Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Nowy raport. Nawet 100 mln pasażerów KDP w regionie Trójmorza

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
18-01-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Szacowany całkowity koszt całej sieci Kolei Dużych Prędkości w regionie Trójmorza to ok. 60 mld euro – ogłosiła podczas zorganizowanego przez spółkę CPK kongresu Railway Direction Days międzynarodowa firma konsultingowa Steer.

Swój raport, opracowany na zlecenie spółki Centralny Port Komunikacyjny, firma konsultingowa Steer zaprezentowała 18 stycznia w Warszawie. Jak podkreślał Marcin Horała, rządowy pełnomocnik ds. CPK i wiceminister Funduszy i Polityki Regionalnej, z raportu wynika, że w 2050 roku zapotrzebowanie na podróże Koleją Dużych Prędkości wyniesie 100 mln rocznie, co oznacza ok. 1 podróży na mieszkańca.

– Chcemy zbudować interoperacyjną sieć, inną niż dzisiejszy „patchwork” lokalnych, narodowych sieci. Popyt na podróże wzrośnie w przyszłości znacząco, dlatego nasza infrastruktura jest planowana przyszłościowo, a nie w oparciu o dzisiejsze zapotrzebowanie – dodawał.

Bardzo wysoka stopa zwrotu z inwestycji?

Według Steer, łączna wartość korzyści z sieci KDP dla krajów Trójmorza wyniesie ponad 120 mld euro. Oznacza to, że w perspektywie 50 lat od oddania do eksploatacji większości planowanej sieci szybkich kolei, ma ona generować dwukrotnie większą korzyść netto w porównaniu do nakładów inwestycyjnych poniesionych na jej budowę. Jak wyliczają twórcy raportu, 55 mld euro to oszczędność czasu podróży pasażerów, a 57 mld euro to inne korzyści z projektu, w tym m.in. korzyści wynikające ze spadku liczby wypadków transportowych.

Ogłaszając wyniki raportu, wiceminister Marcin Horała podkreślił, że nowoczesna sieć kolejowa zwiększa odporność, co szczególnie ważne w obecnych, trudnych czasach. – To zarówno bezpieczeństwo militarne, jak i ekonomiczne czy przeciwepidemiczne – wyliczał, dodając, że bez przeniesienia na kolej znaczącego udziału ruchu samochodowego nie uda się wypełnić unijnych dyrektyw o ograniczeniu emisji z sektora transportu o 90% do 2050 roku.

Świetne czasy przejazdu, konkurencyjne z lotnictwem

Dobra wiadomość dla pasażerów jest taka, że wystąpią duże skrócenia czasów przejazdu, np. na odcinku Łódź – Wrocław z 3 godz. do ok. 1 godz. Z Warszawy do Wilna w ok. 4 godz. (obecnie to 9 godz.), do Rygi jazda będzie trwać 5 godzin (dziś nie ma takiego bezpośredniego połączenia pociągiem, a czas podróży autobusem to ponad 8 godz.). Do Ostrawy dojedziemy ze stolicy Polski w niecałe 2 godz. (obecnie to 4,5 godz.), a do Budapesztu w 5,5 godz. (obecnie to 11,5 godz.).

Według raportu, z Pragi do Wiednia i Bratysławy dojedziemy w ok. 2 godziny, obecnie taka podróż to 4,5 godz. Do Budapesztu podróż z czeskiej stolicy skróci się do 3,5 godz. (z obecnych 7 godz.). Z Wilna do Tallina pasażerowie dotrą w ok. 3,5 godz. (obecnie to ponad 8 godz.), a do Rygi w niecałe 2 godz. (z obecnych ponad 4 godz.).

Jak wynika z obliczeń Steer, najbardziej obciążonymi odcinkami będą: Warszawa – Łódź w Polsce, Brno – Jihlava w Czechach i Budapeszt – Gyor na Węgrzech. Na każdym z nich będzie podróżować od 14 do 18 mln pasażerów rocznie. Łączny popyt na podróże po sieci KDP w regionie wyniesie w 2050 roku 100 mln pasażerów.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Jest promesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego dla lotniska CPK

Infrastruktura

Jest promesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego dla lotniska CPK

inf. pras. CPK 24 lipca 2023

CPK bliżej wyboru partnera strategicznego

Prawo i polityka

CPK bliżej wyboru partnera strategicznego

Łukasz Malinowski 06 lipca 2023

CPK z dofinansowaniem UE na linię Warszawa – Łódź

Infrastruktura

O’Leary: CPK to bullshit

Infrastruktura

O’Leary: CPK to bullshit

Mateusz Kieruzal 19 czerwca 2023

CPK: Lepsze czasu przejazdu, dostępność, częstotliwość ruchu

Infrastruktura

Zobacz również:

Jest promesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego dla lotniska CPK

Infrastruktura

Jest promesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego dla lotniska CPK

inf. pras. CPK 24 lipca 2023

CPK bliżej wyboru partnera strategicznego

Prawo i polityka

CPK bliżej wyboru partnera strategicznego

Łukasz Malinowski 06 lipca 2023

CPK z dofinansowaniem UE na linię Warszawa – Łódź

Infrastruktura

O’Leary: CPK to bullshit

Infrastruktura

O’Leary: CPK to bullshit

Mateusz Kieruzal 19 czerwca 2023

CPK: Lepsze czasu przejazdu, dostępność, częstotliwość ruchu

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5