PKP PLK opublikowała wizualizację nowego mostu w Przemyślu. Nowa koncepcja odpowiada na postulaty mieszkańców, którzy walczyli o zachowanie zabytkowych przepraw i ich związku z krajobrazem miasta.
Sprawa przebudowy kolejowego mostu w Przemyślu
ciągnie się od prawie dekady. Sprawa jest o tyle ważna, że obecne przeprawy ograniczają prędkość pociągów (do 50 km/h w stronę stacji Przemyśl) a co za tym idzie - przepustowość kluczowej magistrali E30. Z drugiej strony, most na Sanie objęty jest ochroną konserwatorską, również od strony krajobrazowej i stanowi charakterystyczny obiekt miasta ukazywany na pocztówkach czy medalach. Wybudowana w 1891 roku przeprawa ma długość 188 metrów, po wysadzeniu w 1915 roku, został rok później odbudowany i dzięki żołnierzom Armii Krajowej uniknął ponownego zniszczenia pod koniec II Wojny Światowej.
PLK przyjęła postulaty mieszkańcówW 2016 roku
zaproponowano mieszkańcom pod głosowanie dwie koncepcje przebudowy XIX-wiecznego mostu. Przedstawione propozycje były jednak dalekie od oczekiwań. Mieszkańcy oczekiwali nie tylko pozostawienia istniejących konstrukcji jako obiektu łączącego funkcje: muzealną, komunikacyjną i rekreacyjną, ale też tego, by nowa konstrukcja była zgodna z oryginałem. Pod petycją w tej sprawie zebrano kilka tysięcy podpisów.
Pisaliśmy o tym dokładnie tutaj.
Zaprezentowana właśnie przez PKP PLK wizualizacja zdaje się spełniać postulaty mieszkańców. PLK zdecydowała się „rozsunąć” obecne przęsła i przygotować między nimi miejsce dla nowej konstrukcji. Wykorzystywane obecnie kratownicowe przęsła mostu zostaną zachowane. Nowy sześcioprzęsłowy most o długości blisko 200 metrów będzie swoim kształtem nawiązywał do dawnej konstrukcji. Realizacja inwestycji - wg przyjętej koncepcji, pozwoli zagwarantować sprawne przewozy kolejowe i zachować w panoramie miasta zabytkowe elementy kolejowej przeprawy - zapewnia PLK.
wiz. PKP PLK SA
Stary most kolejowy zmieni swoją funkcję. Trzy przęsła będą zaadaptowane na ścieżkę pieszo-rowerową, łączącą dwie części miasta. Pozostałe trzy przęsła zostaną wykorzystane przez Muzeum Ziemi Przemyskiej do przygotowania wystawy plenerowej.
Start prac w tym miesiącu. Będą utrudnienia
Już w tym miesiącu rozpoczynają się prace, których efektem będzie nowa przeprawa. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych współfinansowana ze środków unijnych POIiŚ w ramach projektu: „Poprawa stanu technicznego obiektów inżynieryjnych, etap II” warta jest ponad 60 mln zł netto. Prace rozpoczną się od rozbudowy przyczółków i podpór.
Jak podaje PLK, ruch kolejowy na moście będzie utrzymany, ale okresowo będzie jednotorowy. Zakres prac wymaga zmian w organizacji komunikacji drogowej. Po przebudowie pociągi pojadą szybciej, nowa przeprawa ma też ułatwić ruch drogowy pod mostem.