PKP PLK zapowiedziała dziś otwarcie nowego przejazdu pod wiaduktem kolejowym w Zabierzowie. Uwagę zwraca szerokość jezdni, szczególnie w porównaniu do chodnika. PLK podkreśla, że uzgadniała to z lokalnym zarządem dróg.
PKP PLK opublikowała informację prasową dotyczącą przebiegu
modernizacji odcinka linii E30 pomiędzy Krakowem a Katowicami. Przyczynkiem jest planowane na poniedziałek otwarcie w podkrakowskim Zabierzowie nowego wiaduktu kolejowego. – Przebudowany obiekt jest dużo większy i wygodniejszy od poprzedniego. Znalazło się pod nim miejsce na szerszą jezdnię i chodnik dla pieszych (...) Zmieniona konstrukcja istotnie usprawni przejazd samochodem przez miasto i zwiększy bezpieczeństwo dla pieszych – napisała PKP PLK w komunikacie.
Po co ta szerokość?Na zdjęciach nowego wiaduktu bardzo dziwi szerokość jezdni, która budzi skojarzenia z torem Formuły 1, a nie miejską ulicą. – Jezdnia pod wiaduktem przebiega w łuku, stąd niestandardowe wymiary poszczególnych pasów ruchu. Mają one szerokość 5,2 metra, żeby zapewnić odpowiednie kąty widoczności i bezpieczeństwo przejazdu – informuje Piotr Hamarnik z zespołu prasowego PKP PLK, zapewniając, że organizacja ruchu na ul. Szkolnej była uzgadniana z lokalnym zarządem dróg na etapie przygotowania projektu. Drogą jest w zarządzie Zarządu Dróg Powiatowych w Krakowie.
Szeroka na ponad 10 metrów jezdnia bez problemu kwalifikowałaby się do wykorzystania w wyścigach (tutaj można pobrać
listę zatwierdzonych przez federację FIA torów – szerokość referencyjna to od 7 do 14 metrów). I choć taka droga wydaje się "na zdrowy rozsądek" bezpieczniejsza, jest wiele badań wskazujących na odwrotny efekt. Na szerokim pasie ruchu kierowcy instynktownie przyspieszają, powodując groźniejsze w skutkach wypadki niż na wąskich drogach (można o tym przeczytać m.in.
w serwisie Citylab).
Co być może jeszcze ważniejsze, przestrzeń, którą zajmie tak szeroki pas samochodowy można by wykorzystać pod wyznaczenie drogi rowerowej albo chodnika; w obecnej organizacji znajduje się on tylko po jednej stronie, co utrudni poruszanie się pieszym; paradoksalnie, takie rozwiązanie może znacznie obniżyć bezpieczeństwo pieszych, którzy będą przekraczać jezdnię na łuku za wyjazdem z tunelu.
Jeśli już wyznaczono tak szeroką jezdnię wydaje się, że bezpieczeństwo zwiększy się poprzez zwężenie pasów do standardowych w miastach 3,5 m i utworzeniu powierzchni wyłączonej z ruchu. – Podobnie jak przy innych obiektach za uzgodnienie i namalowanie docelowej organizacji ruchu odpowiada wykonawca. – To miejsce jest specyficzne. Zarówno z jednej, jak i z drugiej strony droga przebiega w dużym łuku, który już sam w sobie wymusza zmniejszenie prędkości – kontruje przedstawiciel PKP PLK.
Przeszło 50 obiektówPKP Polskie Linie Kolejowe informują, że w ramach modernizacji linii E30 ze stolicy Małopolski do Katowic wykonają przeszło 50 mostów, wiaduktów, przejść podziemnych i kładek, w tym 34 wiadukty kolejowe i drogowe. 10 z nich budowanych jest w nowych miejscach, pozostałe 24 to gruntownie modernizowane obiekty.
Jak czytamy w informacji, konstrukcje w Krakowie, Jaworznie, Zabierzowie i Rząsce są już gotowe. – Sprawniej kursują po nich pociągi. Znacznie lepsza jest też komunikacja drogowa m.in. dla mieszkańców wielu miejscowości. Tylko budowa wiaduktu w Jaworznie, wraz z sąsiadującym układem drogowym, warta jest 15 mln zł – informuje PLK.