Wprowadzenie do ruchu pociągów Pendolino znacząco zmniejszy liczbę pociągów kategorii EIC uruchamianych przez PKP Intercity. Ucierpi na tym kilka ośrodków, które stracą bezpośrednie połączenia kategorii EIC z Warszawą.
Wczoraj „Rynek Kolejowy” opublikował projekt planowanego do wdrożenia w grudniu 2014 r. rozkładu jazdy pociągów EIC Premium (Pendolino). – Ostateczna wersja rozkładu jazdy pociągów, w tym dla pociągów EIC Premium, będzie gotowa jesienią. Uwzględni ona oczekiwania przewoźnika jak i możliwości eksploatacyjne linii, w tym planowane prace modernizacyjne – mówi „RK” Beata Czemerajda z biura prasowego PKP IC.
Z projektu do którego dotarliśmy wynika, że na większości tras, na których pojawi się Pendolino, wprowadzony zostanie cykliczny rozkład jazdy, a spośród 10 par pociągów, które kursować będą do Trójmiasta, 7 pojedzie w bezpośredniej relacji Gdynia-Kraków-Gdynia, a 2 – w relacji Gdynia-Katowice-Gdynia.
Ubocznym efektem wdrożenia projektu Pendolino będzie zmniejszenie liczby „zwykłych” EIC. A to m.in. przełoży się na fakt, iż niektóre miasta stracą bezpośrednie połączenia kwalifikowane do Warszawy.
Do likwidacji przewidziane są np. wszystkie EIC kursujące obecnie z Warszawy do Gdyni trasą przez Kutno i Bydgoszcz (EIC „Neptun”, „Kaszub” i „Artus”), przez co Bydgoszcz straci bezpośrednie połączenia EIC do Warszawy, a jedynym pociągiem kwalifikowanym przejeżdżającym przez to miasto od grudnia br. ma być pociąg EC Berlin-Gdynia-Express. Oferta TLK na trasie z Bydgoszczy do Warszawy przez Toruń pozostanie na poziomie zbliżonym do obecnego.
Z kolei uruchomienie Pendolino z Warszawy do Wrocławia (trasą przez CMK i Częstochowę) spowoduje likwidację wszystkich „zwykłych” EIC łączących obecnie stolicę Dolnego Śląska z Warszawą – zarówno trasą przez Leszno i Poznań, jak i przez Kędzierzyn-Koźle, Gliwice i Katowice. Trasą przez Leszno kursują obecnie EIC „Panorama” i „Fredro”, a przez Kędzierzyn-Koźle – EIC „Górnik” (oraz w niedziele wieczorem do Warszawy EIC „Odra”). Połączenia EIC do Warszawy stracą tym samym Leszno, Kędzierzyn-Koźle, Gliwice i Zabrze.
Rzadziej do Poznania
Likwidacja pociągów EIC Warszawa-Leszno-Wrocław wpłynie też, w nieznaczny sposób, na zmniejszenie liczby pociągów kwalifikowanych pomiędzy Warszawą i Poznaniem:
-
Obecnie w popołudniowym szczycie odjazdy z Warszawy do Poznania wyglądają następująco: 13.55 EIC „Słowacki” do Poznania (przeznaczony do likwidacji), 14.55 BWE do Berlina, 15.55 EIC „Fredro”, 16.35 EIC „Lech” do Zielonej Góry, 16.55 EIC „Chrobry” do Szczecina, 17.55 BWE/EN „Jan Kiepura”, 18.55 TLK „Goplana” do Poznania.
-
W nowym rozkładzie rozkład ma być następujący: 13.55 TLK „Gorzowiak” do Gorzowa Wlkp. (nowe połączenie – Gorzów odzyska bezpośredni dzienny pociąg z Warszawy), 14.55 BWE, 15.55 „Lech”, 16.55 „Chrobry”, 17.55 BWE/„Jan Kiepura”, 18.55 TLK „Goplana” (w weekendy TLK „Niemcewicz” z Terespola).
-
Obecny rozkład w porannym szczycie z Poznania do Warszawy: 5.44 „Goplana”, 6.32 „Fredro”, 7.02 „Lech”, 7.34 „Chrobry”, 8.30 „Słowacki”, 9.36 BWE/„Jan Kiepura”.
-
Projekt nowego rozkładu w porannym szczycie z Poznania do Warszawy: 5.45 „Goplana”/„Niemcewicz”, 6.30 „Lech”, 7.26 „Chrobry”, 8.32 „Gorzowiak”, 9.30 BWE/„Jan Kiepura”.
Natomiast w porze, w której obecnie w relacji Warszawa-Poznań-Wrocław kursuje EIC „Panorama” (rano z Warszawy, po południu w przeciwnym kierunku), w nowym rozkładzie na trasie Warszawa-Poznań pojedzie nowy EIC „Paderewski”.
Zmiany na trasach międzynarodowych
Potwierdziły się nieoficjalne informacje, zgodnie z którymi nastąpią też dość istotne zmiany w międzynarodowej ofercie PKP IC. Po roku, reaktywowany zostanie EC „Praha”, teraz dodatkowo z wagonami do Żyliny (odj. z Warszawy Centr. 9.50, przyjazd do Warszawy 18.15). Z kolei EC „Sobieski” będzie kursował w wydłużonej relacji Gdynia – Wiedeń (odj. z Gdyni 9.06, z Warszawy Centr. 12.50; przyj. do Warszawy 15.15, do Gdyni 18.59). Zlikwidowany zostanie natomiast pociąg EC „Wawel” Wrocław-Hamburg, w związku z czym Wrocław utraci jedyne bezpośrednie połączenie z Berlinem.
Na trasach, na których pojawią się Pendolino, pozostaną, w bardzo okrojonej liczbie, „zwykłe” EIC:
-
Warszawa-Trójmiasto: poza „Sobieskim” – będą to „Klimczok” (w bezpośredniej relacji Bielsko-Biała – Gdynia) i sezonowy „Jantar” (w przyszłym roku będzie kursować nie tylko na Hel, ale będzie też prowadzić grupę wagonów do Kołobrzegu);
-
Warszawa-Katowice: poza „Prahą”, „Sobieskim”, „Klimczokiem” i EC „Polonią” do Wiednia – „Ondraszek” do Bielska-Białej;
-
Warszawa-Kraków: „Mickiewicz”, „Krakus” i „Tatry” do Zakopanego.
Pociąg EIC „Warmia” (Olsztyn – Warszawa/Kraków) zostanie zdeklasowany do kategorii TLK i pojedzie w relacji Olsztyn-Katowice (co ciekawe, wytrasowany został tyko w jedną stronę). Na innych trasach istotnych zmian w ofercie „zwykłych” EIC nie będzie. W dalszym ciągu pociągi tej kategorii nie będą obsługiwać „wschodnich” województw: Rzeszowa, Lublina czy Białegostoku.
W poniedziałek zaprezentujemy najważniejsze zmiany w ofercie pociągów TLK w nowym rozkładzie.