fot. WKac, lic. CC BY-SA 4.0Pociąg na stacji w Nowym Dworze Gdańskim
Jak potoczą się losy lokalnej linii nr 256 na Pomorzu? Na razie nieużywana infrastruktura jest rozkradana. Jej zarządca ma jednak wstępny plan odtworzenia torowiska i remontu trasy.
Krótka linia kolejowa nr 256 łączy Szymankowo na magistrali Warszawa – Trójmiasto z Nowym Dworem Gdańskim. Jeszcze około dekadę temu kursowały tam sezonowe pociągi pasażerskie, które dowoziły podróżnych m.in. z Grudziądza i Malborka na wąskotorówkę, która pozwalała dotrzeć do wypoczynkowych miejscowości leżących nad samym Bałtykiem, m.in. Stegny czy Sztutowa. Dziś infrastruktura jest niewykorzystywana i pada łupem złodziei.
Sprawa kradzieży zgłoszona na policję
Niedawno doszło tam do kradzieży szyn. – Zgłoszenie o kradzieży elementów linii nr 256 zostało skierowane do Komendy Powiatowej Policji w Malborku – potwierdza Przemysław Zieliński z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Nie wskazał on natomiast rozmiaru strat, zapewniając jedynie, że w przypadku tego typu zdarzeń spółka zawsze informuje o nich policję i SOK, które prowadzą dalsze działania. Zachęca on także, by osoby postronne, które dostrzegą kradzież infrastruktury kolejowej, kontaktowały się ze Strażą Ochrony Kolei.
Przewozy pasażerskie i towarowe były prowadzone na tym pomorskim odcinku do 2013 r. – Obecnie nie ma zainteresowania regularnymi kursami ze strony przewoźników czy organizatorów – mówi nasz rozmówca. W tym kontekście dość zaskakujące są wstępne plany zarządcy infrastruktury, które zakładają przywrócenie przejezdności i remont linii.
Na razie nie ma zainteresowania przewoźników, ale są plany odbudowy
– PKP PLK przygotowują się do nowej perspektywy finansowej Unii Europejskiej na lata 2021 – 2027 – usłyszeliśmy od przedstawiciela spółki. – Projekt pod nazwą „Odbudowa linii kolejowej nr 256 Szymankowo – Nowy Dwór Gdański” jest rozważany do realizacji w ramach projektów regionalnych – stwierdził. Zastrzega także, że ostateczna lista przedsięwzięć nie jest jeszcze znana, a rozstrzygnięcia zapadać będą w zależności od dostępności środków i warunków korzystania z nich.
Ostatnie kursy pasażerskie na trasie do Nowego Dworu Gdańskiego były uruchamiane na zasadach komercyjnych przez Arrivę RP. Pociągi spółki cieszyły się dużą popularnością, a skomunikowanie z koleją wąskotorową traktowane było jak dodatkowa atrakcja turystyczna. Perony normalno- i wąskotorowy w Nowym Dworze dzieli kilkadziesiąt metrów.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.