Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Nowy Dwór Gdanski: Niepewna przyszłość kolei normalnotorowej

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
07-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
07-02-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Nowy Dwór Gdanski: Niepewna przyszłość kolei normalnotorowej
fot. WKac, CC BY-SA 4.0, commons.wikimedia.orgPociąg osobowy relacji Grudziądz - Nowy Dwór Gdański na stacji w Nowym Stawie, 2008 rok
Od dwunastu lat do Nowego Dworu Gdańskiego docierają wyłącznie pociągi wąskotorowe. Normalnotorowa linia z Szymankowa pozostaje zaś nieczynna. Choć kilka lat temu PKP PLK rozważały jej odbudowę lub przekazanie infrastruktury innemu podmiotowi, dziś szanse na realizację obu tych scenariuszy wydają się wątpliwe.

Jeszcze w 2013 r. po normalnotorowej linii kolejowej 256 Szymankowo – Nowy Dwór Gdański kursowały rozkładowe pociągi sezonowe. Połączenia uruchamiane wówczas przez Arrivę pozwalały na dojazd do Nowego Dworu z Malborka i Grudziądza. Tam pasażerowie mogli przesiąść się do wąskotorówki, która zapewniała połączenie z kilkoma miejscowościami leżącymi nad samym Bałtykiem, np. Sztutowem czy Stegną.

Stan infrastruktury nie pozwala na prowadzenie ruchu

Później pomorska trasa pozostawała niewykorzystana. W 2021 r. informowaliśmy o kradzieży szyn. PKP PLK przyznawały wówczas, że odcinek stał się nieprzejezdny. Informowały jednocześnie o rozważaniu jego odbudowy dzięki środkom unijnej perspektywy 2021 – 2027. Do inwestycji jednak do tej pory nie doszło. – Ze względu na stan techniczny nawierzchni kolejowej oraz obiektów inżynierskich linia jest nieprzejezdna – mówi Przemysław Zieliński z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.

Zastrzega on, że w ruchu wykorzystywany jest tor nr 3 na stacji Szymankowo, który formalnie przynależy do linii 256. W kierunku Nowego Dworu z magistrali łączącej Warszawę i Trójmiasto nie zjeżdżają jednak żadne pociągi. – Obecnie nie ma zainteresowania regularnymi kursami ze strony przewoźników pasażerskich i towarowych – stwierdza nasz rozmówca.

Są plany inwestycyjne, nie ma środków

Dawniej jednym z rozważanych scenariuszy było też przekazanie odcinka podmiotowi zewnętrznemu, który pełniłby zarząd nad lokalną trasą. – Linia pozostaje w zarządzie PLK SA – powiedział nam natomiast dziś przedstawiciel spółki. – Aktualnie nie są prowadzone rozmowy na temat jej przejęcia – dodał.

Polskie Linie Kolejowe uwzględniły natomiast linię 256 w swoim dokumencie opisującym zamierzenia inwestycyjne na lata 2021 – 2030 z perspektywą do roku 2040. Planowane do realizacji zadanie miałoby objąć odbudowę trasy na całej jej długości. – Na dziś nie ma jednakże zapewnionego finansowania, nie zostały też podjęte żadne prace przygotowawcze. Nie jest znany termin ewentualnej realizacji inwestycji – podsumowuje Przemysław Zieliński.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

E20: LCS Kutno wciąż nie w pełni uruchomione

Infrastruktura

Tunel w Łodzi: Pod ziemią rośnie przystanek Łódź Polesie

Infrastruktura

Tunel w Łodzi: Pod ziemią rośnie przystanek Łódź Polesie

PKP PLK/Roman Czubiński 31 stycznia 2025

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

E20: LCS Kutno wciąż nie w pełni uruchomione

Infrastruktura

Tunel w Łodzi: Pod ziemią rośnie przystanek Łódź Polesie

Infrastruktura

Tunel w Łodzi: Pod ziemią rośnie przystanek Łódź Polesie

PKP PLK/Roman Czubiński 31 stycznia 2025

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5