Równo rok temu, 29 maja, na kilka dni przed piłkarskimi mistrzostwami Euro 2012 odbyło się uroczyste otwarcie nowego dworca kolejowego Poznań Główny. Inwestor, węgierski developer TriGranit Development Corporation, wspólnie z PKP SA uporał się z nie lada wyzwaniem i w ciągu niespełna dziesięciu miesięcy zbudował nowoczesny obiekt. A już jesienią tego roku szykuje się kolejne welkie otwarcie wielofunkcyjnego kompleksu komunikacyjnego i handlowego Poznań City Center.
- „Dacie radę? Zdążycie na Euro?”. Było to najczęściej zadawane przez wszystkich pytanie. Presja opinii publicznej była ogromna. Oczekiwanie na cud, związany z terminowym ukończeniem wielu miejskich inwestycji powstających na Euro jeszcze większe. Nie cud, ale ciężka praca poparta doświadczeniem zdobywanym przez TriGranit na innych budowach w Europie Środkowej zakończyła się spektakularnym sukcesem. Nie byłoby go bez świetnej współpracy z PKP S.A., biznesowym partnerem TriGranit, realizującymi wspólnie, na zdegradowanym, zaniedbanym obszarze tzw. Wolnych Torów wartą 170 mln euro budowę Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego. Nieocenione było też wsparcie miejskich urzędników i służb podległych Wojewodzie Wielkopolskiemu. Jeszcze w marcu 2012 roku, podczas ceremonii wmurowania kamienia węgielnego pod Zintegrowane Centrum Komunikacyjne Wojewoda Piotr Florek z niedowierzaniem i zatroskaniem mówił: - „Szykujemy się do piłkarskich Mistrzostw Europy. Tymczasem to co się dzieje na tej budowie, jej skala, termin, jaki wyznaczył sobie Inwestor, to jest prawdziwe Mistrzostwo Świata!”.
Wyzwaniem dla budowniczych nowoczesnego poznańskiego dworca była nie tylko walka z czasem, napięty harmonogram prac. Budynek dworca wznoszono nad czynnymi peronami, z których przez cały czas regularnie odjeżdżały pociągi obsługujące połączenia międzynarodowe i krajowe. W związku z tym przez wiele miesięcy prace budowlane prowadzono wyłącznie w nocy, kiedy kolejarze na kilka godzin wyłączali trakcję elektryczną, a mniejszy o tej porze ruch pociągów przerzucali na inne perony.
18 maja 2012 r. Wojewoda Wielkopolski przekazał Polskim Kolejom Państwowym i spółce TriGranit Development Corporation pozwolenie na użytkowanie obiektu. Pierwsi pasażerowie weszli na dworzec 29 maja, o godz. 16.00. W uroczystej ceremonii otwarcia dworca wziął udział prezydent Bronisław Komorowski. Tydzień wcześniej dworzec odwiedził premier Donald Tusk.
W nowoczesnym budynku podróżujący koleją znaleźli już w dniu otwarcia wszystko, co niezbędne w trakcie podróży: kasy i automaty biletowe, punkty informacyjne, czyste toalety, przechowalnię bagażu, sklepiki i kawiarenki. Nowy dworzec uwzględnił potrzeby osób z różnymi dysfunkcjami. Specjalnie z myślą o osobach niewidzących w posadzce holu głównego dworca zamontowano stalowe prowadnice ułatwiające dojście się do kas biletowych, wind oraz wyjście na perony. Kolejarze zadbali o nowoczesne, czytelne ledowe tablice informacyjne wyświetlające godziny odjazdu pociągów oraz punkt informacji kolejowej połączony z punktem Centrum Informacji Miejskiej. Z dworcowych megafonów popłynęły nowe dźwięki zapowiedzi.
Autorem projektu i koncepcji architektonicznej Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego w Poznaniu jest międzynarodowe biuro architektoniczne Bose International Planning and Architecture, autorem projektu architektoniczno-budowlanego poznańska Pracownia Pentagram Architekci.
Już jesienią br. szykuje się kolejne Wielkie Otwarcie. Poznań i odwiedzający miasto goście w ramach budowanego przez TriGranit Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego zyskają nowy dworzec autobusowy na 19 stanowisk, wielopoziomowy parking na 1500 aut, centrum handlowe Poznań City Center z 250 sklepami i dwiema strefami food-court, nowy przystanek tramwajowy, przejście podziemne dla pieszych i rowerzystów, Parking Rowerowy oraz sieć prawie 2,5 km nowych dróg wokół Centrum.