Rewizja sieci TEN-T oznacza zmiany w polityce transportowej UE – od zaakceptowania przesuwającego się na wschód środka ciężkości polityki transportowej UE, przez rewizję sieci TEN-T i doinwestowanie szlaków północ-południe w regionie Europy Środkowo-Wschodniej po rozpoznanie i odpowiedź na aspiracje Ukrainy poprzez dofinansowanie rozbudowy infrastruktury łączącej ją ze wschodnimi granicami UE i stopniowe włączanie ukraińskiej gospodarki w unijne tryby – piszą autorzy raportu „Polsko-ukraińskie relacje transportowe”.
W czerwcu Zespół Doradców Gospodarczych TOR i Railway Business Forum opublikowały raport „
Polsko-ukraińskie relacje transportowe jako wsparcie Ukrainy na drodze do członkostwa w UE”. Publikację można bezpłatnie ściągnąć tutaj. Partnerem raportu jest Ośrodek Studiów Wschodnich.
Odbudowa Ukrainy i integracja ze strukturami unijnymi nie może być odkładana na czas, kiedy działania wojenne zupełnie ustaną. Oba procesy będą trwać wiele lat, a przygotowanie pod nie fundamentów jest zadaniem pilnym. I dla Polski, i dla Ukrainy zacieśnianie współpracy jest nie tylko kosztowym zadaniem, ale i dużą szansą na zwiększenie politycznej i gospodarczej roli regionu, czego zwieńczeniem powinna być akcesja Ukrainy do Unii Europejskiej. Integracja nie jest możliwa bez odpowiedniej polityki transportowej, pokonywania barier technicznych i biurokratycznych hamujących rozwój przewozów towarowych i pasażerskich oraz inwestycji w infrastrukturę transportową. Realizacja tych zadań pozwoli uwolnić potencjał polsko-ukraińskiej współpracy na niwie gospodarczej, politycznej i wojskowej.
Integracja polskiej i ukraińskiej sieci transportowej niesie dla obu krajów szereg szans, ale i obowiązków. Mający trwały charakter geopolityczny zwrot Ukrainy w stronę Unii Europejskiej już w warunkach wojennych kieruje znaczne potoki niektórych kategorii towarów w stronę zachodnich granic kraju. Po ustaniu działań wojennych ten proces przyspieszy. To generuje nowe potrzeby w zakresie inwestycji w infrastrukturę transportową na zachodnim kierunku, szczególnie w obwodzie lwowskim.
Dla Unii Europejskiej oznacza to potrzebę przyspieszenia dynamiki zmian w polityce transportowej – od zaakceptowania przesuwającego się na wschód środka ciężkości polityki europejskiej, w tym i transportowej, przez rewizję sieci TEN-T i doinwestowanie szlaków północ-południe w regionie Europy Środkowo-Wschodniej po rozpoznanie i odpowiedź na aspiracje Ukrainy poprzez dofinansowanie rozbudowy infrastruktury łączącej ją ze wschodnimi granicami UE i stopniowe włączanie ukraińskiej gospodarki w unijne tryby.
Raport ocenia stan relacji transportowych między Polską a Ukrainą, identyfikuje najważniejsze potrzeby w zakresie infrastruktury transportowej i kreśli perspektywy rozwoju tych relacji w transporcie kołowym, kolejowym i lotniczym. Przybliża stosunki handlowe po pełnoskalowej inwazji Rosji na Ukrainę i przedstawia wizję rozwoju stosunków transportowych między Polską a Ukrainą jako elementu większych przemian zachodzących w Europie. Publikacja jest kontynuacją raportu „Polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Stan obecny, potencjał, wyzwania”, wydanego w 2022 r.
Raport można pobrać
TUTAJ