SRKGŚ prezentuje założenia do rozkładu jazdy 2011/2012 dla Rybnika, który wejdzie w życie 11 grudnia 2011. Najważniejsze z nich to skrócenie czasu jazdy z Katowic do Rybnika o 16 minut, rewolucyjna poprawa skomunikowań oraz rozszerzenie terminów kursowania niektórych pociągów.
Spoglądając na projekt należy docenić wyraźną poprawę względem obecnego rozkładu. Kilkanaście pism skierowanych do Śląskiego Urzędu Marszałkowskiego, Przewozów Regionalnych oraz PKP Polskich Linii Kolejowych. Dzięki aktywnemu zaangażowaniu Urzędu Marszałkowskiego (nareszcie) w proces konstrukcji rozkładu jazdy udało się ustalić normalny cykl pociągów na linii Katowice – Rybnik.
Pociągi z Rybnika do Katowic będą odjeżdżać 24 minuty po pełnej godzinie (poza kilkoma wyjątkami). Czas jazdy wyniesie od 61 do 65 minut. Pierwszy pociąg pojedzie o 4:28, a ostatni o 21:24 i będzie kursował codziennie.
Pociągi z Katowic do Rybnika będą odjeżdżać 16 minut po pełnej godzinie. Wyjątkiem jest godzina 9:46 i przewozowy szczyt o godzinach 15:32 i 16:37. Czas jazdy pociągów jadących w cyklu wyniesie 63 minuty. Szczytowy pociąg o 15:32 pojedzie tylko 61 minut, a o 16:37 – 68 minut. Istotne jest rozszerzenie terminów kursowania wieczornego pociągu nr 825 (Katowice 18:06 – Wodzisław Śl. 19:35) na codzienne.
Skomunikowania w Rybniku w kierunku Wodzisławia Śląskiego i Raciborza należy uznać w większości za wzorcowe. Nie będzie już czekania na przesiadkę po 40 minut w Rybniku, czy 20 minut postoju w przypadku pociągów do Raciborza. Poprawiły się również skomunikowania w Nędzy. Wreszcie w bezpośredniej relacji do/z Chałupek pojadą szczytowe pociągi do/z Katowic, które wcześniej zostały rozbite na dwa połączenia z powodu wirtualnego podwójnego składu między Rybnikiem, a Katowicami (pociągi 838 i 847 ani razu nie pojechały w zestawieniu 2xEN57 z powodu „problemów taborowych”).
Pociąg TLK z Białegostoku zostanie przedłużony do Raciborza i pojedzie przez Mikołów. Bez większych zmian będzie kursować interREGIO "Szyndzielnia" z Bielska-Białej do Wrocławia. Niedzielny wieczorny kurs do Wrocławia został założony na podwójne zestawienie (2xEN57). Na linii Pszczyna – Rybnik czy Rybnik – Wrocław nie ma większych zmian wobec obecnego rozkładu.
Najpoważniejsza wadą nowego rozkładu jest brak połączeń Katowice – Bohumin. Pociągi najdalej będą docierać do Chałupek, co w dobie integracji europejskiej jest zupełnie niezrozumiałe. Co ciekawe utrzyma się jedna para pociągów łączących Opole z Bohuminem (przez Chałupki).
Wyraźnie widać, że tym razem Śląski Zakład Przewozów Regionalnych w Katowicach, Centrum Zarządzania Ruchem Kolejowym Polskich Linii Kolejowych i Śląski Urząd Marszałkowski włożyli znacznie więcej pracy w tworzenie rozkładu jazdy. Miejmy nadzieję, że tego projektu nie pogrzebie ewentualny konflikt między UMWŚ, a PR odnośnie wysokość dotacji do przewozów na przyszły rok. Zaznaczamy, że przedstawione godziny kursowania to projekt, który może jeszcze ulec zmianom. Jednak praktyka poprzednich lat pokazuje, że mogą pojawić się jedynie minutowe przesunięcia.
Zobacz projekt rozkładu 2011/2012 dla Rybnika