Wielkie inwestycje transportowe czasów sowieckich często służą mieszkańcom krajów byłego Związku Radzieckiego do dziś. Niektóre nie zostały jednak ukończone i przez całe dziesięciolecia działają w jedynie częściowym zakresie. Jedną z takich inwestycji była nowopołocka sieć tramwajowa, która nigdy nie dotarła do samego Połocka.
Nowopołock to jedno z najmłodszych miast dzisiejszej Białorusi. Władze Związku Radzieckiego podjęły decyzję o jego budowie dopiero w 1958 roku. Na lewym brzegu Dźwiny miał stanąć największy na kontynencie europejskim kompleks przemysłowy skupiony wokół rafinerii ropy naftowej, a obok niego – miasto obsługujące strefę produkcyjną.
Pierwszy etap budowy trwał pięć lat. W 1963 roku niecałe 10 kilometrów od granic historycznego Połocka (miasto istniało już w IX wieku!) rozpoczyna działalność jego młodszy satelita. Szybko pojawia się potrzeba połączenia osiedli mieszkalnych z wielkiej płyty z wysuniętą kilka kilometrów poza miasto dzielnicą przemysłową. Jeszcze w latach 60. ruszają prace projektowe dotyczące sieci linii tramwajowych, które zapewnią szybki transport do pracy. Pierwszą - i jak na razie jedyną - trasę skończono w 1974 r.
To fragment artykułu. Więcejna portalu Transport-publiczny.pl