREGIO „Pomorze” od nowego rozkładu jazdy zacznie kursować między Warszawą a Trójmiastem. Z uwagi na modernizację głównej linii kolejowej przez Działdowo, będzie on jeździł przez Kutno, Włocławek, Toruń i Iławę, zapewniając bezpośrednie połączenie między tymi miastami. Z kolei „Brda” codziennie dojeżdżająca ze stolicy Polski do Bydgoszczy, w weekendy będzie docierać do Piły. W czasie wzmożonych przewozów, np. w święta, wakacje i tzw. długie weekendy będzie uruchamiany nowy sezonowy pociąg IR „Bursztyn” z Katowic do Gdyni przez Częstochowę, Zduńską Wolę, Inowrocław i Bydgoszcz.
Ze względu na spore różnice w zainteresowaniu podróżnych poszczególnymi kursami w różne dni tygodnia, niektóre pociągi w pełnej relacji będą jeździły tylko w wybrane dni, np. w weekendy. Pozwoli to optymalnie wykorzystywać tabor wysyłając go w konkretne dni tam, gdzie jest najbardziej potrzebny. Dzięki temu powinien poprawić się standard podróżowania na najpopularniejszych trasach, m.in. Warszawa – Kraków czy Poznań – Toruń – Olsztyn. Liczba pociągów pozostanie na podobnym poziomie, ale wszystkie składy Przewozów Regionalnych kursujące między Warszawą a Krakowem oraz większość na trasie Poznań – Olsztyn będą zestawiane z bardziej pojemnych i wygodnych wagonów. Na trasie Warszawa – Poznań – Szczecin do REGIOekspresu „Mewa” (wyróżniającego się możliwością rezerwacji miejsc w nowoczesnych bezprzedziałowych wagonach m.in. z klimatyzacją i internetem na pokładzie) dołączy RE „Mazowsze”. Ze względu na ograniczoną przepustowość dalekobieżnej linii średnicowej w stolicy niektóre pociągi interREGIO będą kursowały przez Warszawę Śródmieście. O tym, że nie będą one przejeżdżały przez Dworzec Centralny, warto pamiętać korzystając z internetowych wyszukiwarek połączeń.
Połączenia międzynarodowe
Pociągami przygranicznymi Przewozów Regionalnych z Polski do Niemiec, Czech, na Słowację i Białoruś. W nowym rozkładzie zaoferujemy nie tylko krótkie, lokalne relacje, ale także bezpośrednie pociągi łączące większe miasta w Polsce i zagranicą, będące jednocześnie dogodnymi miejscami przesiadkowymi.
Wiele korzystnych zmian czeka na podróżujących do Czech. Bezpośredni pociąg z Wrocławia zapewni dogodne połączenie Dolnego Śląska i Opolszczyzny z Bohuminem - informują Przewozy Regionalne. Kursujący dotychczas pociąg z Krakowa do Bohumina pojedzie nową trasą, zapewniając mieszkańcom Wadowic, Andrychowa, Bielska-Białej i Czechowic-Dziedzic bezpośredni dojazd do naszych południowych sąsiadów. W rejonie polskich i czeskich Sudetów oraz Kotliny Kłodzkiej turyści i narciarze otrzymają kilka szybkich i bezpośrednich połączeń. Nowe pociągi z Wrocławia pojadą do Trutnowa i Ujścia nad Orlicą, z Kłodzka do Czeskiej Trzebowej i Pardubic, a z Jeleniej Góry do Harrachowa i Korzenowa. Te ostatnie ucieszą najbardziej fanów Adama Małysza, którzy wygodnymi szynobusami będą mogli dojechać na konkurs skoków narciarskich.
Z nowymi relacjami spotkają się też pasażerowie udający się do Niemiec. Nowe codzienne pociągi połączą Szczecin z Berlinem, Poznań z Frankfurtem nad Odrą oraz Legnicę z łużyckim Forstem. Liczba pociągów REGIO przejeżdżających przez to ostatnie przejście graniczne wzrośnie z czterech do sześciu.
Nowy pociąg połączy południowe Podlasie z białoruskim Brześciem. W związku z planowanym zmniejszeniem restrykcji w małym ruchu granicznym pomiędzy Polską a Białorusią, zamiast z dotychczasowych dwóch, mieszkańcy i turyści będą mogli skorzystać z trzech pociągów dziennie.
Zobacz: