W ramach modernizacji linii nr 35 Ostrołęka - Chorzele postawiono nowy, blisko 1000-tonowy most nad Narwią. Niestety, inwestycja złapała znaczne opóźnienie. Marszałek województwa mazowieckiego zapowiada dofinansowanie inwestycji.
W lipcu 2019 roku PKP PLK
podpisała ze swoją spółką córką umowę na modernizację nieczynnego od 18 lat odcinka linii 35 Ostrołęka – Chorzele. Wartość inwestycji to 347 mln zł netto. PKP PLK właśnie poinformowały o budowie nowego mostu nad Narwią w Ostrołęce. To największy obiekt na około 60 km linii Ostrołęka – Chorzele. Przeprawa ma 245 metrów długości. Kratownicowa stalowa konstrukcja waży 940 ton. Przesuwanie mostu na przygotowane podpory zajęło 21 dni. Stary, zdemontowany wcześniej most, składał się z trzech łukowych przęseł.
Nowy harmonogram
Jak informuje PLK, obecnie na linii przebudowywane są perony. Wykonawca układa nowe tory. Nowoczesne komputerowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym zastępują stary sprzęt. Na stacji Ostrołęka budowane jest lokalne centrum sterowania (LCS).
W informacji prasowej podano, że przywrócenie połączeń będzie możliwe w połowie 2023 roku. Tymczasem jeszcze w połowie 2020 roku informowano, że
termin kontraktowy wypadający na czerwiec 2022 roku nie jest zagrożony. Co się zmieniło? - Zmiana harmonogramu robót na linii Ostrołęka – Chorzele wynika z wydłużonej procedury pozyskania decyzji administracyjnych, na co PLK nie miały wpływu oraz z dodatkowych ustaleń z miastem w sprawie układu kanalizacyjnego umieszczonego na moście. Zakończenie inwestycji zaplanowane jest w czerwcu 2023 roku - poinformował "Rynek Kolejowy" Karol Jakubowski z zespołu prasowego PKP PLK.
Marszałek zabrał finansowanie, PLK płaci za prace z własnych środków
Warto przypomnieć, że marszałek Adam Struzik
zdecydował w maju 2020 roku o zmianie alokacji środków finansowych województwa z modernizacji linii 35 na walkę ze skutkami epidemii koronawirusa. Była to bezprecedensowa sytuacja, bo inwestor, czyli PKP PLK,
już od prawie roku miał podpisaną umowę z wykonawcą.
Jak się okazuje, ta sprawa wciąż nie jest wyjaśniona; mimo to prace trwają. - PKP Polskie Linie Kolejowe wiedzą, że inwestycja jest ważna społecznie i korzystna dla mieszkańców Ostrołęki oraz okolicznych gmin, dlatego spółka postanowiła prefinansować inwestycję, a następnie ubiegać się o zwrot kosztów - informuje Karol Jakubowski. Kolejarze liczą tu na środki z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego
Aktualizacja: Mazowsze zapewnia dofinansowanie inwestycji
Po publikacji artykułu marszałek województwa Mazowieckiego Adam Struzik poinformował "Rynek Kolejowy", że informacja o cofnięciu dofinansowania dla inwestycji nie jest aktualna. - Ponad 190 mln zł ze środków unijnych czeka na wniosek o płatność od PKP PLK - zapewnił Adam Struzik. - Trzeba je rozliczyć jak najszybciej, nie później niż do czerwca 2023 roku - dodał marszałek.