Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Nowy most kolejowy w Przemyślu nawiąże do historycznych konstrukcji [wizualizacja]

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
02-11-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PKP PLK opublikowała wizualizację nowego mostu w Przemyślu. Nowa koncepcja odpowiada na postulaty mieszkańców, którzy walczyli o zachowanie zabytkowych przepraw i ich związku z krajobrazem miasta.

Sprawa przebudowy kolejowego mostu w Przemyślu ciągnie się od prawie dekady. Sprawa jest o tyle ważna, że obecne przeprawy ograniczają prędkość pociągów (do 50 km/h w stronę stacji Przemyśl) a co za tym idzie -  przepustowość kluczowej magistrali E30. Z drugiej strony, most na Sanie objęty jest ochroną konserwatorską, również od strony krajobrazowej i stanowi charakterystyczny obiekt miasta ukazywany na pocztówkach czy medalach. Wybudowana w 1891 roku przeprawa ma długość 188 metrów, po wysadzeniu w 1915 roku, został rok później odbudowany i dzięki żołnierzom Armii Krajowej uniknął ponownego zniszczenia pod koniec II Wojny Światowej. 

PLK przyjęła postulaty mieszkańców


W 2016 roku zaproponowano mieszkańcom pod głosowanie dwie koncepcje przebudowy XIX-wiecznego mostu. Przedstawione propozycje były jednak dalekie od oczekiwań. Mieszkańcy oczekiwali nie tylko pozostawienia istniejących konstrukcji jako obiektu łączącego funkcje: muzealną, komunikacyjną i rekreacyjną, ale też tego, by nowa konstrukcja była zgodna z oryginałem. Pod petycją w tej sprawie zebrano kilka tysięcy podpisów. Pisaliśmy o tym dokładnie tutaj

Zaprezentowana właśnie przez PKP PLK wizualizacja zdaje się spełniać postulaty mieszkańców. PLK zdecydowała się „rozsunąć” obecne przęsła i przygotować między nimi miejsce dla nowej konstrukcji. Wykorzystywane obecnie kratownicowe przęsła mostu zostaną zachowane. Nowy sześcioprzęsłowy most o długości blisko 200 metrów będzie swoim kształtem nawiązywał do dawnej konstrukcji. Realizacja inwestycji - wg przyjętej koncepcji, pozwoli zagwarantować sprawne przewozy kolejowe i zachować w panoramie miasta zabytkowe elementy kolejowej przeprawy - zapewnia PLK.

wiz. PKP PLK SA

Stary most kolejowy zmieni swoją funkcję. Trzy przęsła będą zaadaptowane na ścieżkę pieszo-rowerową, łączącą dwie części miasta. Pozostałe trzy przęsła zostaną wykorzystane przez Muzeum Ziemi Przemyskiej do przygotowania wystawy plenerowej.

Start prac w tym miesiącu. Będą utrudnienia

Już w tym miesiącu rozpoczynają się prace, których efektem będzie nowa przeprawa. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych współfinansowana ze środków unijnych POIiŚ w ramach projektu: „Poprawa stanu technicznego obiektów inżynieryjnych, etap II” warta jest ponad 60 mln zł netto. Prace rozpoczną się od rozbudowy przyczółków i podpór. 

Jak podaje PLK, ruch kolejowy na moście będzie utrzymany, ale okresowo będzie jednotorowy. Zakres prac wymaga zmian w organizacji komunikacji drogowej. Po przebudowie pociągi pojadą szybciej, nowa przeprawa ma też ułatwić ruch drogowy pod mostem.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

W Ropczycach niemal nowe perony wymagają przebudowy

Infrastruktura

W Ropczycach niemal nowe perony wymagają przebudowy

Michał Szymajda 25 lipca 2023

Trzy przęsła starego mostu w Przemyślu już przesunięte

Infrastruktura

Ośmiu chętnych budować most kolejowy do miasta-widma

Infrastruktura

Zobacz również:

W Ropczycach niemal nowe perony wymagają przebudowy

Infrastruktura

W Ropczycach niemal nowe perony wymagają przebudowy

Michał Szymajda 25 lipca 2023

Trzy przęsła starego mostu w Przemyślu już przesunięte

Infrastruktura

Ośmiu chętnych budować most kolejowy do miasta-widma

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5