Czy historia kolei normalnotorowej w Nowym Dworze Gdańskim skończyła się w 2013 r. wraz z ostatnimi kursami sezonowymi z Grudziądza? Od dłuższego czasu żuławska trasa z Szymankowa pozostaje nieprzejezdna. Jak informują jednak PKP PLK, zarządca infrastruktury prowadzi obecnie rozmowy dotyczące przekazania infrastruktury podmiotowi niezależnemu.
Od pięciu lat linia kolejowa nr 256 pozostaje nieczynna. Ostatnie pociągi – pasażerskie połączenia sezonowe wykorzystujące trasę z Szymankowa do Nowego Dworu Gdańskiego – uruchamiała Arriva we współpracy z Pomorskim Towarzystwem Miłośników Kolei Żelaznych. Dowoziły one z Grudziądza i Malborka na przesiadkową stację Nowy Dwór Gdański, gdzie były skomunikowane z wąskotorowymi pociągami Żuławskiej Kolei Dojazdowej do Stegny i Sztutowa.
PLK rozmawia o linii z PTMKŻOd trzech lat odcinek pozostaje nieprzejezdny z uwagi na dość istotny ubytek torowy. Dotychczas aktualny zarządca infrastruktury nie zdecydował się na odtworzenie przerwanego torowiska, co położyło kres wspólnej ofercie kolei wąskotorowej i normalnotorowej (w 2014 r. uruchamianie pociągów z kierunku Malborka do Nowego Dworu Gdańskiego nie było możliwe z uwagi na toczącą się modernizację ciągu Warszawa – Trójmiasto). Należy w tym miejscu podkreślić, że przesiadkowa linia Grudziądz – Malbork – Nowy Dwór Gdański – Stegna – Sztutowo cieszyła się bardzo dużym zainteresowaniem podróżnych.
Mimo dotychczasowego braku działań w kierunku wznowienia eksploatacji trasy nie jest przesądzone, że jej historia dobiegła już końca. – W przypadku linii 256 jej przejęciem w zarząd zainteresowane jest Pomorskie Towarzystwo Miłośników Kolei Żelaznych, które prowadzi rozmowy w tej sprawie z PLK – informuje nas Martyn Janduła z biura prasowego PKP PLK. Nie wskazuje przy tym, na jakim etapie znajdują się obecnie negocjacje.
Żółte naklejki przydatne nawet bez pociągówNa razie dotychczasowy zarządca nakleił na przejazdach kolejowo-drogowych na linii 256, po których z pewnością nie przejedzie żaden pociąg,
tzw. żółte naklejki. – ideą akcji było oznakowanie wszystkich przejazdów w Polsce, które są pod zarządem PKP PLK. Na każdej naklejce znajduje się indywidualny 9-cyfrowy numer przejazdu. Należy go podać, dzwoniąc na telefon ratunkowy 112. Dzięki niemu można precyzyjnie określić miejsce, w którym znajduje się osoba potrzebująca pomocy. Informację z naklejki można wykorzystać nawet w momencie kolizji niezwiązanej z taborem kolejowym – tłumaczy nasz rozmówca.
Linia kolejowa z Szymankowa do Nowego Dworu Gdańskiego została wybudowana pod koniec XIX w. w związku z rozwojem przemysłu rolnego. Dowoziła także pasażerów do najistotniejszej wówczas w regfonie trasy Berlin – Królewiec. Codzienne pociągi osobowe kursowały po niej do 1989 r. Przez kolejnych osiem lat utrzymana była autobusowa komunikacja zastępcza. Na początku XXI w. zamiar przejęcia niemal nieużytkowanej infrastruktury wyrażały powiaty malborski i nowodworski, do czego jednak ostatecznie nie doszło.