Łączenie galerii handlowej z funkcjami dworcowymi zawsze budzi sporo emocji. Tym bardziej, jeżeli nie ma jeszcze – jak w Olsztynie – konkretnych ustaleń i projektów. O losy inwestycji pytamy Piotra Grzymowicza, prezydenta miasta. – Uzgodniliśmy, jaki zakres bierzemy na siebie jako gmina Olsztyn. Po stronie inwestora zostało, żeby przystąpić do projektowania i realizacji – mówi włodarz. Jak dodaje, miastu planowane przez inwestora przejście podziemne nie jest do niczego potrzebne.
Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl: Jak przebiegają rozmowy inwestora Retail Provider z miastem na temat nowego dworca? Wynikła niedawno sprawa związana z przejściem podziemnym, co trochę zaniepokoiło olsztynian.
Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna: Odnośnie do samego zakresu realizacji Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego uzgodniliśmy, jaki zakres bierzemy na siebie jako gmina Olsztyn, jeśli chodzi o finansowanie i realizację. Tutaj również będziemy posiłkować się środkami z programu operacyjnego Polska Wschodnia na transport publiczny. Natomiast inwestycja przy dworcu w zakresie samej modernizacji dworca, peronów, przejść, które prowadziłyby na Zatorze, jest po stronie inwestorów. Mam informacje od prezesa Batora, że PKP dyskutują dzisiaj na temat złożonej przez Retail Provider projektu umowy i mam nadzieję, że jak najszybciej dojdzie do jej podpisania i przystąpienia do zaprojektowania, bo tego projektu jeszcze nie ma, jak i potem realizacji całego kompleksu – Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego i Dworca.
Na jakim etapie są rozmowy z PKP SA?
Dzwoniłem w tej sprawie do pana Batora, obiecał, że odpowie, ale nie mam jeszcze odpowiedzi. My warunki współrealizacji tej inwestycji stworzyliśmy. My jako miasto przygotowaliśmy miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego w 2013 roku. W listopadzie ten plan został przez Radę Miasta przyjęty. Po stronie inwestora zostało, żeby przystąpić do projektowania i realizacji. Ze swojej strony te nieruchomości, które potrzebują, przekazaliśmy PKP. W tym miesiącu powinniśmy podpisać stosowną umowę z kolejarzami, bo przejmujemy od PKP nieruchomość stadionu Warmii, a w zamian dajemy różne inne nieruchomości, a w tym nieruchomości niezbędne do realizacji projektu dworcowego i przez PKP i Retail Provider. PKP czeka teraz tylko na zgodę od Skarbu Państwa. Z naszej strony wszystko zostało załatwione i przygotowane.
Cała rozmowa na portalu Transport-publiczny.pl