We wtorek 22 grudnia podpisano drugie porozumienie między Państwowym Gospodarstwem Wodnym Wody Polskie a PKP Polskimi Liniami Kolejowymi dotyczące prac budowlanych przy zwiększeniu prześwitu mostu kolejowego nad rzeką Regalicą w 737,7 km. Inwestycja warta 301 mln zł będzie prowadzona w woj. zachodniopomorskim.
– To niezwykle istotna inwestycja realizowana przez Wody Polskie i PKP PLK, ponieważ poprawi bezpieczeństwo żeglugi i usprawni akcje lodołamania. Dzisiejsze porozumienie to kolejny krok w kierunku jej realizacji – mówił wiceminister Marek Gróbarczyk.
Budowa nowego mostu kolejowego w km 733,7 rzeki Regalicy wraz z infrastrukturą towarzyszącą, realizowana jest w ramach projektu ochrony przeciwpowodziowej w dorzeczu Odry i Wisły, finansowanego przez Bank Światowy oraz Bank Rozwoju Rady Europy. Realizatorem zadania będzie Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Szczecinie PGW Wody Polskie, przy ścisłej współpracy z PKP PLK. W ostatnich miesiącach decyzją Wojewody Zachodniopomorskiego wydano decyzje lokalizacyjną dla inwestycji, co otworzyło drzwi do kolejnych działań.
Inwestycja zakłada wyłączenie z eksploatacji starego mostu i prowadzenie ruchu po nowym, dwutorowym moście. Przeprawa spełniająca obecne wymagania żeglugi zostanie wybudowana obok dotychczasowej konstrukcji. Dzięki inwestycji, jak podaje Ministerstwo Infrastruktury, możliwe będzie kursowanie większej liczby składów. Zwiększy się atrakcyjność podróży oraz przewozu towarów na ważnej kolejowej trasie tzw. Nadodrzance, łączącej Szczecin z Wrocławiem. Sprawniejsza stanie się obsługa pociągów regionalnych i aglomeracyjnych na stacji Szczecin Podjuchy.
Inwestycja ma też strategiczne znaczenie dla żeglugi w Szczecińskim Węźle Wodnym. Realizacja prac zapewni większy prześwit mostu. Zostanie on wyniesiony na wysokość ok. 6,2 metra ponad poziom tzw. Wielkiej Wody Żeglownej, co jest istotne dla zwiększenia działań mających na celu ochronę przeciwpowodziową w Szczecinie i skuteczne prowadzenie polsko-niemieckiej akcji lodołamania. Realizacja zadania pozwali też na zapewnienie bezpieczeństwa przeciwpowodziowego przy jednoczesnym usprawnieniu żeglugi.
Zakończenie inwestycji planowane jest na czwarty kwartał 2023 roku. Jednocześnie wraz z jej realizacją przestanie funkcjonować wyjątkowy pod wieloma względami istniejący zwodzony most kolejowy. Zabytkowe ruchome przęsło zwodzone znajdujące się od strony Międzyodrza
ma zostać zachowane, ale nie będzie już wykorzystywane w ruchu kolejowym.